Vandaag was de top 3 weer Kamaz, maar de rest van de top 10 in het dagklassement zijn allemaal torpedo’s! Toch bijzonder.

© Спортивная команда “КАМАЗ-мастер”

Pascal de Baar: “Vandaag is op 85 kilometer voor het einde de cabinesteun afgebroken! We moesten op 65% naar de finish rijden, het was net een vliegend tapijt. Wat niet goed is: Martin Roessink, de monteur van Gert, heeft zijn rug geblesseerd bij een steile afdaling van een mega duin. Hij is nu naar het ziekenhuis voor een scan. Afwachten dus…

De afgebroken cabinesteun, foto Pascal de Baar.

Vick Versteijnen revancheerde zich uitstekend met een zesde tijd en was daarmee de beste Nederlander. Zijn tijd telt alleen niet mee, omdat hij buiten competitie in het Experience-klassement rijdt. Wat wel meetelt is de tiende plaats voor Janus van Kasteren, die daarmee opklom naar de zesde plaats in de algemene rangschikking. Zijn rit was alles behalve probleemloos, hij had eerst een kapotte schokbreker en later een losse motorkap. Deze is gepoogd met spanbanden op zijn plek te houden, toen dat niet bleek te werken hebben ze hem er maar helemaal afgehaald, in de hoop dat Becx hem meeneemt. Bij Vick Versteijnen ging het wel van een leien dakje: ” De sfeer in de auto is goed, we hebben lekker gereden vandaag en dan is de zesde plaats een enorme opsteker na de ellende van gisteren. Ik hoop dat het morgen weer zo gaat. Het schijnt een pittige etappe te worden. Ik ben benieuwd. “

© Rallymaniacs

Martin van den Brink was van de mensen die nog voor de eindprijzen meedoen de best geklasseerde Nederlander. Hij werd, afhankelijk van je perspectief, zesde of zevende, vlak achter Versteijnen. De Harskamper: ” p dit terrein voel ik mij echt thuis. Het is mooi dat het in de uitslag is terug te zien. We doen goed mee zonder de limiet te zoeken. We hebben geen moment overwogen om echt te pushen. Ik ben heel tevreden met dit resultaat. Het was een prachtige dag en een Dakar-waardige etappe. Het was gewoon erg zwaar. “

© Marian Chytka

De etappe morgen van Ha il naar Riyadh heeft een verbindingsroute van 353 kilometer en een special van maar liefst 477 kilometer. In de zesde etappe krijgen de rallyrijders opnieuw heel veel zand en duinen voorgeschoteld.