De woensdag in de Breslau Rally is in meerdere opzichten een kantelpunt. Na de woensdag zijn de deelnemers plots over de helft van de race heen, wordt het bivak verplaatst van Zagan naar Drawsko Pomorskie en daarmee verandert ook het karakter van de tracks waarover gereden wordt. Bovendien is het klassement voor een belangrijk deel gezet en weet iedereen hoe de sportieve vork in de steel zit en waar de lat voor de laatste twee dagen gelegd kan worden. Er gebeurde weer van alles, dus laten we het allemaal langsgaan.

Extreme Klasse

Vandaag starten we maar weer eens met de lichte trucks in de extreme klasse. Dat is overigens wat extreme trucks betreft de best bezette klasse. De elf deelnemers gebruiken allemaal de Mercedes Unimog techniek als basis. Tot nu kregen de deelnemers wel wat moeilijkere obstakels voor de kiezen, maar lieren was volgens navigator Remco Klein nog niet nodig. Daarom ziet hij uit naar de etappes die in Drawsko Pomorskie op het menu staan. Klein rijdt bij Rallyteam Wemhoff en is zeer tevreden over etappe 3 die woensdag verreden is. Voor de topposities doet het team niet mee, maar zonder grote problemen kwam het duo gisteravond in het bivak aan. In een laatste stuk verbinding waren ze met een aantal collega deelnemers nog tegengehouden door de lokale politie. Het lijkt er op dat de organisatie de toestemming om daar te rijden niet op orde had. Na een twee uur was het gelukkig opgelost en kon naar het bivak gereden worden. De truck met startnummer 666 staat er weer bij om elke helse uitdaging aan te kunnen.

Bij het Goldständer Offroad Team liep het minder lekker. Een gescheurde turboslang was de oorzaak van vermogensverlies. Daarnaast viel ook de communicatie uit en werkte de navigatie-tablet slecht. Al met al viel de vijfde plek volgens Floor Dekkers dan nog mee. De doorzetter uit het Groningse Zuidbroek is er een van wie je de pis niet snel lauw maakt, dus zal hij met z’n team nog vol de strijd voor een zo hoog mogelijke klassering aangaan. Het echte bikkelen staat nu pas op punt van beginnen, dus kunnen we nog wel wat spektakel van Goldständer verwachten.

Felix Müllenheim van Bronco Racing wist weer de etappe te winnen en zit dus goed in de rally tot op dit moment. Op ruim 5 minuten is Patrick Töpfler tweede geworden en Steffen Braun pakte op 10 minuten van Müllenheim de derde plek.

Bij de zware trucks was het dit keer Heiko Seidel die in zijn imposante Mercedes Actros met zelfbouw torpedo de overwinning pakte. Op ruim 17 minuten volgt Thomas Pohle in zijn IFA L60 en Hönig die in zijn MAN KAT de derde plaats opeist. Guido Neubert, die tot nu toe indruk maakte werd “slechts” vierde.

Cross Country

Bij de lichte trucks sloeg Smit Offroad de etappe over om tijd te creëren voor de nodige reparaties aan de Unimog. Bij de zware jongens was het weer raak voor William van Groningen. Het stuiterparcours dwong de man uit Nieuw-Vennep er wel toe om ietsje rustiger aan te doen en daarme een goede klassering in het gecombineerde klassement met de auto’s en SSV’s los te laten. Voorlopig staat er geen maat op de prestaties van Rally team Dust Warriors en pakte Van Groningen met zijn sterke Iveco Powerstar toch weer een dikke 17 minuten op de nummer twee. Vandaag was dat Hans van der Sanden van FVDS in de Scania-Mercedes. Weer een 17 minuten later kwam Paolo Calabria over de streep. De Italiaan behaalde zo voor het eerst een podiumplek deze breslau in de MAN van het Eagle Racing Team. William van de Krol brak al vrij snel een veerblad na het verkeerd inschatten van een gat. Dat maakte dat het tempo drastisch moest worden teruggeschroefd. Tot overmaat van ramp kregen de mannen in de DAF ook nog te maken met een lekke radiateur. Zo moest het laatste stuk stapvoets gereden worden. Jammer, maar in het algemeen klassement staat Truck Team Van de Krol er nog steeds goed bij en vecht het met Van der Sanden om plek twee en drie. Team Nessi en Müller wisten beide niet te finishen. Voor rijder Geralt van ’t Blik en crew zit het nog steeds niet mee. In het bivak bleek dat een losgelopen bout de oorzaak was van een tussenbak die naar beneden zakte. Gelukkig wist het team op tijd te stoppen en is er geen grote onherstelbare schade opgelopen. Ook Jasper Fiers wist helaas de finish niet te halen en valt zo voorlopig weg uit de strijd om het podium. Luchtlekkage was daar de boosdoener, later kreeg men ook nog een lekke band.

Note: Wegens bivakverplaatsing helaas dit keer geen foto’s uit de etappe zelf.