Foto Boss Machinery – Team de Rooy, Janus liet vandaag iedereen zijn kont zien.

Voor we het artikel starten: morgen gaan we met Hans Stacey en Aad van Velsen vanuit de Dakar hoek van het DAF museum napraten over de eerste week Dakar. Dit zenden we (zondag 8 januari 2023 om 19:00) live uit op onze facebookpagina. Voor mensen zonder facebook komt dit later uiteraard beschikbaar via YouTube en je favoriete podcast-app. Komt dat zien en luisteren.

Hij zat er al een paar keer vlak bij én greep er al een keer (in onze ogen) onterecht naast, maar vandaag was het eindelijk zo ver: Janus van Kasteren junior scoorde de overwinning in etappe nummer zeven van deze Dakar. Tot het vierde waypoint lag Martin Macík (ook junior) nog op kop, maar hij raakte een half uur kwijt. Ales Loprais finishte als tweede, maar wel een paar minuten vóór de als derde gefinishte Martin van den Brink, waarmee hij de Praga-rijder de leiding aan het algemeen klassement (dat zelden zo spannend is geweest!) weer terug pakte. Mitchel van den Brink is vierde, als gevolg van een (volgens vader dit keer wel terechte) kleine tijdstraf. De snelste truck zonder Iveco motor is dit keer de Tatra van Valtr, waar een Buggyra motor in hangt, op plek vijf. Pascal de Baar wordt keurig zesde en ook Mr. Hino, Sugawara, zit er vandaag lekker bij met een achtste plek. De gebroeders Van de Laar verliezen veel tijd door van een duin te vallen.

Foto Boss Machinery – Team de Rooy

Iets voor 11 uur startte equipe nummer 502 met de Iveco Powerstar aan de special stage. Na een eerste stuk zware stenenpaden in een canyon, kwam een strook met duinen. Janus van Kasteren jr., Marcel Snijders en Darek Rodewald hadden daar een stevig tempo te pakken. Janus: “We vlogen door die duinen heen. Mitchel hadden we voor de duinen al ingehaald. Op een gegeven moment zag ik Martin Macik in mijn spiegels, maar later hebben we die niet meer gezien.” Op CP1 bleken de mannen van Boss Machinery Team De Rooy een voorsprong te hebben van vijf en zes minuten op collega Team De Rooy rijders Mitchel en Martin van den Brink. Het tweede deel van de special stage betrof slingerende gravelpaden. “Daar hebben we alleen maar gesneden. Dus alleen maar rechtdoor gegaan, alle bochten afgesneden. Toen konden we niet meer uitlopen, want de anderen gaan dan onze sporen volgen. Die sporen zetten kost ook een beetje tijd, maar blij dat we eerste zijn geworden vandaag. En we komen weer wat dichter bij de eerste plek.” aldus Van Kasteren. De later gestarte Ales Loprais werd op 3:42 minuten tweede. Martin van den Brink werd namens Team De Rooy derde met 6:19 minuten achterstand. Mitchel van den Brink moest een minuut straftijd incasseren en belandde zo op plek vier met 6:44 achterstand op de glorieuze winnaar Janus van Kasteren. 

Foto Boss Machinery – Team de Rooy

De Iveco Powerstar kwam zonder al te veel kleerscheuren uit de special stage. Omdat er onderweg een aantal bomen opzij geduwd moesten worden is er wel een voorruit gesneuveld, maar verder geen noemenswaardige zaken. Vlak na de special stage was de mogelijkheid gecreëerd binnen een tijdsslot van twee uur onderhoud te plegen aan de rallytrucks door het serviceteam. De monteurs van Team De Rooy hadden hun eigen pitstraat opgebouwd en in rap tempo werd de ruit vervangen en het nodige onderhoud uitgevoerd. Binnen een uurtje was de truck van Janus, Marcel en Darek weer klaar voor de verbinding van 240 kilometer naar het afgesloten bivak in Al Duwadimi. De serviceteams zullen naar een ander bivak rijden en pas morgen weer met de rallytrucks en bemanning herenigd worden. De equipe van Boss Machinery Team De Rooy komt voor meer dan alleen een dagzege en zet morgen hun missie voort deze Dakar te winnen. 

Martin van den Brink: “Vandaag hebben we twee keer een duin niet gehaald. Daar hebben we een paar minuten verloren, dat is wel jammer. Verder hadden we een lekke band. Het laatste stuk moest ik voorzichtig rijden. Richard kon de band gelukkig steeds bijpompen. We hoefden de band niet op de proef te wisselen. Dat hebben we gedaan na de finish. We hebben een paar kleine dingen, maar we hebben de truck geen zeer gedaan. We hebben hard gereden, maar zeker niet maximaal. Het is soms kiezen of delen. Vandaag hebben we gekozen om het materiaal te sparen waar mogelijk was. Morgen is er weer een belangrijke etappe. Er komen nog kansen genoeg.”

Foto Ronald Loedeman

Mitchel van den Brink: “Wij zijn als eerste gestart. Na 100 kilometer kwamen Janus en Macik, die met elkaar in gevecht waren, ons voorbij. Ik haakte een tijdje aan, maar op een duin kwam ik net niet boven en zij wel. Wij moesten omrijden en verloren de aansluiting. Verder heb ik niets meegemaakt vandaag. Wij hebben onze truck zeker niet gesloopt. Net na de finish bleek bij een check dat er een scheurtje in de aandrijfas van de versnellingsbak naar de tussenbak zit. Die as gaan we in de twee uur dat de monteurs aan de truck mogen werken vervangen. We gaan morgen vol vertrouwen weer verder”

Waar de gebroeders Coronel zijn, daar zijn de camera’s. Gelukkig is Pascal de Baar daar ook niet vies van, want die heeft ze wel eens op sleeptouw. Vandaag ook weer, maar dit keer was dat wel een erg koddig gezicht… Pascal voor de camera van Rallymaniacs: “Ik denk dat ik het eerste stuk iets te rustig aan heb gedaan. Ik wilde gewoon mooi rijden, geen fouten maken. Toen kwam ik aan bij de rusten zag ik dat Kees Koolen zes minuten op me had gepakt. Ik denk, dat kan niet. Dus toen heb ik de lijmtang even goed op het stuur gezet. Het tweede deel ging wel goed, daar hebben we 26 minuten op Koolen gepakt en zaten we zelfs voor Macik. Honderd meter voor de finish zagen we Tim en Tom, die waren over de kop geslagen. Die stonden er heel beduusd bij, dus ik zei, ik neem jullie wel mee. Dus ik heb ze even weg gebracht. Dat moet wel op een bepaalde manier uitbetaald worden, maar dat zullen we later wel doen”, zegt de truckhandelaar met een vette knipoog.

Kees Koolen: “We staan nog steeds 8e algemeen, maar lopen iedere dag ongeveer 20 minuten in op nr 7, Soltys; nu nog 22 minuten. De proef was 333 km. In het begin snelle paden, daarna een paar mooie maar moeilijke duinen passages en laatste 100km was vooral slechte paden met veel stenen. Het eerste deel hebben we rustig aan gedaan. De achterbanden bleven om onverklaarbare reden maar oplopen qua temperatuur en gingen over de 100 graden. Ze wilden ook niet afkoelen toen we echt rustiger aan gingen rijden. Raar, de voorbanden werden niet warm, de motor en retarder ook niet. De rem bleef ook niet hangen. Als de banden echt te warm worden exploderen ze en daar zit je niet op te wachten. Doordat we daar zo door afgeleid werden gingen we met veel te harde banden moeilijke duinen in. Dus reden we ons even vast en moesten (2 keer zelfs) terug. Dat was niet handig. Op de laatste 100 km stenen reden we 3 banden lek. 1 hebben we vervangen, de andere konden we blijven bij pompen tot aan de finish. We staan nu 2 uurtjes bij de service. De monteurs / het team van Martin Macik controleert de truck, zet er 4 nieuwe banden op en dan gaan zo verder naar het marathon bivak waar we overnachten. Morgen dag 8 met een proef van 346 km en daarna rustdag. Daarna volgt nog een moeilijke week met 4 dagen in het empty quarter.”

Richard de Groot ging vandaag weer steady, hij kroop in het dagklassement langzaam naar voren en was op de eindstreep net een uurtje langzamer dan Van Kasteren. De mannen hebben afgelopen week genoeg ellende gehad dus zullen waarschijnlijk behouden hebben gereden.

Foto Rallymaniacs

Adwin Hoondert: “Een perfecte dag. Zolang we in het licht kunnen rijden, is er geen centje pijn en niks aan de hand. Het waren mooie rallypaden, lekker breed bovendien dus het was goed inhalen; helemaal mijn dag. Als we maar in het licht kunnen rijden, gaat het perfect. Ook de duinen. Die waren best heftig, maar bij daglicht knallen we er zo doorheen. Foutloos.”

Foto Marije van Ettekoven, terwijl ze de starttijd in de gaten houdt.

Een goede dag voor Wingens en zijn crew, met een mooie 15e plek als gevolg. Als er iets mis gaat horen we dit vaak direct van dit team, maar vandaag is er geen enkel bericht vanuit de racetruck meer gekomen na de start. Een goed teken! Marije van Ettekoven later op de avond uit het marathonbivak: “Gestopt bij vd Laar.. maar we waren er eigenlijk al voorbij dus ben ik uitgestapt en een stuk terug gelopen om te kijken of we er konden komen. Ad Hofmans kwam er daarna bij en die was meer in de buurt om te helpen. Dus zijn we weer gegaan.. maar dat heeft toch wel een kwartiertje gekost denk ik voor we dan weer op weg zijn..”

Foto Wesley van Groningen

William van Groningen: “Yes vandaag de finish gehaald wel wat rustig aan gedaan ivm de Reperatie aan chassis maar toch nog 18e geworden.”

Foto Rallymaniacs

Ad Hofmans had vandaag een wegenwachtdag. Eerst twee buggys helpen, daarna de Iveco van Van de Laar weer op haar pootjes zetten.

Zoals je in het filmpje hierboven kunt zien (als hij niet werkt, even deze pagina verversen) stapt Zuurmond uit de wedstrijd. Gerrit Zuurmond: “We gaan morgen niet starten. Dat we de motor kapot draaien is dan een zekerheid. De vraag is alleen of het na 10 of na 1000 kilometer is. Het is heel jammer, maar de enige keuze die we hebben.” na de rustdag rijdt het team buiten competitie weer mee, de komende twee dagen wordt de motor gereviseerd. Zonde van de vijftiende plek in het klassement, maar het is niet anders.

Foto Nico Stijnen.

Nico Stijnen: “Lange zandpaden fijn op snelheid om truck te sparen rustig 100-110 km per uur. Paar  echt moeilijke duinen  dan weer lange snelle paden, wadis en op t laatst vieze steen paden. Helaas net niet gefinisht in t licht. Nu nog route over de weg naar marathon bivak. Truck is top beetje duinschade aan de grille. Merk is nu IVO in plaats van Iveco 😉 Chris is altijd druk met z n banden en dergelijke, Joel doet t ook uitstekend!”

Foto Hannah Ingels.

Jos Schotanus: “Het ging goed, vandaag wat meer gestuiter gehad,  steenachtige wrc paden en veel wadi’s niet echt mijn favoriet maar ach het hoort erbij. Assistentie kunnen verlenen op k 49 bij een T3. Voor de rest gelukkig geen bijzonderheden.”

Ben van de Laar: “We zijn gefinisht! Veel schade, we proberen alles binnen 2 uurtjes te maken en dan door naar het marathon bivak. We zijn allemaal oké. Is niet hard gegaan. Maar we zijn in de duinen op zijn kant gegaan. We lagen op een moeilijk punt. Maar Ad Hofmans van De Groot was onze held die ons recht heeft gezet. Toen nog een uur sleutelen om de truck weer rijden te krijgen.” Misschien moeten de gebroeders Van de Laar vanavond in het bivak samen met zwager Erik van Loon, die vandaag uit viel, eens aan Anja vragen hoe je op je pootjes blijft rijden, ze is de enige van de familie die vandaag wél op een normale manier de finish gehaald heeft. We kijken er naar uit haar volgend jaar in een truck te zien! Overigens is het ze in zeven kwartier gelukt om, samen met de mannen van De Rooy de truck weer op te lappen en zelfs nog van een nieuw voorraam te voorzien.

Ard Munster: “Stage 7 gefinished! Opweg naar het bivac en dan nog 1 dag knallen tot de rustdag. Afgelopen dagen waren zeer afwisselend terrein. Lichamelijk afzien met mijn 2 meter, maar samen met Tomas de nacht tegemoet rijdend voelt wel weer als vanouds. Tempo in de duinen ligt dan helaas niet meer zo hoog!”

Foto Giso Verschoor

Giso Verschoor: “Het ging vandaag helemaal top. Goed gereden , alle waypoints gehaald. Top dag en maar één lekke band , de rest ging geweldig. De MAN doet het super. Monster auto.”

Foto Hugo Kupper

Hugo Kupper: “Vannacht kwamen we erachter dat ons eigen voordiff niet meer goed was, gelijk met 5 man begonnen met vervangen! Helaas waren we vanochtend net te laat om nog te mogen starten. Je mag nu nog maar een half uur te laat starten… vroeger kon je een uur na de laatste nog starten! Nu vertrekken we naar het marathon bivak! Morgen weer vol gas!”

Foto Dakar.com

Al een paar dagen uit de rally, maar ook dan houden we een vinger aan de pols. Een bijzonder pijnlijke vinger in dit geval. Ben de Groot: “Vanochtend ben ik opgenomen in het ziekenhuis in Riyadh. Ik zal morgen worden geopereerd aan mijn duim en verwacht maandag weer aan te kunnen sluiten bij het team én Ad te kunnen ondersteunen naar zijn eerste Dakar finish. Ik heb eigenlijk 3 dagen onverantwoord  met een gebroken duim en extreme pijn gereden en het ging super. Helaas door mechanische problemen lag ik uit wedstrijd en is er voor Dakar 2023 geen podiumplaats. Misschien maar goed dat de truck stuk was, anders had ik door blijven rijden met alle gevolgen van dien en mogelijk grotere schade aan mijn hand.”

Foto DAF de Rooy Classics

Als het lekker loopt en er geen sportieve druk is, dan geeft dat ruimte voor plezier. En plezier hebben de mannen in de DAF De Rooy Classic. Zoek wat dat betreft de filmpjes maar op die de heren met enige regelmaat plaatsen op de Facebookpagina Komkommernieuws Dakar 2023 en de droge humor spat er van af. Met gortdroge gelaatsuitdrukkingen wordt gesproken over afgetrainde topsporters in erbarmelijke koude weersomstandigheden. Nu is het in Saudi-Arabië na zonsondergang behoorlijk koud en zien we met enige regelmaat deelnemers met bibberende handjes voor de camera staan. Niet van de zenuwen, maar puur van de onderkoeling. Mocht de kou onderweg toeslaan in de ruime cabine van de DAF 3300, dan wordt deze sinds kort verslagen met een standkachel die erin geplaatst is. Naast het avontuur en het plezier zijn Janus van Kasteren sr., Thijs Heeze en Herman Keijsers ook niet vies van een beetje luxe. Om te overleven uiteraard. 

De machtige truck met de dubbele cabine bracht de mannen na 758 kilometer, waaronder een special stage van 227 kilometer, weer veilig in het bivak. De special stage bestond uit vier delen, waaronder een navigatietest en een duinentest. Ook vandaag piekerden de mannen er niet over gebruik te maken van de zogenaamde “Chicken Way” als makkelijk alternatief voor de zware delen in de proef. Het spel gaat officieel om je zo goed mogelijk te houden aan de gemiddelde snelheid die voor een bepaalde sectie bepaald is. Officieus schijnen de deelnemers onderling een klassement bij te houden. Naar eigen zeggen hebben de mannen vandaag gewonnen. Maar ja… Ze beweren wel meer met uitgestreken gezicht. Zo werd er in de cabine zonder blikken of blozen een complottheorie ontwikkeld nadat een kudde kamelen overstak. De woestijnschepen dwongen Thijs Heeze van het gas af te gaan om zo aanrijden te voorkomen. “Dit moest sabotage zijn.” aldus de mannen in de cabine. De beelden laten overigens zien dat de kamelen van rechts kwamen en naar alle waarschijnlijkheid voorrang hadden. Nu ook dit schrijven ten onder dreigt te gaan aan meligheid, kunnen we één ding vaststellen: Qua plezier gaat het super met equipe 901. Over het bivak van vanavond meldt Herman Keijsers het volgende: “De voertuigen van iedere klasse staan in een apart vak. Het is Parc Fermé, dus slaapt iedereen in grote tenten van de organisatie. Wij hebben echter kunnen regelen dat we in de truck mogen slapen.” Zo zie je maar: Van enige luxe zijn de heren niet vies. Morgen deel twee van de marathonetappe en wie weet weer met overstekende kamelen en meligheid troef. 

Voorlopige uitslag etappe 7:

1 JANUS VAN KASTEREN 3H35M10S
2 Loprais +0:03:42
3 Martin van den Brink +0:06:19
4 Mitchel van den Brink +0:06:44
5 Valtr +0:06:51
6 De Baar +0:12:09
7 Macík +0:16:16
8 Sugawara +0:28:56
9 Koolen +0:32:31
10 Paksevicius +0:44:01
11 Richard de Groot +0:49:27
12 Hoondert +0:49:56
15 Wingens +1:05:08
18 Van Groningen +1:35:17
19 Hofmans +1:42:53
21 Zuurmond +1:48:52
23 Stijnen +2:30:05
26 Ingels/Schotanus +2:47:30
27 Van de Laar +2:58:17
28 Tomecek/Munster +3:30:23
30 Verschoor +3:30:27
DNS Behringer/Kupper
DNS Huzink

Voorlopig algemeen klassement na etappe 7:
1 Loprais 32H22M56S
2 Martin van den Brink +0:02:00
3 Van Kasteren +0:22:11
4 Macik +0:42:24
5 Valtr +1:52:19
6 Mitchel van den Brink +1:54:26
7 Soltys +3:58:54
8 Koolen +4:20:52
9 Van de Laar +7:03:13
10 Bouwens +8:20:30
13 Richard de Groot +8:44:31
15 Zuurmond +11:37:55
16 Hofmans +14:35:24
17 Hoondert +16:19:03
18 Ingels/Schotanus +27:03:36
20 Stijnen +34:08:01

Morgen staat de route gepland die eigenlijk vandaag zou. Dag twee van de semi-marathon. We kunnen verwachten dat de mensen die echt een aanval op de kop willen gaan doen nog net een tandje harder hun best gaan doen. Maandag is de ‘rustdag’, maar in de praktijk betekent dat vaak een gedeeltelijke revisie van de truck in zo kort mogelijke tijd.