Het grootste off-road rally evenement van Europa gaat weer van start. De 31e editie van de Breslau Rally zou oorspronkelijk bestaan uit een route die vanuit Zagan via Drawsko Pomorskie naar Kolobrzeg aan de Baltische zee zou leiden. De rally wordt verreden op gigantische militaire NAVO terreinen en wegens omstandigheden die te maken hebben met de huidige geopolitieke situatie moest organisator RBI Sports het laatste bivak laten vervallen. Jammer, want juist daar zat het vernieuwende element in. Voor de zwaarte van de rally maakt het niet uit, want men kon gelukkig snel doorschakelen en valt nu terug op vervangende kilometers in het bekende gebied bij Drawsko Pomorskie.
Van Groningen terug om titel te verdedigen

De groene brigade van Rally Team Dust Warriors heeft de thuisbasis in Nieuw-Vennep verlaten en kampement gemaakt in Zagan. Met de Iveco Powerstar heeft rijder en teameigenaar William van Groningen maar één doel: De titel van 2024 succesvol verdedigen. Op papier lijkt er weinig concurrentie, maar de wedstrijd kan niet schriftelijk worden afgedaan en je weet nooit of de pechduivel ergens opduikt om de mooie ambitie om zeep te helpen. Hoe dan ook is William Van Groningen met broer Jacco en zoon Wesley naast zich de absolute favoriet bij de trucks.

Onvoorspelbare subtop
Achter de absolute favoriet is er een groep deelnemers die een mooie en onvoorspelbare wedstrijd zullen aangaan. Het FVDS Rally Team is voor het derde achtereenvolgende jaar aanwezig in de Breslau rally en heeft dit jaar weer een stap gezet met de aanschaf van de Scania-Mercedes torpedo van Hans van Geest (Truck Team Holten). Deze echte Breslau truck heeft zich al bewezen en kan dit jaar meedoen voor de podiumplaatsen. Er blijft een Hans achter het stuur zitten. Nu echter met Van der Sanden als achternaam. Vorig jaar maakt hij zijn debuut met de Ginaf VMD2208, maar die truck staat dit keer werkeloos thuis in Luykgestel. Samen met Ruud en Luc Jansen duiken ze een nieuw rallyavontuur in. Naast de Scania-Mercedes zet het team de DAF X2223 in met Jasper Fiers als rijder. Hij heeft Giel de Backer en Sjors van Nunen naast zich. Ook deze truck zal kunnen gaan voor het podium.

Truck Team Van de Krol maakte vorig jaar een mooi debuut in de oude Scania van Truck Team Müller. Tot voor een kleine week geleden werd die truck geprepareerd voor een tweede deelname. Met grote aanpassingen aan de koeling had het team hoop beter aan de start te kunnen staan. In korte tijd kan veel veranderen en een grote wisseltruck maakte dat William van de Krol plots aan de start kan staan met een DAF die we nog kennen van het RAL 6005 Rallyteam. In een paar dagen tijd is de truck gespoten en bestickerd naar eigen teamstijl. In principe is dit een truck die in het aanwezige deelnemersveld ook in de subtop mee zou moeten komen. Het zal wel flink wennen zijn en William zal met Evert van Veldhuizen en Rens Koudijs zeker in de eerste twee dagen geen gekke dingen doen. Daarna zullen ze serieus gas gaan geven en podium is dan zeker haalbaar.

Met de Italianen van Eagle Racing Team staat een team en truck aan de start die mogelijk kan ontpoppen tot een concurrent voor Van Groningen. Paolo Calabra, Guiseppe Fortuna en Loris Calubini staan met een grotendeels zelf gebouwde MAN rallytruck aan de start. Afgelopen januari werd deelgenomen aan de Dakar rally, maar die kon niet worden uitgereden. We weten niet hoe snel en competitief dit team exact is, maar de truck ziet er mooi en degelijk uit. Toch verwachten wij ze ook in strijd om plek twee en drie.

Een vaste imposante verschijning in de Breslau rally is de OEAF van Nessi Racing. Deze 6×6 truck is een afgeleide van een MAN KAT en Stella Körber, Sebastian Roedel en Maximilian Jackermeier zijn het enige team waarbij een vrouw het stuur in handen zal hebben.

Onverwacht kwam het bericht dat Truck Team Müller toch ging deelnemen aan deze Breslau. De oude Scania van het team werd teruggekocht van Truck Team Van de Krol en zo staan Geralt van ’t Blik, Ralph Müller en Jessie van Groningen plots aan de start. Uitrijden is het grote doel. Prachtig dat het team en de truck terug kunnen keren naar de rally waar ze zo mee vergroeid zijn geraakt. Ook leuk dat Jessie van Groningen, dochter van William van Groningen de navigatie op zich zal nemen.

Bij de lichte trucks rijden de Nederlandse vader en zoon Smit uit Swifterbant mee. In een totaal omgebouwde Mercedes Unimog met een G-Klasse opbouw zal het een tweestrijd worden met de Duitsers Jürgen en Andreas Hellgeth. Ook die maken gebruik van de robuuste Unimog techniek. Fredo Smit vindt het fantastisch om dit met zoon Rob te kunnen doen. Vorig jaar moesten ze overslaan, maar nu gaan ze het avontuur opnieuw aan. Qua technische voorbereidingen kwam het team in aanloop wat tijd te kort, dus tempert Smit senior de verwachting. Uitrijden zal al een mooie uitdaging zijn.

Iedere etappe een eigen naam
Morgen zal de rally starten met een korte proloog van 22 kilometer met de titel “Nivagation twist”. Het wordt een technische warm-up die de startpositie bepaald voor de proef op maandag.
Alle proeven krijgen hier namen mee en die van maandag is “Sand and Forest Challenge”. Dat wordt een proef met stukken waar op hoge snelheid gereden kan worden over zandpaden en smalle bospaden. De organisatie verwacht daar een strijd waarin vaardigeheid, tactiek en snelheid de hoofdingredienten zijn.
Dinsdag wordt de Poolse sahara aangedaan. Tijdens de 160 kilometer lange “Desert Roller Coaster” etappe worden eindeloze duinen belooft. Nu lijkt ons dat wat overdreven en al helemaal als je ooit in The Empty Quarter bent geweest, maar goed: Het zal zanderig en dus tricky zijn.
Woensdag volgt de befaamde “El Grande Hannibal” etappe van 400 kilometer. Met deze etappe verlaat de rallykaravaan Zagan en belanden we in Drawsko Pomorskie. De etappe bestaat uit drie secties. Het is de dag waarop uithouding nodig is en vermoeidheid op de loer ligt.
Op donderdag volgen twee etappes. De eerste heeft de naam “Best of Drawsko” mee gekregen en gaat over een afstand van 185 kilometer waarbij scherpe navigatie vereist is en het verschil kan maken. De tweede etappe gaat in de late avond en nacht plaatsvinden. Na alle lange dagen een extra uitdaging en altijd spectaculair. Deze “Drawsko by Night” etappe behelst 72 kilometers en biedt de laatste kans om het klassement nog echt op te schudden.
De rally wordt op vrijdag afgesloten met de “Whispers of Victory” etappe. Voor de laatste 145 wedstrijdkilometers lijken de kaarten vaak geschut, maar toch zijn er altijd weer deelnemers die ook met de finish in zicht nog in de problemen komen. Concentratie moet scherp blijven en als de pechduivel niet voor jouw voertuig oversteekt om roet in het eten te gooien, dan wacht na de finishboog de ontlading en bekroning op het harde werken.
We gaan weer ons best doen om iedere avond een dagverslag te plaatsen. Soms kan dat met vertraging de volgende dag verschijnen als het allemaal wat tegengezeten heeft. wat dat betreft blijft het ook voor ons altijd weer een mooie uitdaging.

