Foto Martin Macík Jr.

Martin Macik is in etappe 11 de beste van de rest. Na Kamazrijders Nikolaev, Karginov en Sotnikov wordt de snelle Tsjech 4e met in zijn kielzog de vierde Kamaz van Shibalov. Superknap is de prestatie van Ales Loprais. Gisteren al in een vroeg stadium van de etappe afgehaakt, daarom vandaag helemaal achteraan begonnen. En toch zijn Praga naar een achtste plek rijden! Casale zorgde er op WP3 voor de eerste keer deze Dakar voor dat een andere truck dan een Kamaz de snelste tussentijd had. Helaas verloor hij verderop in de etappe ruim een uur en moest hij genoegen nemen met een 13 plek in het dagklassement.

Foto Willy Weyens

In de tweede helft van de top 10 zien we dat Team de Rooy, net als gisteren laat zien wie er de baas is in het ‘Best of the Rest’ klassement. Met Van Kasteren, Versteijnen, Van den Brink junior en Van den Brink senior op plekken 6, 7, 9 en 12! De top 10 wordt door een tijdstraf voor Mitchel van den Brink gecompleteerd door Pascal de Baar, Richard de Groot wordt elfde met de ex De Rooy brandweerwagen.

Foto Willy Weyens

Janus van Kasteren was wederom de snelste Nederlander vandaag, en ligt nog steeds eerste in het ‘Best of the rest’-klassement, maar dat ging niet zonder slag of stoot vandaag. Janus: “Na 60 kilometer ontdekten we dat we twee kapotte veerbladen hadden. We hebben noodgedwongen het tempo iets laten zakken. Het was verder een mooie etappe met prachtige duinen. Voor nu is dit wat er mogelijk is voor ons. Als de vier Kamaz-rijders niet uitvallen kunnen we maximaal vijfde worden. We staan vijfde dus moeten we tevreden zijn. We gaan naar de finish en moeten accepteren dat we de Kamazzen niet kunnen bijhouden, maar we zijn wel de beste van de rest.”

Foto Willy Weyens

Vick Versteijnen: “Vandaag was voor mij zonder twijfel de zwaarste proef. We moesten de hoogste duinen over. Daar moest je goed opletten. We zagen meerdere rijders die haaks naar beneden kwamen. In het begin hebben we een lekke band gehad. Daarna was het tempo weer goed. Later hebben we Martin nog losgetrokken. Dat heeft ongeveer 5 minuten gekost omdat het sleeptouw brak. Het laatste deel van de route bestond uit veel korte klimpaden. Het was een stuk met allemaal korte duinen. Daar konden we niet harder dan 30, 40 kilometer per uur. Het was flink werken, maar ook uitdagend. We zijn achtste en buiten de lekke band hebben we geen problemen gehad. Ik ben tevreden.”

Foto Team De Rooy

Mitchel van den Brink: “Het was voor mij de zwaarste dag van de rally. We hebben echt serieuze duinen voor de wielen gekregen. We reden in het begin samen met Pascal de Baar en hebben hem later ingehaald. We verloren echter weer tijd met het zoeken naar een waypoint. Dat is niet gelukt. We krijgen daardoor nog een tijdstraf. We eindigen nu als twaalfde. Jammer van dat foutje, verder super lekker gereden. In duinen zagen we m’n vader staan. Hij had even vastgestaan. We zijn echter tevreden en kijken terug op een mooie dag.”

Foto Team De Rooy

Martin van den Brink: “We hadden een probleem met de rechter voorband. Die liep steeds leeg tot 0 bar. We moesten dan snelheid minderen om de band weer op te pompen. Bernard heeft de hele dag niets van de proef gezien. Hij is drie uur lang bezig geweest om de band op te pompen. We moeten ons verstand gebruiken en morgen als nummers vijf, zes en zeven op het finish podium staan. Dat is nu vooral van belang. Janus wordt vijfde en de doelstelling was ook top vijf. Ik ben tevreden met mijn beste Dakar uit de geschiedenis. We hebben veel geleerd en weten na de problemen in het begin van de rally wat we moeten doen. Voor dit moment zijn we tevreden. Met team De Rooy zijn we de eerste rijders achter de Kamaz-mannen. Wij weten wat we kunnen verbeteren en hebben voldoende huiswerk voor volgend jaar.”

Pascal de Baar weet het op zijn herkenbare geheel eigen manier weer mooi te vertellen: “We werden door werkelijk iedereen op het hart gedrukt niet te pushen. Zo begonnen we dus ook, begonnen ja! Want een duin kun je niet lafjes nemen! Die moet je VOL in de bek nemen! Je moet “de massa verrassen!!” Dus na de eerste serie duinen een beetje zo zo genomen te hebben met gevolg bijna vast zitten en hier en daar op het kantelpunt te hebben gestaan besloot ik zelf tóch er vol te gaan zitten! Met als gevolg dat alles als vanouds ging. Zelfs zo goed dat we weer richting de top Top 10 gingen. Het was een van de mooiere stages maar met wel een giga bokken pat in het midden. Daar ook alles of niks en pakten we Mitchel die een minuut voor ons gestart was. Op het laatste lange rechte stuk pakket hij me terug op vermogen maar al met al een mooie strijd! Dat is ook te zien in het resultaat op naar de laatste etappe!!”

Gert Huzink praat nog even na over de crash van gisteren.

Foto Project 2030

Kees Koolen: “Wat een mooie dag. Om te beginnen ode aan Gijs: zijn bandenaflaat systeem werkt echt perfect. Kan hij zo een bedrijf in beginnen en dan staan de klanten in de rij. Vandaag opnieuw nog meer en nog mooiere en moeilijkere duinen. In totaal wel 100 km duinen vandaag schat ik in. Waarvan een 20 km hele kleine grijze duintjes die verdomd moeilijk waren. Daar stonden aardig wat auto’s en buggies vast. Ik begin maar met mezelf: na 80 km rijden we achter een Kamaz die ons net ingehaald had richting de hoogste duin van de dag. De Kamaz rijdt zo naar boven en soepel er overheen. Dus denk ik: dat kan ik ook. Beginnend op volle snelheid in 4, terug naar 3 en dan 2 laatste stukje. De voorwielen gaan mooi de duin over maar we stonden al bijna stil. Dom ik had eerder moeten stoppen en terug. Nu staan we op de punt van de hoogste duin met de buik van de truck met 4 wielen los. Nou ja 22 minuten later gaan we weer. Maar achteruit naar beneden. En toen duurde het nog een keer 19 minuten voordat we alsnog die duin over waren en ook de duin er na. Jammer, de duinen zouden ons voordeel moeten zijn. De rest van de dag liep vlotjes en hadden we tempo van plek 8 ongeveer. Een hele vooruitgang met 2 weken geleden toen we de truck nog niet kenden. Op km 300 zien we Fernando Alvarez staan. Hij staat 3e in het T3 klassement. Ik vraag of ik hem naar de finish zal trekken maar dat hoeft niet zegt hij. Hij is er uit, z’n motor is stuk. Balen is dat zo net voor het einde van Dakar. De voorlaatste dag van Dakar 2022 was een echte Dakar dag en de mooiste tot nu toe.”

Egbert Wingens vertelt, terwijl op de achtergrond Jody Bernal zijn grote hit vrolijk ten gehore brengt, over de de etappe van vandaag: “In het begin was het heel erg stoffig, er werd om de 30 seconden gestart, dus de eerste 50 kilometer hebben we continu in het stof gereden. Daarna duinen, duinen, duinen. Heel veel duinen gereden. Na de stop stof stof stof, duinen duinen. We hebben nog iemand geholpen die vast stond op een duintop. Zo zijn we naar de finish gereden, William moet het gaspedaal nu even maken, hoe moet nog wat dieper!” Een zestiende plek met deze truck is simpelweg ontzettend knap, wij nemen onze rallytrucks-mutsen af voor team DDW.

We blijven nog even bij DDW, Marije van Ettekoven staat namelijk op het punt een unieke prestatie neer te zetten. Marije: “Morgen nog een lastig proefje en dan hopelijk naar de finish! Ben ik dan misschien toch de eerste Nederlandse dame ooit gefinished in de Truck categorie van de Dakar.. geschiedenis!! 😉 ” Overigens reed vandaag Miranda van Middendorp een etappe in de Unimog van Kornelis Offringa, maar dat is in de Classic Dakar in plaats van reguliere rally.

Foto friedvandelaarracing.nl

Vandaag zat Ben van de Laar achter het stuur van de gele Powerstar. Het ging voortvarend, op één momentje na. Jan: “Dat was jammer. We landden precies bovenop het duin, met de voor- en achterwielen los in de lucht. We moesten de top van het duin onder de truck weggraven om de wielen weer op de grond te krijgen. We hebben zeker een half uur staan graven”

Doordat William de Groot gisteren te laat binnen kwam zijn ze uitgesloten voor het algemeen klassement. Gelukkig mocht er in de etappe van vandaag wel gewoon gestart worden. Dat ging niet bepaald lekker, de truck is maar liefst twee keer omgevallen. Gelukkig zijn de mannen zelf ongedeerd en hoeft Eimbert Timmermans straks de truck ook niet compleet nieuw te bouwen, de schade valt mee. Zonder voorraam was het wol stofhappen richting de finish. Met ben liep het beter, hij is alleen veel tijd verloren bij het rechtop zetten van de truck van zijn broer.

Foto via Fireman Dakarteam

Remco Heilbron: “Hoewel we een rommelige start hadden, hebben we een mooie en snelle special kunnen rijden. De duinen waren enorm, precies zoals Richard ze het liefste heeft. De tweede helft was weer super spannend en competitief. Nog meer dan vorig jaar liggen de finishtijden super dichtbij elkaar. De kleinste gebeurtenissen kunnen grote gevolgen hebben voor de daguitslagen maar ook voor het algemeen klassement. Het komt echt op de laatste meters aan waarop de uitslag van de Dakar 2022 bepaald wordt.”

Foto Rainbowtruckteam

Het Rainbow Truck Team haalde met een 17e tijd de beste daguitslag van deze Dakar. Navigator Tjeerd van Ballegooij: “We mogen in de handen klappen. Het was een mooie, lange en taaie dag, maar we hebben niet vastgestaan, zijn niet verkeerd gereden, hebben geen brokken gemaakt. We zijn er gewoon rustig doorheen gerommeld.”

Foto Hugo Kupper

Hugo Kupper: “Het liep super! Als dertiende truck de duinen uit! Tot we olie roken… We zijn gestopt en na een korte inspectie bleek dat het lager en de keerring van de fan kapot zijn. Gelukkig hadden we nieuwe bij ons. Na precies twee uren sleutelen konden we onze weg vervolgen. Uiteraard werd het voor de laatste 100 kilometer donker, met nog een paar listige duinen! Al met al goed kunnen finishen.”

Foto DAF de Rooy Classics

Als je onderdelen van klassieke DAFs verzamelt moet je naar Arabië, de Dubbele Kop is vandaag drie tankdoppen verloren door de smalle wegen. Wel goed zoeken! Waarschijnlijk zit er al een laagje stof overheen van de Tatra waar het team vandaag lang achter zat.

Foto Aleš Loprais Dakar Live

Uitslag etappe 11
1 Nikolaev 3h54m45s
2 Karginov +0:00:15
3 Sotnikov +0:02:00
4 Macik +0:08:02
5 Shibalov +0:22:23
6 Van Kasteren +0:24:00
7 Versteijnen +0:24:36
8 Loprais +0:30:01
9 Martin van den Brink +0:31:20
10 De Baar +0:31:35
11 Richard de Groot +0:31:52
12 Mitchel van den Brink +0:46:18
13 Casale +1:08:35
14 Koolen +1:17:27
15 Van de Laar +1:21:27
16 Wingens +1:29:57
17 Bellina +1:41:50
18 Zuurmond +1:42:04
19 Herrero +2:06:15
20 Paskevicius +2:54:35
22 Ben de Groot +3:05:47
23 William de Groot +3:13:42
26 Behringer +3:56:25
DNS Huzink

Foto Спортивная команда “КАМАЗ-мастер”

Klassement na etappe 11
1 Sotnikov 39h54m53s
2 Nikolaev +0:08:18
3 Shibalov +1:04:50
4 Karginov +1:47:34
5 Van Kasteren +2:55:19
6 Martin van den Brink +3:36:13
7 Macik +4:39:39
8 Versteijnen +4:44:13
9 Richard de Groot +6:06:41
10 Mitchel van den Brink +7:46:45
11 Paskevicius +8:50:34
12 Van de Laar +9:09:54
13 Koolen +11:00:56
14 De Baar +13:25:43
15 Bellina +13:49:07
16 Sugawara +18:52:13
17 Behringer +20:20:04
18 Wingens +23:11:59
19 Ben de Groot +26:48:33
20 Baumann +27:54:41
23 William de Groot +45:41:15
25 Zuurmond +55:42:03

Foto Willy Weyens

Morgen de allerlaatste etappe, die toch vooral een verbindingsetappe is: 516 kilometer over de weg, terug naar de haven van Jeddah, tegenover 164 getimede kilometers. De duinen liggen allemaal achter ons, op deze zandpaden zullen de verschillen niet gemaakt worden. Wie hier geen domme dingen doet houd gewoon zijn vandaag veroverde plek in het klassement.

Foto Arjan Veenvliet