Foto riwalddakar.nl

Vandaag heeft Pascal de Baar de potentie van de door mkr gebouwde Renault eindelijk laten zien en zijn eerste etappe van dit jaar gewonnen. Mitchel van den Brink zat hem op de hielen, de jonge Veluwenaar leek zelfs lang de etappe te winnen, maar hij hielp zijn vader in het laatste stuk van de special, zodat hij op de eindstreep 22 seconden achterstand had. Vader in kwestie werd vandaag overigens vijfde, die daarmee in het klassement iets tijd verliest op de als derde finishende Janus van Kasteren. De beide De Rooy rijders staan in het algemeen klassement op plekken één en twee na het terugtrekken van Loprais, maar daar is allerminst feestvreugde over.

Foto via Maira Pierce.

Bij de etappe van gisteren ging een toeschouwer achter een duin in het pad liggen om een foto van de Praga te maken. Het was voor Loprais onmogelijk om dit te zien. Hij realiseerde pas wat er gebeurd was toen de organisatie hem in het bivak wakker maakte om het filmpje van het gebeuren te laten zien. (Tip: als je dit filmpje ergens tegen komt: klik er niet op.) Het slachtoffer, de 69-jarige Livio Sassinotti uit Italië, stond nog op maar is enkele uren laten overleden. Loprais en zijn crew zijn uiteraard zeer ontdaan en besloten zich uit de rally terug te trekken. Iets wat ik volledig snap. Dit had ieder team kunnen overkomen, een situatie die voor iedereen alleen maar ontzettend ongelukkig is. Vanaf deze plek willen wij graag sterkte wensen aan alle betrokkenen.

Steun ons!

Foto riwalddakar.nl / Rallymaniacs

In 2016 won Pascal de Baar de koninginnenrit van die Dakar Rally. Zeven jaar moest hij wachten op een nieuwe etappeoverwinning. Hij zat er al een paar keer dichtbij in de Dakar Rally 2023, maar in de tiende etappe was het toch eindelijk zover. Pascal: “We waren er al dichtbij geweest; gisteren werden we tweede. Maar dan zie je ook dat het sport is. Je kunt niks kopen. Het moet allemaal kloppen: de auto, het team, de crew. En je moet een beetje geluk hebben. Vandaag hadden wij het goede lootje.”

Binnen 10 minuten was De Baar al bij Van Kasteren. “Maar ik vermoed dat dat de bedoeling was. Van Kasteren wist sinds vanochtend dat hij klassementsleider werd door het wegvallen van Ales Loprais, dus ik kan me voorstellen dat hij het wel prima vond om te volgen.” Op het einde van de etappe maakte De Baar een foutje, waardoor Van Kasteren wegreed. “Maar in 10 kilometer hebben we 2 minuten goedgemaakt, dus ook op snelheid konden we het. Dat het dan maar 22 seconden verschil is met Mitchel van den Brink? Die was zeker snel, maar hij moest achter zijn vader Martin blijven, zei hij.” 

Mitchel van den Brink, Moi Torrallardona en Jarno van de Pol moesten na 114 kilometer racen door de duinen in het Empty Quarter lijdzaam toezien dat ze 22 seconden tekort kwamen voor een tweede dagsucces. Mitchel reed het gat van vijf minuten naar senior dicht en liet het als trouwe cipier daar ook bij. ,,Het was een super mooie proef door de duinen. We hebben veel mensen vast zien staan. Ook onze concurrent Jaroslav Valtr. We hebben daar een paar minuten achter gestaan en zijn hem nu weer gepasseerd. We staan vierde en op naar de dag van morgen,’’ aldus Mitchel voordat hij de Iveco Powerstar van Eurol Team De Rooy parkeerde in het bivak in Shaybah.

Foto Ronald Loedeman.

Martin van den Brink: “Het was een mooie proef met alleen maar duinen. We hadden ze vandaag in alle soorten en maten. Hoge, lage en zachte duinen. We hebben geen problemen gehad. De truck heeft weinig te lijden. We gaan zonder brokken naar het bivak en gaan ons daar voorbereiden op de marathon etappe. De komende twee dagen krijgen we weer veel zand en duinen. Daar verheugen we ons erg op.”

Janus van Kasteren jr., Marcel Snijders en Darek Rodewald mochten na de dagzege van gisteren als eerste rallytruck van start. Dat gebeurde iets na één uur lokale tijd en via drie waypoints reden de mannen in de machtige Iveco Powerstar van Boss Machinery Team De Rooy probleemloos naar de finish. Niet als snelste dit keer, maar met een derde tijd op 1 minuut en 12 seconden van winnaar Pascal de Baar. In het algemeen klassement is Van Kasteren nu de leider met 22 minuten en 41 seconden voorsprong op Martin van den Brink, die ook voor Team De Rooy rijdt. Martin Macik staat op drie met 51 minuten en 7 seconden achterstand op Janus van Kasteren jr. Door het schaarse internetbereik is er weinig contact met het team geweest, maar Janus kon nog wel laten weten dat hij terugkijkt op een goede dag en geen risico’s heeft genomen. Na het slagveld van gisteren lijkt deze gevreesde etappe over het algemeen keurig en probleemloos te verlopen. De top twintig is allemaal binnen op ongeveer een uur van dagwinnaar De Baar. Wat dat betreft lijkt het vandaag mee te zijn gevallen.

Foto Rallymaniacs

Jasper Riezebos, navigator van Adwin Hoondert: “We zijn om kwart over twee gestart en er lagen allemachtig veel sporen in de duinen. Overal waar je keek hadden al auto’s en trucks gereden. We hebben zoveel mogelijk gezocht naar een vers spoortje en hebben geprobeerd de snelheid er zoveel mogelijk in te houden. Blijven rollen is het devies in de duinen. Het samenspel tussen ons drieën in de cabine is heel goed. Erwin houdt alles goed in de gaten, Adwin luistert goed en heeft het vertrouwen. Het ging gewoon super vandaag. Ruimschoots voor het donker binnen én tiende geworden. Wat wil je nog meer?”

DDW leek vandaag tiende te worden, maar Hoondert stak er nog net voorbij. “Niet erg” volgens Marije, “we hebben Van de Laar en Kovacs nog los getrokken, dus het is goed zo. Wij hebben (bleek bij terugkomst) een deel van de bladveer gebroken. Wat er over bleef was zo goed dat we er eigenlijk niets van hebben gemerkt. Mooie dag vandaag. Spannend maar echt top gereden!”

Gerrit Zuurmond: “Het was moeilijk, maar wel een heel mooie etappe. Doordat we gisteren ook twaalfde waren geworden, zaten we er kort bij. We reden in een groepje en dat ging verrassend goed. We konden er een aardig tempo in houden. Het is heel intensief sturen in de duinen en het luistert heel nauw. De aandacht mag geen seconde verslappen. Het bevalt best, wat verder voorin. Het tempo gaat dan ook vanzelf wat hoger.”

Jan van de Laar tegen Rallymaniacs: “Het ging echt heel lekker en de duinen lagen er ook heel mooi bij. Geen gevaarlijke of gekke dingen, gewoon mooie duinen, in een vloeiende lijn. Het roadbook was ook perfect. We hebben twee minuutjes moeten graven. Dat mag geen naam hebben. Ik kan niet anders zeggen dan: een topdag. Zo wil ik er nog wel drie.”

Door het slechte internet hebben we helaas nog geen contact kunnen krijgen met de Firemen, Hofman, Stijnen, Ingels/Schotanis, Behringer/Kupper en Verschoor. De eerste vijf zijn sowieso aan de finish, Verschoor waarschijnlijk ook, maar daarvoor durven we onze hand niet in het vuur te steken. Zo te zien is Van Groningen vandaag niet gestart, ook daar nog geen extra info helaas.

Foto Ard Munster.

Ard Munster: “Vandaag een heerlijke dag in de duinen. Het zand was behoorlijk zacht en soms lastig om voldoende snelheid te maken. Bij CP1 een Can-Am kunnen helpen zodat zij wel voor het donker thuis konden zijn.”

Foto DAF de Rooy Classics

De DAF De Rooy Classic Dubbele Kop kijkt terug op een fantastische dag. Zonder problemen is de historische mastodont uit de jaren ’80 de tiende etappe doorgekomen. Het is een marathon etappe, dus vanavond moeten Janus van Kasteren sr., Thijs Heezen en Herman Keijsers het zonder de servicetruck en monteurs doen. Vast geen probleem voor de heren die als het moet, niet vies zijn van zelf de handen uit de mouwen steken. Alle deelnemers aan de Dakar Classics mochten eerst een korte verbindingsroute rijden van 59 kilometer. Daarna volgde een special stage van 280 kilometer die weer bestond uit vier verschillende proeven. Dit keer betrof het drie regulariteit proeven en één navigatie proef. Vandaag geen “Chicken Way” om moeilijke secties te kunnen ontwijken voor hen die dat niet aandurven, dus iedereen over hetzelfde pad, met dezelfde obstakels en moeilijkheden. Hermans Keijsers was gisteren niet lekker, maar vandaag weer helemaal fit. Na te zijn begonnen aan een kuurtje van de dokter in het bivak, ging het nu alweer zo goed dat hij het restant van de kuur heeft doorgegeven aan een andere deelnemer, die het wondermiddel goed kon gebruiken. Herman mocht, om er weer terug in te komen, het eerste deel zelfs achter het stuur plaatsnemen. Hij vertelt over de special stage van vandaag: “Snelle paden met hoge snelheden afgewisseld met zanderige stukken. Geen echte duinen, hele kleintjes. Eigenlijk precies goed voor mij. Het perfecte parcours voor onze DAF ook. We waren weer de snelste truck. Toen we in het bivak arriveerden, waren er alleen nog maar enkele auto’s gefinisht.” Overigens werd de truck het tweede deel gereden door Thijs Heezen. Zo wisselen de heren de taken in de cabine lekker met elkaar af. Janus Van Kasteren sr. mocht dit keer navigeren. Volgens Keijsers wordt Janus daar inmiddels ook enorm goed in: “De juiste route, de juiste snelheid en ondertussen haalt hij ook nog fouten uit het roadbook.” Jaja, de heren vermaken zich dus nog steeds opperbest. De DAF 3300 met startnummer 901 heeft de proeven van vandaag ook glorieus doorstaan. Volgens Keijsers hoeft de truck alleen maar bijgetankt te worden en daarna is alles weer klaar om morgen het tweede deel van de marathon etappe te rijden. Morgen wacht een lus bij Shaybah, maar zo vies als dat klinkt, zal het vast niet zijn. Om de heren Keijsers, Heezen en Van Kasteren hoeven we ons voorlopig geen zorgen te maken. Ze gaan lekker!

Voorlopige uitslag etappe 10:
1 PASCAL DE BAAR 2H09M46S
2 Mitchel van den Brink +0:00:22
3 Van Kasteren +0:01:12
4 Macik +0:01:23
5 Martin van den Brink +0:04:39
6 Valtr +0:17:39
7 Richard de Groot +0:18:25
8 Soltys +0:25:17
9 Sugawara +0:30:33
10 Hoondert +0:38:31
11 Wingens +0:39:54
12 Zuurmond +0:45:38
13 Hofmans +0:47:14
14 Van de Laar +0:47:55
20 Behringer/Kupper +1:01:59
22 Stijnen +1:59:20
23 Ingels/Schotanus +2:04:35
24 Tomecek/Munster +2:32:38
? Verschoor ?
DNS Loprais
DNS Van Groningen
DNS Koolen

Foto DDW

Voorlopig algemene klassement na etappe 10:
1 JANUS VAN KASTEREN 43H00M51S
2 Martin van den Brink +0:22:41
3 Macik +0:51:07
4 Mitchel van den Brink +2:08:06
5 Valtr +2:22:47
6 Soltys +5:00:45
7 Van de Laar +8:30:15
8 Vratny +10:01:13
9 Sugawara +10:37:23
10 Richard de Groot +12:05:28
11 Bouwens +12:48:32
12 Hofmans +17:59:39
13 Hoondert +21:22:21
14 Bellina +26:14:51
15 Ingels +34:33:16
16 Stijnen +40:45:54

Foto Ard Munster

Morgen krijgen we het eerste deel van de marathon-etappe. De servicecrews blijven achter in Shaybah, terwijl de wedstrijdrijders op zichzelf aan zijn gewezen in het bivak in het empty quarter. Internet zal daar nog wel belabberder zijn dan vandaag, hopelijk lukt het alsnog er een beetje verslag van te doen. De ondergrond voor de 274 getimede kilometers: zand, zand en zand. Hier en daar met een laagje zand er overheen ook nog. Helemaal zand!