Foto Willy Weyens

Vandaag weer vier Kamazzen stijf vooraan, maar petje af voor winnaar Karginov, van onze kant: 395 kilometer in vier uur tijd afleggen, dat lukt ons op de snelweg vaak niet eens! Een uitstekende revanche voor zijn verloren tijd van gisteren dus. Van Kasteren is met zijn vijfde plek wederom ‘best of the rest, vlak voor Loprais in zijn Praga. Gert Huzink reedt lange tijd in de top 10, maar in het laatste gedeelte verliest hij met de MKR Renault een 25 minuten. Ook de snelle Ignacio Casale in de Tatra van Buggyra verliest daar veel tijd en ziet een goede dagklassering verdampen met de finish in zicht.

Foto Willy Weyens

Janus van Kasteren: “We doen ons best, maar ze (Kamaz-Master, red.) zijn een maatje te groot. Het was zwaar vandaag. Veel paden met veel stenen, kamelengras en ook de nodige duinen. Het was niet de mooiste proef vind ik en ook niet onze beste dag. We hadden een klein probleem met het gaspedaal. We moesten even stoppen om een stekker eruit te halen en er weer in te doen. Verder konden we prima doorrijden. Het was vandaag weer allemaal blauw-wit voor onze neus.”

Foto Team De Rooy

Vick Versteijnen: “Het ging weer lekker vandaag. We krijgen steeds meer gevoel bij de truck. Helaas hadden we een lekke band. Dat heeft ons zeker vijf minuten gekost. We zijn verder zeer tevreden over de truck en het volledige serviceteam. Na de rustdag gaan we proberen er nog een tandje bij te doen.”

Foto Martin Macik.

Martin van den Brink: “We rijden prima. We doen geen gekke dingen en willen de truck ongeschonden naar de rustdag brengen. We kunnen echt nog wel een tandje bijzetten, maar ik vind het verstandiger om dat volgende week te proberen. We proberen op deze manier ook het materiaal te sparen en dat kan in de laatste week misschien een voordeel zijn.”

Foto Team De Rooy

Mitchel van den Brink: “Ik ben super tevreden. We hebben een goed tempo gereden en toch de auto kunnen sparen. In de duinen streden we met William de Groot. We gingen hem voorbij en we dachten na de neutralisatie bij hem weg te rijden, maar hij haakte aan. Samen hebben we de proef gereden. Wij moesten na de pech van woensdag wat verder achteraan starten. We hebben veel auto’s en buggy’s ingehaald. Dat kost wel wat tijd, maar de meeste rijders gaan wel op tijd aan de kant. Verder hebben we kort naar een waypoint gezocht, maar verder geen problemen. We zijn superblij met het resultaat. Laat het maar zo doorgaan. Het tempo is goed en morgen starten we weer vlak achter de kopmannen van Team De Rooy.”

Foto Riwald Dakar Team

Gert Huzink: “We hadden besloten het een tandje rustiger aan te doen na de heftige vierde etappe. Ons idee was het materiaal een beetje te sparen, want voorin gaat het zo vreselijk hard dat het gewoon wachten is op problemen voor de koplopers. Dat bleek een wijs besluit, want ook met een wat lagere snelheid kreeg het onderstel veel te verduren. Eigenlijk ging het helemaal naar wens in de duinen, ondanks dat we ingehaald werden door de strijdende Vick Versteijnen en Andrey Karginov. We hebben ons niet laten verleiden om ons in dat gevecht te mengen en we hebben mooi onze eigen snelheid gehouden. Tijdens de break, zo’n 100 kilometer voor de finish, zagen we dat we olie verloren en dat de voorste reactiestang was losgebroken. Daardoor kon de flens van de aandrijfas de carter pan lek slaan en dat veroorzaakte de olielekkage. Buiten de zone hebben we dat provisorisch gerepareerd en olie bijgevuld. Dat was echter geen ideale oplossing waardoor we het de laatste 100 kilometer nog wat rustiger aan moesten doen om de boel heel te houden. Dat betekende wat tijdverlies, maar daarmee hebben we wellicht nog veel meer tijdverlies weten te voorkomen.”

Foto Riwald Dakar Team

Pascal de Baar na een korte nacht en een lange etappe: “Ik heb slecht geslapen en ik ben zo ongeveer elk uur even bij de truck wezen kijken. Echt drie minuten voor de start was hij klaar nadat Mario een proefritje had gemaakt. Ik moest als allerlaatste starten en ik wist dat de monteurs heel veel hersteld hadden. De truck had echt een behoorlijke klap gehad gisteren en de monteurs zeiden dat ik maar even rustig aan moest doen. Dan ga je toch wat anders van start. We zijn dan ook rustig begonnen, maar al snel kwam het vertrouwen terug en had ik het weer helemaal naar de zin. Het ontaarde in één grote inhaalrace en na verloop van tijd gingen we er weer vol voor. Vooral in de duinen ging het erg lekker en had ik het T-shirtje weer goed nat. De truck was gewoon als nieuw en dat is toch een ongelofelijke prestatie van de monteurs. Alles bij elkaar ben ik wel blij met de resultaten van vandaag, en nu is het op naar de eerste medaille!”

Foto DAKAR SPEED

Maurik van den Heuvel: “Het was weer een mooie proef met tricky navigeren. We hebben behouden gereden om alles te sparen. Bij de eerste neutralisatie zagen we een olielekkage voor aan de motor en we hoopten maar dat het niet meer zou gaan lekken en geen problemen zou opleveren met de multiriemen van de dynamo en waterpomp. Maar we zijn er weer. Helaas wel een overspeed bij een speedzone. Toen hij het waypoint van de speedzone pakte heb je normaal 180 meter om uit te remmen en nu schoot hij er direct in, dus daar zullen we helaas wel een tijdstraf voor krijgen.” Dat bleek Maurik goed gezien te hebben, door de tijdstraf is Vick Versteijnen opgeschoven naar de achtste plek in het klassement, Maurik staat met 1 minuut en 15 seconden verschil op plek negen.

Foto Martin Macík Jr.

Kees Koolen: “Jammer van een 5 minuten penalty voor te hard een speed zone inrijden. Vandaag erg veel snelle paden waar we met de truck constant de toegestane snelheid van 140 kilometer per uur rijden. Ook waren er lange stukken met duinen en paden door de duinen. Ook vandaag verbaasde ik me er weer over hoe gemakkelijk de truck door de duinen gaat; we zijn een flink aantal side by side voorbij gegaan in de duinen. Het laatste deel van de proef lag vol met stenen en de navigatie was best verraderlijk maar goed te doen. De laatste helft van de proef werkte de stabilisatie van de truck niet doordat een bladveer kapot gegaan was en een lucht leiding door had gesneden. Zonder de stabilisatie rijd de truck niet zo goed door de bochten, dat scheelt echt veel. “

Foto friedvandelaarracing.nl

Jan en Ben van de Laar wisselen nog steeds elke dag af wie rijdt en wie navigeert. Vandaag was Ben weer aan de beurt om te rijden. Jan mag dan vrij onervaren zijn als navigator, hij leverde deze etappe, waar zijn rol erg belangrijk was uitstekend werk af. Jan: “We groeien allebei in onze rol. Dat zie je aan de resultaten. Het gaat gewoon lekker. En ook de truck is een succes. Het comfort is ongekend. We hebben ook vandaag weer behoorlijk wat jumps en stuiters gemaakt. Met de oude auto hadden we voor elke bult kamelengras van het gas af gemoeten, maar met de Iveco hebben we volledige controle over de auto en vliegen we er doorheen zonder in te houden.”

Foto Firemen Dakarteam

De Firemen werden vanochtend raar wakker: hun startpositie was ineens aangepast van 11 naar 19: er was te snel gereden op een plek met een snelheidsbeperking, straf dus. Uiteindelijk werd dat ook de plek waar men finishte, zo blijkt maar weer, hoe verder naar achteren je start, hoe zwaarder de rally is.

Foto Dust Warriors

De Dust Warriors stonden erg lang stil tussen waypoints 6 en 7. Ze zijn opgehaald door de servicetruck van Fried van de Laar. Ze zaten al met een joker in het experience-klassement. Een tweede joker mag niet, zou dit dan het definitieve einde van deze Dakar voor de sympathieke slopers zijn? Ze worden niet lang na het ter perse gaan van dit bericht in het bivak verwacht bij de tovenaars met de gouden handen van De Rooy. We hopen morgen in de ochtend-update meer informatie te hebben.

Gebroeders de Groot reden ook weer lekker mee met de Timmermans-DAFs! Ben de Groot: “Vandaag een hele mooie rally gehad, het was een snelle stage, volle bak er op, auto deed het goed, veren goed, Daarna een duinenpartij, was ook supermooi om doorheen te surfen, echt een geweldige ervaring. Het vermogen van de auto zat er volop in. Uiteindelijk een flink lang snel stuk, waar ik een gevecht met Wingens had. Super tevreden!”

Foto DDW Rallyteam

Marije van Ettekoven: “Het leek wel of we af en toe op de maan waren beland.. We hebben wat afgestuiterd vandaag.. harde knotspaden, stenen tot je ze niet meer kon zien en lastige navigatie. Duinen zaten er ook weer bij. Niet zo veel als vorige dagen, maar voor de afwisseling wel leuk. We hebben prima gereden. Niks meegemaakt en als 22ste in de daguitslag. Niks mis mee!”

© Rallymaniacs

Zuurmond kreeg vlak na de start al technische problemen en stond bijna vier uren stil. Er werd onderweg ‘even’ een versnellingsbak gewisseld… Later op de proef ging het erg langzaam vooruit, we hopen dat de Rainbow-mannen de finish halen én morgen kunnen starten. Wordt vervolgd!

Foto Steve Ingels

Dave Ingels, Jos Schotanus en Philipp Rettig kregen na waypoint vier motorproblemen. Ze hebben toen de proef af moeten breken en zijn weer in het bivak. Het lijkt er helaas op dat de problemen niet ter plekke op te lossen zijn.

Hugo Kupper, vanuit de cabine bij Behringer: “Ging super goed!! We hebben alleen even een nieuwe schokdemper moeten monteren onderweg, heeft half uurtje gekost! Verder niets bijzonders meegemaakt. Lekker op 80% doorgerold.”

Foto FESH FESH

Casale doet, weliswaar in het experience klassement, aanvankelijk weer mee voor de hoge dagnoteringen, helaas verliest hij aan het eind van de proef veel tijd. Macik streed lang mee in de kop maar verloor op het laatste stuk, desondanks kwam alsnog in de top 10. Bouwens was maar 18 seconden sneller dan Sugawara met de hybride Hino, een klein verschil op vierhonderd kilometer! De Belg werd veertien. Paskevicius en Vratny van het FESH FESH team vallen vandaag in positieve zin op. Heel eerlijk, wij hadden niet een Tatra Jamal op plek 10 verwacht, en met een als Ford vermomde Jamal naar de 20e plek rijden is ook gewoon erg knap!

Foto DAF de Rooy Classics

Voor een dubbele kop heb je twee kannen nodig. De DAF-mannen konden het dan ook niet laten even bij dit kunstwerk te poseren. Ondanks dat de truck normaal met kop, kop en schouders boven de andere trucks uit steekt, konden ze zich nu een keer klein voelen.

De race bij de motoren en de Classic Dakar is stilgelegd omdat de helikopters niet konden vliegen. Met een motor wil je wel snel medische assistentie hebben als er onderweg iets gebeurt. Dan zit je in een truck toch een stuk veiliger… Laten we hopen dat iedereen weer heel bij zijn familie thuis komt.

Foto Roelien Offringa

Doordat hij niet hoefde te rijden kon Kornelis Offringa met het thuisfront bellen vandaag. Wel vanaf het dak van de Unimog, voor beter bereik.

Foto Willy Weyens

Uitslag etappe 5:
1 Karginov 4h01m02s
2 Sotnikov +0:04:25
3 Shibalov +0:06:57
4 Nikolaev +0:07:08
5 Van Kasteren +0:08:47
6 Loprais +0:09:24
7 Martin van den Brink +0:15:31
8 Versteijnen +0:17:39
9 Van den Heuvel +0:19:29
10 Macik +27:08
11 Paskevicius +0:31:20
12 Koolen +0:34:31
13 Mitchel van den Brink +0:35:50
14 Bouwens +0:36:31
15 Sugawara +0:36:49
16 Van de Laar +0:37:22
17 Huzink +0:41:05
18 Richard de Groot +0:48:48
19 William de Groot +0:52:00
20 Pascal de Baar +0:51:18
21 Vratny +0:56:56
22 Wingens +1:18:00
23 Casale +1:19:31
24 Ben de Groot +1:21:38
25 Behringer +1:34:15
? Ingels ?
? Zuurmond ?
DNF Van Groningen

Foto Willy Weyens

Klassement na etappe 5:
1 Sotnikov 19h09m20s
2 Nikolaev +0:09:53
3 Shibalov +0:26:27
4 Van Kasteren +0:52:16
5 Loprais +1:01:13
6 Karginov +1:36:12
7 Martin van den Brink +1:46:46
8 Versteijnen +2:31:32
9 Van den Heuvel +2:32:47
10 Richard de Groot +3:04:24
11 Macik +3:31:00
12 Paskevicius +3:56:38
13 Van de Laar +4:58:09
14 Mitchel van den Brink +5:17:52
15 Huzink +5:46:28
16 Koolen +5:53:44
17 Bouwens +6:47:31
18 Bellina +7:01:23
19 Sugawara +07:02:19
20 Behringer +10:33:48
21 William de Groot +10:36:25
22 De Baar +10:47:03
23 Ben de Groot +12:12:03
24 Wingens +14:24:31
28 Vratny +32:02:28
? Ingels ?
? Zuurmond ?

Foto Willy Weyens

Net als vandaag wordt er ook morgen een rondje vanuit Riyadh gereden. Dit keer niet oostelijk van het bivak, maar in het wellicht wilde westen. De verbinding meet 214 kilometer, er wordt 348 kilometer op snelheid gestreden. In het eerste deel zijn het de navigatoren die het verschil gaan maken. Halverwege komt 40 kilometer duinen, waarna het op maximum snelheid naar de finish gaat in het laatste deel. Het is de dag vóór de rustdag, die is traditioneel erg zwaar. Hopelijk kan de etappe doorgaan, in dit deel van de woestijn konden vandaag geen helikopters vliegen. Als dat morgen ook het geval is zullen morgen alleen de classics en motoren rijden, die morgen rijden waar vandaag de auto’s en trucks hun kunstje mochten vertonen.