Gisteren is de Breslau Rally begonnen met een proloog van 22 kilometer, waarvan slechts 9 kilometer proef was. Een klein kopje dus en die is er af. Voor de rest blijft er nog een groot lichaam blijft nog over voor de rest van de week. Vandaag zal daar een flink stuk van verteerd moet worden. Op snelle zand- en smalle bospaden zal over een afstand van 170 kilometer gestreden worden. Een eerste dag waarop het klassement meteen al gemaakt kan worden op slopend terrein. Het is niet te hopen dat het spreekwoordelijke nekkie er nu al afgaat, want dan wordt het nog een lange, lange week. In plaats van dat jij als deelnemer langzaam aan de rally op eet, vreet de rally je dan aan en op.

Extreme

Bij de Extreme trucks is het in de zware klasse een Duits onderonsje. Er staan enkel en alleen zwart-rood-geel vlaggetjes voor de namen in deze categorie. Oliver Leyh mag morgen met zijn MAN KAT in deze modderbadklasse als eerste van start gaan. Heiko Seidel volgt in zijn zwarte Mercedes Actros torpedo en Guido Neubert in zijn groene 6×6 Mercedes SK duikt als derde de wedstrijd is waar het motto “Geen geklier, we hebben een lier” van toepassing is.

Bij de lichte trucks zien een drietal rood-wit-blauw vlaggetjes staan. Floor Dekkers is Neerlands trots en start met Simon Meintema en Duitser Hendrik Alfers in de Goldständer Unimog. Gisteren werden ze vijfde.

Bij de Duitser Alfred Wemhoff zit Nederlander Remco Klein in de truck. Ook dat is een Unimog. Het team van Wemhoff trekt al jaren op met Goldständer Offroad team. Wemhoff en Klein werden tiende van de elf trucks in deze leuke klasse. Overigens betreft het hier alleen maar Unimogs. Eentje gaat wel verkleed als Hummer door het rallyleven. Helemaal geen probleem in de Breslau rally. Inclusie is hier wat dat betreft een prettige standaard. Felix Müllenheim won de proloog en mag vandaag de extremen als eerste induiken.

Cross Country

In de Cross Country klasse won Smit Offroad het eerste kleine onderonsje met het team van Hellgeth Enenering. De Italianen van Eagle Racing Team staan ook in deze klasse ingeschreven, maar de MAN waarmee ze rijden hoort met negen ton gewicht absoluut in de zware klasse. Hoe de organisatie er mee omgaat gaan we zien, maar wij denken ze even weg bij de lichte trucks. Dan blijft een familiestrijd tussen Smit en Hellgeth over. Stand daarin is nu 1-0.

Bij de zware trucks in de Cross Country klasse staan op papier zes trucks aan de start, maar wij tellen Eagle Racing Team als zevende mee. William van de Krol had de vaart er goed inzitten en zag favoriet van Groningen rijden. Een inhaalpoging kwam er niet omdat bij een verkeerd schakelmoment de motor uitviel. Er bleek een stroomprobleem te zijn, want de motor ging niet meer aan. Met hulp van het Duitse Nessi Racing sloeg de vonk gelukkig over en kon de proef worden uitgereden. Een top plaatsing viel hierdoor wel in duigen. Truck Team Van de Krol start vandaag daardoor als laatste rallytruck.

Het FVDS Offroad team pakte met hun zwart-groene trucks plek twee en drie. Jasper Fiers in de DAF als snelste van de twee. Hans van der Sanden deed er slechts acht tellen langer over en zat precies twee minuten achter de winnaar van de proloog: William van Groningen. De titelverdediger maakte de favorietenstatus dus meteen waar. Waar? Nou hier in Polen, waar de echte status vandaag echt goed op het spel staat. 170 kilometer proef op snelheid. De stukken op grote militair oefenterrein ten zuiden van Zagan zullen echter geen makkie zijn. Grote stukken zwaar zand met flinke kuilen kunnen het materiaal al binnen een dag slopen. Verder veel snelle zandpaden en smalle stukken waarbij de bomen je gevoelsmatig opslokken. We gaan zien wat de rally nog verder om het lijf heeft zitten. Op de pech van Van de Krol na bracht de proloog geen verrassingen, wat dat betreft verliep het zo prologisch als de pest.

Speciale note aan trouwe lezer Philip Harmsen: Voldoende kwinkslagen? 😉