De eerste etappe van de Breslau Rally 2025 bracht veel uitdagingen met zich mee. Er was een algehele malaise met navigatie iPad’s die van het padje raakten. Ze vielen uit, scrolden niet door of sloegen delen over. Oorzaak schijnt iets met verstoorde GPS signalen te zijn geweest. Helemaal helder is het niet, maar het leverde veel gefrustreerde navigatoren op. Na afloop stond er dan ook een flinke rij bij de wedstrijdleiding, want dat waypoint werd in het bivak feilloos gevonden door de wegwijzers van dienst. Voor de wedstrijdleiding een behoorlijk gepuzzel om alle data naast elkaar te leggen en een correcte uitslag te overleggen. Tot laat werden de daguitslagen nog aangepast.

Ook het parcours bracht problemen met zich mee. In een grote modderpoel dreven SSV-tjes als ontheemde eendjes in het rond met modderfiguren die als kapiteins zonder diploma gretig aan het verlangen waren naar vaste grond. Voor de truckers minder een probleem, die zetten duikbril en snorkel op en rauzen onbevreesd zo’n poel in, doen misschien een beetje blub blub, voorzien de spartelende SSV eendjes helaas van een nog wat intenser modder gezIchtsmasker, geven gas en…. doorrrrr…

Niet dat het parcours voor de truckers een makkie was. Integendeel. Op een groot open stuk deelden ook zij mee in een kolossale zoektocht naar een waypoint. De tracks waren zwaar en mens en machine werden stevig op de proef gesteld. Maar niemand moet piepen, dit is het spel en dit is de Breslau.

Cross Country Klasse

Na 135 wedstrijdkilometers kwam William van Groningen als duidelijke winnaar uit de bospaden gereden. Na straftijden, bezwaren, herberekeningen en correcties bleek in de einduitslag van de dag dat Van Groningen met zijn groene Iveco een voorsprong pakt van dik dertig minuten op de nummer twee. Daarmee is echt een serieus gat al geslagen en leuk om dan ietsje breder te kijken. In het gecombineerde klassement met de Auto’s en SSV’s rijdt Rally Team Dust Warriors “gewoon” top tien.

Na de pech in de proloog moest William van de Krol als laatste truck starten. Dit jaar wordt de startlijst niet per categorie gedaan. Onafhankelijk van categorie wordt gekeken naar het behaalde (tijds)resultaat en dat bepaald de startvolgorde voor de komende dag. Er werd ook geen rekening gehouden met de pech situatie en zo belandde Van de Krol ergens achter in het startveld. Dit zorgde voor frustratie, want daar waar continu gesproken wordt over veiligheid, was de logica vanuit dat argument nu ver te zoeken. Voor de DAF van Van de Krol stonden veel langzamere deelnemers en dat was vragen om problemen. Gelukkig ging de inhaalrace voorspoedig en bleek het aantal Oostindisch dove sentinel senielen mee te vallen. Een zeer knappe tweede plek werd zo in de wacht gesleept en dat verdrong het chagrijn van die ochtend gelukkig en terecht naar de achtergrond. In het “subtop” clubje achter Van Groningen, sloeg Truck Team Van de Krol zo een eerste slag.

Hans van der Sanden pakte met de Scania-Mercedes de derde plek op een 23 minuten van Van de Krol. De FVDS rijder troefde zo knap teamgenoot Jasper Fiers af die op plek vier geëindigd is en op een kleine zes minuten het podium mist.

De Italianen van het Eagle Racing Team begonnen snel, maar kregen te maken met technische tegenslag. Op papier hoort dit team met een zelfgebouwde MAN rallytruck ook tot de subtop, maar na vandaag lijken ze al uitgeschakeld voor het podium. Met een DNF (Did Not Finish) en de maximale tijd van 5 uur en 10 minuten voor deze etappe, kijken ze al tegen een groot gat aan op de rest.

Zo pakte team Nessi met Stella Körber achter het stuur de vijfde plek en is duidelijk “The Best of the rest”. De Nessi 6×6 rallytruck tokkelt altijd stevig door en altijd imposant om te aanschouwen.

Truck Team Müller kreeg op één kilometer voor de finish te maken met een gebroken stuurstang. Tot dan ging het best voorspoedig en deed de truck het super goed. Het euvel van oververhitting uit de eerdere deelnames is door extra koeling verholpen. Over de tankbanen kon nu vol doorgereden worden. Een hele verbetering voor deze truck en dat nog op hoge leeftijd. De Scania dateert uit 1993. Natuurlijk lijkt het in bijna niets meer op de originele 6×6 die het ooit was. Nu al jaren een 4×4 en voor deze truck maximaal aangepast om als rallytruck te functioneren. Super zonde dat het dan net voor de finish fout gaat met de stuurstang. Er werd natuurlijk niet opgegeven en op eigen kracht reed Geralt van ‘t Blik uiteindelijk de finish over. Wel buiten de maximale tijd, dus staat er DNF achter het resultaat van etappe 1. Er moest de hele nacht log worden doorgesleuteld, maar de Scania staat klaar voor de tweede etappe.

Smit Offroad liet het in de eerste etappe afweten wat strijd betreft met team Hellgeth Engenering. Die slaan meteen een gat van drie uur en drie kwartier. Rob en Fredo Smit hebben flinke straftijd aan de broek gekregen. We zullen later informeren wat er allemaal gebeurd is.

Extreme Klasse

Bij de lichte trucks in de Extreme klasse nestelde Floor Dekkers met de Goldständer Unimog zich meteen van voren. Er waren wel wat koelwater problemen en de aanpassingen aan de vering was te hard. De doorgevoerde modificaties bleken iets te extreem. Maar dat past dan wel in deze klasse. Al met al was Floor een super tevreden man. “Hij gaat als een kogel” klonk het na afloop vol tevredenheid. De vierde plek biedt perspectief voor het vervolg van de rally.

Foto: Remy Schuttert8speed

Remco Klein navigeerde de Duitser Afred Wemhoff naar de zesde plek. Ook een keurig resultaat. De Unimog van Wemhoff is een, met alle respect, oud beestje. De truck vraagt daarom meer aandacht en ingrijpen van de monteurs.

De zege ging op deze dag naar Patrick Töpfer. Tweede werd Felix Müllenheim en de top drie werd volgemaakt door Steffen Braun. Deze drie zaten dicht bij elkaar en het gat tussen één en drie is nog geen tien minuten. Dekkers volgt op dik een half uur van winnaar Töfler.

Truck van Neubert tijdens Breslau ‘24

In de zware klasse ging Guido Neubert er met de overwinning vandoor. Net als Van Groningen in de Cross Country klasse rijdt Neubert ook in het groen. Zijn Mercedes SK 2650 6×6 is zo een opvallende truck die vandaag een gat kon slaan van zo’n 18 minuten op Oliver Leyh in zijn MAN KAT. Marcus Hönig eindigde op de derde plek met een flink gat van bijna een uur op van Leyh.