Big Shock
Het jammere van een laatste etappe is dat bijna niemand het na de etappe nog over de dag zelf heeft. Men kijkt terug op de hele rally. Uitzondering zullen de gele Iveco’s uit Tsjechië zijn: Macik haalde vandaag zijn derde overwinning en is met zijn vierde plek algemeen ‘best of the rest’ en een nieuwe bedreiging voor Kamaz voor de toekomst. De andere Tsjechische Powerstar lijkt juist op de laatste dag nog uit te vallen. Hij staat nog midden in de woestijn, naar het schijnt met de vooras niet meer onder de auto…

Foto Martin Macík Jr.

Kamaz
Tsja, en dan Kamaz. Het mag dan de zoveelste Kamaz overwinning zijn, voor Sotnikov was het de eerste die hij op zijn naam mocht schrijven, nadat hij eerder al de Africa Eco Race en Silk Way had gewonnen en twee keer runner up was in de Dakar. Levende legende en teammanager Vladimir Chagin: “De rally wordt nooit routineus en vergt ieder jaar weer een precieze voorbereiding en teamwork dat perfect moet zijn. De trucks, het rijden en navigeren, en de expertise van de technische crew werden doorlopend getest in de aanloop naar Dakar 2021. Het kleinste detail is belangrijk en het team werkte dag en nacht om dit geweldige resultaat te bewerkstelligen. Tijdens deze extreme motorsportmarathon is ook iedere seconde van belang. Naast onze eigen technologie, is er nog één ander vitaal element om de teams rijdende te houden: robuuste banden. Snelheid is belangrijk, maar blijven rijden is nog belangrijker om de concurrentie voor te blijven.” Onze welgemeende felicitaties aan de Russen, een compleet podium bezetten is gewoon ontzettend knap!

Foto Goodyear.

Mammoet Rallysport
Vorige jaren zijn we regelmatig kritisch op Martin van den Brink geweest. Maar waar hij vorige jaren soms sneller ging dan zijn beschermengel kon vliegen, heeft hij het dit jaar ‘rustig’ aan gedaan. Het leverde hem een achtste plek algemeen op, en met voorsprong is hij beste Nederlander. Naast de coureur Martin van den Brink moeten we ook de teammanager Martin van den Brink een pluim geven. Van de vier Nederlandse trucks die binnen competitie aan de finish kwamen, waren twee van Mammoet Rallysport. En als we er niet naast zitten zijn Kamaz en Mammoet de enige teams met meerdere trucks die alle trucks aan de finish hebben gekregen.

Foto Mammoet Rallysport

Martin van den Brink
Menigeen zal zich afvragen hoe het met de navigator van Mammoet, Wouter de Graaff gaat. Om hem te sparen reed Martin vandaag wederom rustig aan, met name op de paden met gaten en stenen. Martin: “Het ging vandaag gelukkig een stuk beter met Wouter. Toch hebben we vooral in het begin voorzichtig gereden om even af te tasten hoe het met Wouter ging. In het tweede deel hebben we flink doorgereden. In de pittige duinen ging het super. We vlogen er gewoon doorheen. Het doel was de top tien en ik ben dan ook enorm blij dat het gelukt is.”

Foto Mammoet Rallysport

Mitchel van den Brink
De jongste deelnemer heeft de afgelopen twee weken veel geleerd, precies wat de bedoeling was. We zijn erg benieuwd wat Mitchel in de toekomst gaat doen. Van de 40 gestarte trucks heeft uiteindelijk slechts de helft de finish gehaald. Dat Mitchel daar tussen zit is echt een flinke prestatie, zeker als je kijkt wie het allemaal níét gehaald hebben. En die 44 uur achterstand op de snelste Kamaz? Dat is alleen maar 44 uren meer ervaring! Mitchel: “Ik ben enorm trots. Dit is echt gaaf.”

Foto via Richard Mouw.

Pascal de Baar
Pascal de Baar was zowel in de etappe als in het algemeen klassement de tweede Nederlander. Aanvankelijk was hij maar 31 seconden trager dan de andere Nederlandse Renault, maar hij kreeg een penalty van 20 minuten aan zijn broek, die hem terug wierp naar een elfde plek, een plek die hij ook in de algemeen klassement bezet. Pascal direct na de finish: “We hebben hem binnen!!!!! Is Valtr er ook al?” Tsja, helaas nog niet dus…

William de Groot
De fruitmachine reed een beetje buiten de schijnwerpers maar kon toch vrijwel alle dagen goed meekomen. Meer dan eens wist hij ons te verrassen met hoge klasseringen en ook de veertiende plek algemeen zal niet iedereen verwacht hebben. Ook de laatste etappe kregen de teams het niet kado. William de Groot: “Op 125 kilometer kregen we zandduinen met grote lava stenen er in, moeilijk voor de bandjes. Met de bandenspanning te hoog kom je er niet over, te laag rijd je je banden aan flarden!”

William van Groningen
Buiten competitie, maar toch aan de finish, ondanks een rolletje gisteren, een mooi debuut voor de Dust Warrior Iveco! Ook hier werd boven verwachting gepresteerd met een aantal mooie topklasseringen in de dagklassementen. Zoals het team zelf zegt: “Geen podiumplek, maar toch Kampioenen!”

Vooruitblik op terugblikken
Normaal kijken we op deze plaats vooruit naar de dag van morgen. Dat zal nu voor de meeste teams een reisdag zijn, eindelijk weer naar huis! Later zullen we met diverse mensen nog uitgebreid terugblikken op de Dakar van 2021 en vooruitkijken naar 2022 en verder. Er zijn diverse oude bekenden die ons toegefluisterd hebben dat ze terug willen komen, dus blijf deze site in de gaten houden, ook nu de Dakar voorbij is!

Foto Goodyear.

Bedankt!
Tenslotte nog een paar bedankjes. Aan u als lezer, net als dat een vallende boom in het bos geen geluid maakt als niemand hem hoort, kunnen wij niet zonder onze lezers. Maar boven alles willen we een aantal mannen bedanken die ons vanuit het bivak of de rallytrucks steeds op de hoogte hielden zodat wij het nieuws konden brengen: Pascal de Baar, Martin van den Brink, Corné van Drunen, William van Groningen, William de Groot, Remco Heilbron, Martijn van Rooij en Marcel Vermeij. Tot snel!