Deel 3: Martin & Mitchel van den Brink, Mammoet Rallysport

Al jaren kan Mammoet Rallysport bouwen op een robuust en onverzettelijk karakter. Dat karakter werd menigmaal stevig op de proef gesteld. Te vaak keek teameigenaar Martin van den Brink de pechduivel in de ogen, maar altijd werd dat beantwoord met een dosis doorzettingsvermogen, waar zelfs de duvel bang van wordt. Dus moest het een keer goed komen. En zo geschiede….

Dakar 2021 werd één groot succes voor Mammoet Rallysport. Met twee rallytrucks werd de rally aangevat en beide trucks kwamen zonder al te veel problemen aan de finish. Waarschijnlijk de meest succesvolle prestatie van Mammoet Rallysport tot nu toe. Vader Martin in een snelle MKR Renault en zoon Mitchel in een degelijke, zelf opgebouwde Volvo FMX. Mitchel reed als jongste coureur (werd tijdens de rally 19) de rally uit, hielp menig andere deelnemer en wist zelf uit de problemen te blijven. Een knappe prestatie van de jongeling. Daarnaast werd Martin knap beste Nederlander met een 8e plek in het algemeen eindklassement. We spreken vader en zoon op de thuisbasis van het team in Harskamp.

Met een grote smile worden we door Mitchel ontvangen. Martin zal wat later aanschuiven. We starten met een rondje door de werkplaats. De rallytrucks die in Saudi-Arabië dienst hebben gedaan worden binnenkort vanuit Marseille opgehaald. Nu staan er een Ginaf en Renault rallytruck te wachten op een nieuwe eigenaar. Verder ontwaren we een prachtige Magirus torpedo brandweerwagen en is monteur Arjan Veenvliet bezig met een speciaal Ginaf restauratieproject. Eenmaal gezeten in de luxe stoelen van het kantoor, steekt Mitchel als vanzelf van wal. Hij heeft een super ervaring gehad. De truck waarmee hij reed is er geen voor de top en dus bivakkeerde hij en zijn equipe meer achter in het deelnemersveld. “Wat je daar ziet, geloof je soms niet.” aldus Mitchel. Hij wist zich dagelijks omgeven door vele buggy’s van ‘mindere goden’ en wat die uitspookten, valt nauwelijks te beschrijven. Denk aan voorbij stuiterende buggy’s die even later in een grote stofwolk van rampspoed tot stilstand waren gekomen. Het is een bekend fenomeen: achterin het Dakarveld is het een slagveld van pech hebbende toppers, roekeloze avonturiers en verstandige zielen met beperkte middelen of opdracht. Een prachtige cocktail van verschil in ambitie, budget en talent. Juist daar worden de meest tot de verbeelding sprekende verhalen gemaakt. Voor de jonge Van den Brink bovendien een verzamelplek van situaties waarmee versneld ervaring kon worden opgedaan. En dat maakt het tot een perfecte leerschool. Zonder prestatiedruk, wist hij zijn Volvo aan de finish te krijgen. In de schaduw van de snelle kanonnen is dat een opvallend knappe prestatie.

Foto Fotop

Het is niet makkelijk een Dakar team gestalte te geven, laat staan een team met flinke ambities. Eigenaar Martin van den Brink is het hele jaar door bezig het budget middels sponsoren bij elkaar te krijgen. Vele kleine en grote sponsoren maken het ieder jaar weer mogelijk, maar Martin kan niet genoeg benadrukken dat dit geen vanzelfsprekendheid is. Hij heeft zich ondertussen ook bij ons gevoegd en spreekt van een goed georganiseerde en mooie rally. Wat hem betreft mogen er wel meer duinpartijen in het parcours worden opgenomen. Martin: “Het is een landschap met veel stenen. In die zin lijkt het erg veel op Marokko.” De eerste week had hij voorgenomen relatief rustig aan te doen om zo uit de problemen te blijven. Door alle Covid -19 toestanden had het team niet met de nieuwe MKR Renault kunnen testen. De vering bleek voor de stenenparcoursen nog niet ideaal afgesteld. “Daar hebben we komend jaar de tijd voor.” Aldus de ervaren Harskamper. Desondanks reed de equipe goed mee in de hevige strijd om top 10 posities. Na een stevige klapper, in het begin van de tweede week, raakte navigator Wouter de Graaff zijn kunstgebit kwijt. Die werd wel weer teruggevonden, maar de fysieke klachten na de klap hielden het tempo lager dan gewenst. Gelukkig kwam de positie in het klassement niet in gevaar en zo eindigde Mammoet Rallysport op een prachtige 8e positie.

Foto: Eurol

Als alles qua sponsoring lukt en de Silkway Rally komende zomer door kan gaan, wil Mammoet Rallysport daar ook weer met de twee trucks acte de presence geven. Daarna zal bekeken worden of Mitchel de Dakar van 2022 in kan gaan met een meer competitieve rallytruck. Tot die tijd wordt er hard gewerkt aan het werven van sponsoren. Met een onverzettelijke karakter moet dat ook dit keer weer lukken.