We zijn eindelijk los! Vandaag was de proloog, die bij de Dakar organisatie ‘etappe 1A’ heet. Het is vooral een (595 kilometer) lange verbindingsetappe van het startbivak in Jeddah naar Ha’il. Tussendoor wordt er 19 kilometer om tijd gereden. Een klein stukje, waar je niet direct al uit de rally wilt liggen, maar omdat de startvolgorde voor de eerste échte etappe morgen hier bepaald wordt wil je toch goed scoren. De Nederlanders zijn allemaal redelijk ongeschonden aan de finish gekomen, maar twee in Nederland gebouwde trucks kwamen in de problemen. Albert Llovera is met zijn door De Rooy gebouwde Iveco omgevallen en uitgevallen. De crew is gelukkig ongedeerd, dat is het belangrijkste. De MAN van Pato Silva (waar Hans Stacey de laatste Dakar in Afrika nog mee won) is vast blijven zitten in het zand, maar heeft met 8 minuten en 23 seconden achterstand op winnaar Nikolaev de schade beperkt weten te houden. Kamaz zal tevreden zijn, alle vier trucks staan in de top 4. Casale is met zijn Buggyra-Tatra ‘best of the rest’, Gert Huzink is met een mooie zesde plek de beste Nederlander in de proloog.
Met de beide trucks in de top 10 en Huzink als snelste Nederlander lachende gezichten bij Riwald. Huzink: “De proloog was pittig waarin je wel foutjes kon maken. Voor ons kantelde Llovera, de hoge snelheid door de duinen paste eigenlijk niet bij de bumps die er in zaten. De Renault deed het goed en ondanks een beetje stof van Kees Koolen die we voorbij moesten verliep de proef goed en snel in het zeer mulle zand. Doel is in de top 10 te acteren en daar is dit een mooi begin voor.” Een extra felicitatie is op zijn plek richting Stefan Slootjes, de monteur van Pascal de Baar: zijn kraanbedrijf in Lopik is per vandaag verkocht aan plaatsgenoot Verweij Logistiek.
Bij De Rooy staan beide kopmannen in de top 10, Janus van Kasteren was de tweede Nederlander, op slechts drie seconden afstand van Huzink. Martin van den Brink werd negende met de oranje Iveco. Vick Versteijnen tast nog even wat af, maar een 18e plek is gezien de omstandigheden een mooie positie. Erg opvallend is de prestatie van Mitchel van den Brink, Richard Mouw en Bert van Donkelaar: met de zwaardere Iveco Trakker werden ze veertiende, op nog geen anderhalve minuut achter de snelste Kamaz. Over zo dicht mogelijk bij de kopmannen blijven gesproken! Mitchel: “We hebben lekker gereden. De proef was best wel zwaar. De Iveco moest er goed aan werken. Ik ben zeer tevreden met ons resultaat. We hebben geen risico willen nemen. Op deze korte proef kun je veel meer verliezen dan winnen. Naast het zware zand waren er ook snelle paden en op sommige stukken was het best ‘tricky.’ Dan weet je dat je extra moet opletten. Ik ben heel tevreden met de klassering. We starten morgen redelijk dicht achter Janus en Martin. Dat is ook ons doel. Voor ons is dit dus een prima start van de rally.”
Martijn van Rooij van Dakar Speed: “Het ging goed, alleen de proef was zo kapot gereden dat ie vreselijk zwaar was voor de trucks, en voor iedereen met de truck na de eerste 15 al helemaal. Omdat er een truck om lag en een andere vast zat moesten we wat van het gas af. Het was een proef waar alles in zat en waar je de truck gewoon kon afschrijven. We hebben vandaag mooi snel behouden gereden en toch naar voren kunnen komen.”
Kees Koolen: “Het was een geslaagde proloog! We zijn vijftiende van de 56 trucks geworden. De range van m’n verwachtingen was tussen de twaalfde en twintigste plek, dus het is goed zo. Er doen veel rijders mee die al jaren bij de trucks rijden en hun truck goed kennen. De eerste vijf kilometers van de proef waren erg snel. Daarna linksaf en een stukje level 2 (op één na moeilijkste) duinen. Dat was heel even spannend want het was de eerste keer voor me met deze truck in de duinen en ook weer de eerste keer sinds Dakar 2013, negen jaar geleden. Maar het viel enorm mee, ging eigenlijk vanzelf. Verder was de gehele proef los zand met wat gaten maar het viel mee. De truck is super maar ik moet er heel erg aan wennen. Hij kan meer dan ik dacht en ik was te voorzichtig en dus niet snel genoeg. Maar beter zo dan in de problemen komen in de proloog wat sommigen natuurlijk alweer gelukt is in de eerste 19 kilometer van Dakar 2022. de samenwerking met Wouter en Gijs is super. Dat komt wel goed deze Dakar! Nu nog 595 kilometer tot het bivak en morgen de eerste lange, zware etappe.”
We laten de Firemen zelf even aan het woord.
Bij de frisse mannen van De Groot ging het ook goed. William werd 20e in de DAF, broer Ben 25e, en de op één na snelste ‘rookie’, ook al klinkt die term een tikkie raar bij een vijftiger. William de Groot: “We zijn super tevreden. Het was echt een leuke proef met bijna alleen maar zand en een paar hele steile afdalingen.”
Ben de Groot beaamde richting de start zenuwachtig te zijn geweest. Ook bij de start was er spanning, maar dat verdween gelukkig vrij snel. Daarna heeft hij ontspannen gereden en ontzettend genoten. “Een smile van oor tot oor” aldus de man die voor het eerst de Dakar rijdt. De gekantelde truck van Llovera deed hem wel beseffen dat de Dakar geen gewoon spelletje is. De truck rijdt super en vooral de vering, die sinds de Breslau rally nog aangepast is, stemt Ben tot een tevreden man.
William van Groningen: “Ik ben tevreden, we gingen lekker door, Wes(ley van Groningen, red.) ging goed ook, maar het blijft nog even aftasten.”
Marije van Ettekoven van DDW: “De eerste 19 kilometer van de Dakar 2022 waren jippiekajee. Mooi proefje. Spannend voor ons omdat het de eerste keer met de automaat in de duinen was en ik met het digitale roadbook moest navigeren. We zitten geloof ik op een 23ste plaats in het truckklassement. Als we daar voorlopig in de buurt kunnen blijven zou top zijn.”
Ben van de Laar: “Na twee kilometer is de intercoolerslang er af geklapt, daarna hadden we geen vermogen meer. We kunnen blijven rollen dus het tijdsverlies is beperkt, maar wel echt balen!”
Gerrit Zuurmond was de ‘langzaamste’ Nederlandse coureur, maar heeft zijn 39e startplek flink verbeterd, hij werd samen met Klaas Kwakkel en Tjeerd van Ballegooij 26e. Zuurmond: “Je moest echt goed opletten dat je niet buiten de paden kwam. Het was best tricky hier en daar, maar wel een heel mooie proef, met alles erop en eraan: stenen, duinen, steile afdalingen, knipjes. Ik vond het een mooi begin.”
De beide Nederlandse navigatoren in buitenlandse dienst hebben vandaag uitstekend werk verzet. Het gaat bij deze serviceteams natuurlijk niet om de snelste tijden, maar een mooie klassering is altijd mooi meegenomen. Hugo Kupper wist Mathias Behringer naar een 29e plek te loodsen op ruim zes minuten achterstand. Jos Schotanus en Dave Ingels bleven binnen negen minuten van Nikolaev en liggen nu op plek 34 van de 56 gestarte trucks.
Bij de Classics hebben we op het moment van schrijven nog niet veel informatie, behalve dat de mannen in de Dubbele Kop hebben genoten.
De uitslag:
1 Nikolaev 0h13’01”
2 Sotnikov +0’07”
3 Karginov +0’15”
4 Shibalov +0’24”
5 Casale +0’27”
6 Huzink +0’34”
7 Van Kasteren +0’37”
8 Macik +0’41”
9 Martin van den Brink +0’45”
10 Pascal de Baar +0’48”
12 Van den Heuvel +1’22”
14 Mitchel van den Brink +1’29”
15 Koolen +2’09”
16 Richard de Groot +2’24”
18 Vick Versteijnen +2’39”
20 William de Groot +3’05”
21 William van Groningen +3’19”
23 Wingens +4’17”
24 Van de Laar +4’28”
25 Ben de Groot +5’00”
26 Zuurmond +5’10”
29 Behringer +6’06”
34 Ingels +8’58”
De mannen en vrouwen in het bivak kunnen morgen op hun plek blijven, er staat een rondje om Ha’il op de planning, 181 kilometer verbinding en 333 kilometer special stage. De route gaat door het bergachtige landschap van noordelijk Arabië. Het verschil tussen winst en verlies zal voor een flink deel door de navigatoren bepaald worden: het goede pad vinden wordt deze etappe vrij lastig en op het afsnijden van de route komen flinke tijdstraffen te staan.