Met excuses voor het verlate verslag, maar het ging helaas niet anders. Vrijdag 27 juni eindigde de Breslau Rally met een etappe waarin het nog goed opletten was. Zeker in de Extreme Klasse gebeurde nog veel en dat had invloed op het eindklassement.
Cross Country Klasse
Bij de Crosse Country categorieën geen grote verrassingen meer en zo vierde Rally Team Dust Warriors een nieuwe eindoverwinning. Rijder en teameigenaar William van Groningen liet weten dat hij een gelukkig man is. Als absolute favoriet mag het lijken alsof het Breslau succes het team komt aanwaaien, maar dat is volgens van Groningen niet zo: “Iedereen bij het team is op elkaar ingespeeld en samen met een gedegen voorbereiding legt dat de basis onder het rijden van een goede rally.” De sterke Iveco rallytruck gaat nu geheel uit elkaar voor een grote rebuild en motor revisie. Veel zal in eigen huis gebeuren, maar de FPT motor zal naar Iveco Schouten gaan. Er wordt nog overwogen of ook het chassis zal worden vervangen. Al met al een grote onderneming. De intentie is in 2026 aan de MDC deel te nemen, daarna de Breslau en vervolgens is de ambitie om aan de Dakar Rally van 2027 deel te nemen.

Achter Van Groningen was het een leuke strijd tussen William van de Krol met de twee FVDS trucks met rijders Hans Van der Sanden en Jasper Fiers. Uiteindelijk vond Van de Krol zich op de derde plek gesandwicht tussen Van der Sanden en Fiers. Leuk om te zien dat de teams elkaar waarderen en, zoals dat hoort, helpen gedurende de rally. Ook leuk en bijzonder dat er vier truckmerken op de drie podiumplaatsen staan. Naast de Iveco van Van Groningen hebben we het over de Scania-Mercedes van Van der Sanden op plek twee en de DAF van Van de Krol op drie. De Mercedes van Van der Sanden heeft een Scania cabine en neus, vandaar dat we de rallytruck twee merken opspelden.
Truck Team Müller beleefde een bewogen week. Eigenlijk begon het al kort daarvoor toen het team uit Holten last minute weer de beschikking kreeg over de oude Scania waarmee het team jaren terug begonnen is. Geen ideale voorbereiding en ook geen gemakkelijke truck. Wel veel nostalgie. In het begin werd de finish van twee etappes steeds net niet gehaald. In het tweede deel van de rally, bij Drawsko Pomorskie, kwam de truck in terrein terecht waar het beter tot recht komt. Het uitrijden van drie etappes was een beloning voor het harde werken en doorzetten. Die zoete smaak werd echter verstoord door een klap op een stukje verbindingsroute waarbij rijder Geralt van ‘t Blik schade aan de rug opliep. Erg bitter en we hopen dat het mee gaat vallen. Bij deze wensen wij hem beterschap bij het herstel.

Truck Team Müller is in Holten ondertussen bezig met de opbouw en preparaties van de twee DAF rallytrucks. In het najaar zal er één meedoen aan de Fenix Rally in Tunesië en daarna gaat de andere truck deelnemen aan de AER van 2026. Hopelijk zien we de beide DAF’s volgend jaar aan de start staan van de Breslau Rally.

Gelukkig kon Smit Offroad Team na een nodige reparatiedag de laatste drie etappes uitrijden en zal de Unimog uit de lichte Trucks Klasse bij terugkeer in de Flevopolder vast geprepareerd worden voor een terugkeer in 2026.

Extreme Klasse
Bij de lichte trucks beleefde onze vrienden van het Goldständer Offroad Team een topdag waarmee ze een zwaar bevochten derde plek in het eindklassement veroverden. Felix Müllenheim wist de overwinning te behalen en Patrick Töpfer werd tweede. Alfred Wemhof met de Nederlandse navigatie Remco Klein presteerde groots door op de laatste dag vanuit de middenmoot positie een knappe vierde plek te bemachtigen.

Guido Neubert won bij de zware Extreme trucks, De Oliver Leyh werd tweede en Marcis Hönig zag zich op het podium terug op de laagste trede.

Verbeterpunten
De Breslau Rally kenmerkte zich door veel storingsgevallen van de navigatie tablets en een gebrek aan mogelijkheden voor meegekomen rallytoeristen, vrienden en familie om iets van het spektakel mee te maken. De organisatie heeft laten weten hier volgend jaar extra op in te zetten.
Met dank aan Truck Team Van de Krol, Goldständer Offroad Team, Rally Team Dust Warriors, Smit Offroad, FVDS, Truck Team Müller en natuurlijk ook aan “De Blokjes” voor wederom een fijne samenwerking.