Met tweeënvijftig deelnemende rallytrucks is het deelnemersveld minder groot dan in het verleden, maar in de top blijft het dringen geblazen. Er staan acht Nederlandse rijders aan de start. Allen hebben een top 10 waardige truck en met Mitchel hebben we een absolute favoriet voor de titel.
Martin Macik start als titelverdediger met startnummer 600. Zijn MMT EVO4 is niet de enige truck die door MM Technology is geprepareerd. Met maar liefst negen deelnemende trucks neemt de Tsjechische constructeur een steeds dominantere rol in.
Tot die negen rallytrucks van MMT behoren vijf Nederlanders: Richard de Groot, Kees Koolen, Martin en Mitchel van den Brink rijden in pure MMT rallytrucks. Maurik van den Heuvel is de vijfde, maar heeft door jacks, een Scania motor, en International cabine met imposante neus flink wat elementen die afwijken ten opzichte van de andere acht MMT trucks.
De andere drie Nederlandse rijders in de rally zijn Anja van Loon en de broers Ben en William de Groot. Dit keer dus geen Janus van Kasteren jr., Michiel Bekx en Vick Versteijen. De eerste twee maken in 2026 de overstap naar de auto’s (T1+) klasse in een nieuw team aangevuld met Rogier Grouwels. Vick Versteijnen slaat in ieder geval een jaar over en gaat komend jaar de mogelijkheden bekijken.
Anja van Loon zal bij Team De Rooy het stuur gaan delen met haar broers Ben en Jan van de Laar. Hopelijk wel afwisselend, want zoals het niet bestaande gezegde luidt: “Met drie paar handen aan het stuur is de herstelschade duur.” Zonder gekheid: Prachtig dat ze met z’n drieën dit nieuwe avontuur in de Dakar aangaan met wijlen vader Fried van de Laar natuurlijk weer in gedachten mee.
Team De Rooy bestaat verder uit de Tsjechische kopman Ales Loprais en de Litouwer Vaidotas Zala. Laatstgenoemde maakt de overstap van de auto’s naar de trucks.
Gebroeders Ben en William De Groot willen weer een poging doen beiden aan de finish te komen. Vorig jaar viel William helaas uit. De twee door De Rooy gebouwde Iveco Powerstars zijn afgelopen jaar in eigen beheer geprepareerd. Voor zowel Ben als William was het de vraag of ze wel helemaal fris en fruitig aan de start konden staan. Het lijkt er op dat ze het toch weer voor elkaar krijgen.
Over het verhaal van Gert en Kay Huzink schreven we eerder al een artikel. Zij ontbreken wegens problemen met de FIA homologatie. Nieuwe regels voor hybride trucks maakten de missie voor deze Dakar rally onmogelijk.
Buitenlandse concurrentie komt van team Buggyra racing met kopman Martin Soltys en Karel Posledni. Beide Tsjechen rijden in een Tatra. Soltys rijdt in de doorontwikkelde truck waarmee Pascal de Baar de vorige Dakar indruk maakte.
Tomas Vratny zal namens het Fesh Fesh team een outsider zijn voor de top vijf met zijn nieuw ontwikkelde Tatra met Volvo krachtbron.
Natuurlijk doet Teruhito Sugawara met zijn Hino weer mee. Deze Japanner sluipt vaak in het tweede deel van de rally naar voren.
Speciale aandacht voor startnummer 641. Daarmee zal Tomas Tomacek van start gaan. Hij rijdt een oer Tatra 815 snelle service voor South Racing. Tot daar aan toe geen reden hem te volgen, maar wel leuk dat de Nederlander Ard Munster de navigatie voor zijn rekening neemt. De lange Drontenaar zal zich net als afgelopen jaar weer in de kleine Tatra cabine moeten wurmen. Hij zal direct aan Rallytrucks verslag doen en reken maar dat dit hele andere belevingen worden dan de snelle teams die vooraan willen eindigen.
Het zwaartepunt van de rally lijkt al in de eerste week te liggen. Met de marathon en de 48 uurs stage achter elkaar zal bijltjesdag al snel op de loer liggen. In week twee volgen dan nog zware etappes in de Empty Quarter om de uitputting voor mens en machine compleet te maken.
[…] Dit artikel verder lezen kan op onze zusterpagina rallytrucks.nl […]
[…] Read more at RallyTrucks (NLD) […]