Zondag 27 juli eindigde de Baja Aragon van dit jaar met een klinkende zege voor Martin Macik jr.. Een schoolvoorbeeld van “kwam, zag en overwon”. De snelle Tsjech bleek maar weer eens een klasse apart. Hij leeft 100% voor de sport en is een ware ambassadeur voor de door ons zo geliefde truckrallysport, dus alom respect voor deze nieuwe titel op zijn palmares. Ook de laatste etappe stoof hij in Franta sneller dan alle anderen over het parcours. De handgeschakelde Liaz komt in de Spaanse rally goed tot zijn recht. Met vele korte stukken en een technisch parcours is een handgeschakelde rallytruck misschien zelfs wel in het voordeel ten opzichte van een automaat zoals de meeste topauto’s tegenwoordig hebben. In de drie dagen rally was Macik oppermachtig en alleen in de proloog kon hij de overwinning niet claimen. Chapeau voor de Tsjechische winnaars.

In het volle bivak kwam het blauwe busje van Rallytrucksmannetjes Robert Baarda steeds meer onder het stof te staan. Bijna blokkeerde deze het pad voor de robuuste MAN van Steven Rotsaerts. Bijna is niet helemaal en dat is maar goed ook. Rotsaerts presteerde prachtig en pakte zo een welverdiende tweede plek. Gefeliciteerd en hopelijk zien we RTS Racing nog vaak terug.

Ze trokken dapper ten strijde om op de laatste dag nog een plekje hoger te komen, maar het Firemen Dakarteam met Richard de Groot aan het stuur bleven steken op plek drie. Een prima resultaat voor het Noord Hollandse team. De Groot komt al een aantal jaren naar deze rally. Mede om zich zo te ontwikkelen op het vlak van de snelle rallypaden. In de duinen weet hij zich meer dan goed te redden. Dat is zijn comfort zone, maar in een rally als die van de Baja Aragon leert hij nog steeds bij op een zwakker vlak.

Esteve zat namens Tibau Team op het welbekende vinkentouw, maar kukelde daar op de laatste dag nogal hard vanaf. Door pech viel de Spanjaard in de DAF terug naar plek acht.

Daar waar de één wegvalt schuiven anderen stuivend een plekje door. Zo belanden de beide MAN rallytrucks van het Rainbow Truck Team op een keurige vierde en vijfde plek. Tjeerd van Ballegooij parkeerde zijn handgeschakelde truck als derde aan de finish van de laatste etappe en bleef collega Rainbow rijder Gerrit Zuurmond zo definitief voor in het klassement. Zuurmond reed voor het eerst met een rallytruck die voorzien is van een automaat. Het was een leerzame ervaring en het team uit Beesd neemt alle lessen weer mee richting de Felix rally en de AER. Dan gaat het team weer ouderwets met één truck van start.
Het enthousiaste Spaanse publiek wachtte iedere dag braaf op de trucks die zoals in de meeste rally’s als één van de laatste categorieën mogen starten. Op zondag bleek dat dit publiek perfect op de hoogte was van hoe de kaarten geschud waren. Na de doorkomst van Gerrit Zuurmond op het laatste publiekspunt, pakten de meesten hun boeltje op en trokken richting finish of naar huis. Met alle respect, maar de trucks die nog moesten langskomen waren op de laatste dag toch verworden tot spek en bonen deelnemers. Minder snel, spectaculair, maar nog altijd deden ook die trucks natuurlijk nog veel letterlijke stof opwaaien. Richard Gonzalez uit Frankrijk reedt zijn Iveco Trakker naar de zesde plek. Javier Jacoste werd zevende en de dames van Tibau Team werden negende en laatste.
De Iveco van Javier Mariecurrena won vrijdag nog wel de proloog, maar kon na pech in de tweede special stage op zaterdag niet meer van start gaan op zondag. Zo vielen zij als enige van de oorspronkelijk tien gestarte deelnemers helaas uit.

De Baja Aragon is echt een leuke rally met fantastische publieksplekken. Met dank aan onze partner Rainbow Truck Team konden wij er bij zijn. Mocht je als liefhebber een keer in staat zijn deze rally te bezoeken, dan bevelen we dat van harte aan. Hopelijk keren we als Rallytrucksmannetjes volgend jaar weer terug, want de ervaring was meer dan prettig en zeker voor herhaling vatbaar.