Het mag bekent zijn dat de breslau Rally zich afspeelt op militaire oefenterreinen en gezien de huidige geo-politieke situatie is het dan ook niet verbazingwekkend dat de planning van de rally soms in de war geschopt wordt door de planning van militaire activiteit. Zo moest de organisatie wachten tot het leger die het terrein vrij gaf. Hierdoor startte de etappe van vandaag later dan gewenst. Het was dus lang wachten en daar hebben de meesten hier een hekel aan. Voor sommige teams gaf het net dat stukje extra tijd om de voertuigen wat beter te verzorgen en klaar te maken voor het vervolg van de rally. Alle Nederlandse deelnemers in de verschillende truckcategoriën zijn van start gegaan, dus ook Rob en Fredo Smit hebben hun gele Unimog met G-Klasse opbouw voldoende kunnen prepareren om als herintreders de strijd bij de lichte trucks in de Cross Country Klasse weer op te pakken. Finishen is het grote doel en daar is vanmiddag weer een stap in gezet. Jurgen en Andreas Hellgeth gaan de tweestrijd met overmacht winnen, mits ze niet uitvallen in de resterende twee etappes.

Cross Country

Bij de zware trucks in de Cross Country Klasse is Van Groningen de dominante factor. Wij zijn benieuwd wie deze Dust Warrior volgend jaar kan uitdagen. Voor de wedstrijd zou het mooi zijn als er volgend jaar wat meer concurrentie komt. Gelukkig is het achter Van Groningen erg leuk en spannend.

Voorlopig lijkt de strijd om plek twee in het voordeel van Hans van der Sanden uit te pakken. In zijn Scania-Mercedes rijdt de man van FVDS een puike rally en vandaag profiteerde hij maximaal van wat kleine pechzaken bij naaste belager William van de Krol. Hierdoor is nu een gat van een 40 minuten in het algemeen klassement gerealiseerd. Van de Krol miste vrij vroeg in de proef een ruitenwisser en daardoor was het zicht van de snelle man uit Voorthuizen grotendeels belemmerd. Daarnaast moest er nog een slang worden vervangen en al met al zat daar het half uur tijdsverlies van vandaag in. Van de Krol eindigde hierdoor in de daguitslag op de vierde plek. Tussen Van der Sanden en Van der Krol nestelde zich Jasper Fiers op de derde plek. Jammer dat deze man van FVDS gisteren veel tijd verloren heeft en hierdoor kansloos is geworden voor podiumplaatsen in het eindklassement.

Goed nieuws over Truck Team Müller. Eindelijk is het gelukt een volledige etappe uit te rijden. Het voelt voor Geralt van ’t Blik, Jessie van Groningen en Ralph Müller dan ook als een echte overwinning. Het is de beloning voo het doorzettingsvermogen. Ook vandaag ging het niet zonder slag of stoot. Tijdens de etappe kregen ze wederom te maken met de tussenbak die los raakte. Met de opgedane kennis van de herstelwerkzaamheden gisteren in het bivak, kon het euvel nu op de piste worden hersteld. Opgewekt gaat het team zich nu in de nachtetappe storten in een poging ook die tot een goed einde te brengen.

Extreme Klasse

Navigator Simon Meintema van het Goldständer Offroad Team voorspelde al dat zijn tema met rinder Floor Dekkers en monteur Hendrik Alfers in Drawsko het verschil kan maken en zo de druk op kan voeren op de teams die tot nu toe nog boven ze stonden. In dit gebied liggen de grote putten waar vrijwel alle deelnemers de lieren zullen moeten aanspreken. De juiste tactiek bepalen van hoe en waar precies de meest ideale doorwading te vinden is wat de Extreme Klasse onderschiedend maakt aan de Cross Country. Het is een specifiek onderdeel van het spel waar dekkers, Meintema en Alfers in uitblinken. Vanmiddag resulteerde dat een knappe tweede plek. Felix Müllenheim pakte de overwinning en gaat ruim aan kop in het klassement. Patrick Töpfler staat nu nog tweede, maar voelt de hete adem van Goldständer in de nek. Dekkers en kompanen zijn al geklommen naar plek drie en zitten nog maar een twee en een halve minuut achter Töpfler. Dat wordt nog een hele, hele spannende strijd vannacht. Alfred Wemhoff deed het met zijn Nederlandse navigator Remco Klein ook goed en staan na een zesde plek van vanmiddag nu ook zesde algemeen.

Bij de zware trucks in de Extreme Klasse is het een strijd tussen Leyh, Neubert en Hönig. Vanmiddag waren dit de 1, 2 en 3. In het algemeen klassement de 2, 1 en 3. Als je dit niet 1, 2, 3 begrijpt dan begrijpen we dat.

Drawsko by Night

De legendarische nachtetappe zal voor de trucks ruim na middernacht starten en biedt de kans aan de navigatoren zich te onderscheiden. William van Groningen start om één minuut voor één. Over een afstand van 70 kilometer geeft deze “Drawsko by Night” etappe altijd spektakel en wie weet kan het nog wat te weeg brengen in de strijd om plek twee. Na vannacht weten we weer wat meer en wacht er nog een laatste flinke etappe waarin de finish te ruiken zal zijn, maar pas als er echt onder de finishboog heen gereden kan worden is het klaar. Tot die tijd is alles nog onzeker en kan er van alles gebeuren. Het zijn van die open deuren waaraan je niet kan ontkomen, dus zetten we nog wat deuren open: Wat de toekomst zal brengen weten we immers niet. Het wiel is rond. De pechduivel kan overal op de loer liggen. etcetera, etcetera…. We gaan het wel zien, maar voor nu tasten we nog in het duister.