Foto instagram W2RC

Janus van Kasteren junior had deze Dakar maar één doel en dat was het algemene klassement winnen. Een doel wat hij ruimschoots heeft gehaald, met meer dan een uur voorsprong op zijn grootste concurrent van buiten het De Rooy team, Martin Macik. Natuurlijk heeft hij geluk gehad dat Kamaz en MAZ niet welkom waren en dat Loprais zich gedwongen zag zich terug te trekken, maar zonder flinke portie geluk heeft nog nooit iemand de Dakar gewonnen. Janus is hiermee de vierde Nederlander die de rally bij de trucks heeft gewonnen, en de eerste persoon van buiten de De Rooy familie. Voor monteur Darek Rodewald is dit overigens de derde kampioenstrofee die op zijn nachtkastje komt, hij won hem ook al twee keer samen met Gerard de Rooy. Janus staat ook op de eerste plek in het tussenstand van het World Rally-Raid Championship. Logisch, de Dakar is de eerste wedstrijd die meetelt voor dat kampioenschap, en flink zwaar ook. Overigens was binnen het klassement aankomen al een flinke prestatie dit jaar, iets wat slechts 13 equipes van de 55 starters is geluk. We mogen er als Nederlanders best trots op zijn dat daar zeven Nederlandse teams tussen zitten!

Foto FESH FESH

Moeten we over de etappe van vandaag nog iets zeggen? Paskevicius heeft hem gewonnen! Hij was zeven seconden sneller dan Mitchel van den Brink, met een eindtijd van één uur, achttien minuten en 34 seconden. Volgens mij voor het eerst dat een Litouwse equipe een etappe wint, maar daar ben ik niet helemaal zeker van. Zoals zo veel trucks deze Dakar is ook deze Tatra Jamal in Tsjechië gebouwd.

Met een ruime voorsprong in het algemeen klassement hoefde Janus van Kasteren jr. de laatste etappe niet tot het uiterste te gaan. De special stage van 138 kilometer ging over het strand langs de Perzische Golf noordwaarts naar Dammam. Janus jr., Marcel en Darek wisten hun Iveco probleemloos over de eindstreep te loodsen. Met een achterstand van slechts 6 minuten en 1 seconde klokten ze vandaag een zevende tijd. De leidende positie van Boss Machinery Team De Rooy in het algemeen klassement kwam geen seconde in gevaar.  Janus jr deed kort na de finish zijn verhaal: “Het was nog een slipperige proef met veel glijden, maar hey; we hebben h’m op het gemak binnengereden en een super feestje gehad met de monteurs bij de finish. Alles is nieuw voor me natuurlijk. Een prachtige rally gehad, achteraf. In het begin natuurlijk wat problemen gehad, maar de tweede week ontzettend hard kunnen rijden. Onbeschrijfelijk. Het moet nog een beetje indalen. Darek is er vrij nuchter onder. Die heeft er al twee, maar Marcel en ik niet, dus kei mooi.” Ook de ervaren Darek Rodewald blikt kort terug op zijn 12e Dakar: “Het was een zware rally, maar dat is wat we nodig hebben om te winnen.” 

Foto Ronald Loedeman

Martin van den Brink: “We zijn tevreden. We hebben een beetje pech gehad met de techniek, maar ook een uitstekende rally gereden. Naast de overwinning voor Janus is dit een prima resultaat voor Team De Rooy. Onze derde plaats en de vierde plek voor Mitchel stemt mij zeker tevreden. We hebben laten zien dat we kunnen meedoen om de winst. Dat smaakt naar meer. We zijn zeker nog niet klaar met de Dakar. Ik vind het erg leuk om zoveel bekenden bij de finish te zien. Mijn vrouw, dochter, de teamleden en monteurs van Eurol Rally Sport, de monteurs van De Rooy, Dennis Marsman de directeur van Eurol en Gert Bouwman zorgden voor een feestelijk onthaal. Erg leuk om mee te maken.”

Foto Team De Rooy

Mitchel van den Brink: “We konden vandaag voor eigen kans rijden en ik wilde graag winnen. Op het eerste deel hebben we iets te veel tijd laten liggen. In het laatste stuk hebben we nog veel tijd goed gemaakt, maar we kwamen dus net iets tekort. Ik ben ook zeker tevreden. Jammer dat we in de tweede etappe al zoveel tijd verloren door die vier lekke banden. Maar we hebben weer veel geleerd en dat was ook één van de doelen. We reden na de rustdag volledig in dienst van het team. We hebben echt als team gereden en gestreden. Heel mooi dat Janus de winst voor het team van De Rooy pakt. Ik ben blij met dit resultaat en met ons optreden in de hele rally. We hebben laten zien dat we met de toppers mee kunnen doen. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst. We gaan er nu eerst van genieten en volgend jaar hoop ik nog een stapje te kunnen maken.”

Van de Laar: “Zevende plaats!!! Beter kan niet. Dit is loon naar werk, in een absurd zware Dakar. De eerste week, met die stenen, de kou en de regen maakte het een extreem zware rally. Dat is ook wat we hadden gevraagd. Maar die duinen in de tweede week, dat was fantastisch. Ik geloof dat we wel 1000 kilometer duinen hebben gehad. Geweldig.”

Foto Firemen Dakarteam

Firemen: “Dakar 2023 die de boeken in gaat als een hele hele zware. Maar wel een hele hele mooie. 8e in het algemeen klassement. Trots op het team.”

Dit jaar ging Ben de Groot niet met zijn broer, maar met zijn schoonzoon, Ad Hofmans. Het zou me niets verbazen als die volgend jaar weer mee mag, er wordt tenslotte nog een tweede Iveco voor het team gebouwd, dus dan is de DAF weer ‘over’, want met zo’n truck elfde worden, dan kun je wel wat! Mede met dank aan het oerbetrouwbare concept van Eimbert Timmermans, die de DAF gebouwd heeft, natuurlijk. Ben de Groot viel zelf helaas vlak voor de rustdag al uit, met penarie aan de duim. Hij kan er gelukkig nog bij lachen, wat een permanent ‘vind ik leuk’-effect veroorzaakt als je Ben met zijn verbonden duim ziet.

Foto Rallymaniacs

Het door een administratieve fout achteraan moeten starten vergde veel kostbare tijd, moeite en motivatie bij Hoondert. “Er is een fout gemaakt, we hebben er alles aan gedaan om het te veranderen, maar dat ging niet”, blikt Adwin terug, aan de finish van de laatste etappe. “Zelfs de monteurs waren in mineur en zeiden: “Dat wordt niks zo”. Maar je moet mekander wel een beetje oppeppen dan. Je kunt bij de pakken neerzitten en zeggen: “Ik doe het niet meer, ik stop ermee”, maar dat heeft ook geen zin. We hebben hier hard voor gewerkt en lang naar toe geleefd. We zijn er, maak er dan het beste van.” Dat deden Hoondert en zijn mannen, en meer dan dat. In deze editie van de Dakar is de finish halen geen vanzelfsprekendheid gebleken. Met de extra complicaties die Hoondert ondervond, als gevolg van de verkeerde indeling, al helemaal niet. Elke dag achteraan starten betekende elke dag een inhaalrace door verrot gereden terrein, elke dag laat starten zodat het praktisch onmogelijk was om bij daglicht de hele proef te rijden. Door die omstandigheden ging er van alles mis. “Die eerste week, in zulke duinen, in het donker”, haalt Hoondert puffend in herinnering. “We hebben er veel van geleerd, maar ik heb er ook hartkloppingen van gehad. Wat wil je, als je drie keer op de kant gesodemieterd bent. Het vertrouwen was weg en het duurde wel even voordat er weer was. Maar we hebben het goed gedaan. Ik geloof dat we drie waypoints hebben gemist op de hele rally.” Helemaal ongeschonden haalde Hoondert de finish niet. De kapotte tussenbak speelde hem de laatste dagen parten en ‘rustig aan doen’ was daardoor de enige optie. Ook in de laatste etappe zat er niet meer in dan de twaalfde tijd. “Terwijl het een rallyparcours was, dat me eigenlijk perfect lag. Ik kon alleen niet harder dan 105.” Snelheid deed er de laatste 100 kilometer naar het podium niet meer toe. Daar lag op het podium in Dammam de medaille te wachten voor Hoondert, Riezebos en De Vos. Als enig overgebleven deelnemers in de klasse T5.2 wonnen ze die klasse uiteraard ook.

Pascal de Baar: “Resumé: Zonder de technische problemen (olie leiding, compressor koppakking en vandaag een losgeschoten intercollegiaal slang) kunnen we comfortabel in de top 3 mee strijden! Jammer maar dat hoort ook bij de Dakar”

Foto Kevin Straver

Jos Schotanus: “Het is na 14 dagen altijd weer goed. Ik kijk terug op een mooie zware Dakar waar van alles in zat. We hebben de nodige service kunnen verlenen waar we voor mee waren en algemeen ondanks een truck van ruim 14ton in assistentie rol toch ook een mooie plek in het algemeen klassement. Morgen weer lekker naar vrouw en kinderen.”

Hugo Kupper, nog steeds geen enkel waypoint gemist in zijn carrière: “Vandaag nog maar even vrienden uit het chott gehaald! Zelf ook nog even vast daardoor!”

Ard Munster: “Dakar, een langgekoesterde jongensdroom die zomaar om mijn pad kwam. Ik had al wat rally ervaring, maar Dakar is Dakar. Twee weken de tijd om te leren navigeren en hoe fijn is dan om naast een legende te zitten genaamd Tomas Tomecek met zijn zeer betrouwbare Tatra. Lange dagen, weinig slaap en lichamelijk moest ik mijn draai even vinden. De drie weken vlogen voorbij en met heimwee keer ik weer terug naar huis. Hopelijk volgend jaar weer!”

Foto via Giso Verschoor

Giso Verschoor: “Wat een ongelofelijk avontuur. Zo zwaar maar oh zo mooi. Je komt jezelf wel een paar keer tegen. Een ervaring voor het leven!”

Foto Dust Warriors

De Dust Warriors zijn misschien wel het team die met de meeste verhalen thuis komen. Ze hadden service ingehuurd bij De Rooy, maar als je dan in de middel of nowhere een chassis in elkaar moet gaan bakken heb je daar niet veel aan natuurlijk. Wat een ellende hebben deze mannen gezien en meegemaakt onderweg, maar ze staan toch maar mooi bij de finish, ook al is het onder de experience-boog.

Foto Project 2030

Helaas niet de Dakar die Kees Koolen en de beide Wouters gehoopt hadden. Maar 2030 is nog ver weg en er is veel geleerd, en dan heb ik het niet alleen over alle met de truck verzamelde data!

Foto via Vick Versteijnen

Boss Machinery Team De Rooy begon ambitieus aan de Dakar rally. Met twee Iveco Powerstar rallytrucks trok het team ten strijde. Helaas ging er snel een kruis door de equipe van Vick Versteijnen, Teun van Dal en André van der Sande. Een vastlopende motor veroorzaakte een vroegtijdig einde aan de rally voor de mannen met startnummer 504. Tegenover die teleurstelling staat nu de euforie van de eindzege door de equipe met startnummer 502. Vick Versteijnen zit al weer een tijdje thuis (of nou ja, zit, druk bezig natuurlijk), maar had gisteravond nog wel een boodschap voor zijn kameraad: “Succes maatje Janus van Kasteren op naar het podium om die trofee op te gaan halen!”

DDW op facebook: “Vanuit Saudi Arabië: BEDANKT! Het zit er op… Gemengde gevoelens vandaag. Aan de finish, maar niet over het podium. Het was een ‘avontuurlijk’ jaar met een zeer pittige #Dakar2023! Graag bedanken we jullie, familie, vrienden, fans en Facebook gluurders allemaal voor het meeleven, de leuke berichten en aanmoedigingen! Het heeft de hele crew van het DDW Rallyteam super veel goed gedaan! Dank!”

Foto Eurol Rallysport

Nico Stijnen had een beetje een rare rol dit jaar. Van den Brink heeft de Iveco waar Mitchel vorig jaar mee reed gekocht en als snelle service aan het Eurol team toegevoegd. Maar hij valt niet onder Team de Rooy. Men reed elke dag achterin mee, maar vlak nadat met eindelijk eens met het daglicht de finish zag, viel de equipe met technische problemen uit.

Foto DAF de Rooy Classics

Voor Janus van Kasteren sr., Thijs Heezen en Herman Keijsers stond er vandaag alleen een verbindingsroute op het programma. Na dik twee weken avontuur konden de mannen met de dikke DAF 3300 Dubbele Kop rustig beginnen met bijkomen en nagenieten van alle avonturen. Het verzamelen van mooie verhalen kun je aan deze heren wel toevertrouwen. Soms konden ze het vastleggen in korte video’s, maar meestal was het niet te filmen zo mooi en indrukwekkend. De opvallende truck van DAF De Rooy Classics met twee cabines bleek qua kracht en snelheid geen concurrentie te hebben aan de andere trucks in deze klasse. Prachtig om te zien dat deze truck van maar liefst 39 jaar oud nog steeds haar power kan showen in een rally vol historische voertuigen en zo het verleden doet herleven. Hoogtepunt voor het team met startnummer 901 was de 11e etappe in de Empty Quarter, waarin Van Kasteren sr., Heezen en Keijsers iedereen en alles voorbij gingen en vlak voor de finish zelfs de laatste, snelste auto konden verslaan. Voor even waanden de heren zich als Jan De Rooy die Ari Vatanen op volle snelheid voorbij ging op een Afrikaanse zandvlakte. Het enthousiasme spatte er na die dag van af. Van Kasteren liet zich ontvallen dat het één van de mooiste dagen van zijn leven was geweest. Herman Keijsers kijkt positief terug op het Dakar Classic avontuur: “Het was een geweldige ervaring om met deze De Rooy DAF te mogen rijden tijdens deze rally. Wij hebben van andere deelnemers (die al vaker meegedaan hebben) begrepen dat de organisatie de Classic uitdagender en zwaarder gemaakt heeft. Dat past prima bij de Dubbele Kop. Die is gemaakt voor het zware werk. De service die dagelijks door Remco de Vos en Corné Blok uitgevoerd is, heeft ervoor gezorgd dat wij probleemloos hebben kunnen rijden. De Dakar geeft het echte oude Dakar gevoel. Iedereen helpt elkaar onderweg en het is één grote familie. De auto blijft een unieke verschijning waarvan meer foto’s gemaakt worden dan welke andere auto dan ook. De kers op de taart was voor ons natuurlijk de eerste plaats van Janus junior. Dit dan ook nog in combinatie met een eerste plaats voor Janus senior in ons klassement. Dat is echt een scenario voor een Hollywood film.”

Foto DAF de Rooy Classics

DAF De Rooy Classics begon met twee klassieke DAF’s aan de Dakar. Hugo Duisters maakte zijn rentree in een replica van de DAF NAT2800, waarmee Jan de Rooy in 1982 zijn eerste Parijs-Dakar reed. Helaas dreigde de motor kapot te draaien en moest de equipe met startnummer 902 zich uit de wedstrijd terugtrekken. Toch heeft ook die truck prachtige indruk gemaakt en we kunnen nu al uitkijken naar volgend jaar. Dan hoopt DAF De Rooy Classics ook de legendarische The Bull in te kunnen zetten en wie weet welk Hollywood scenario zich dan zal ontvouwen.

DAF 3300

Uitslag etappe 14:
1 Paskevicius 1H18M34S
2 Mitchel van den Brink +0:00:07
3 Valtr +0:01:46
4 Bouwens +0:02:50
5 Martin van den Brink +0:03:20
6 Macik +0:03:53
7 Van Kasteren +0:06:01
8 Kasak +0:10:14
9 Vratny +0:12:33
10 Soltys +0:13:22
11 Zuurmond +0:14:01
12 Hoondert +0:14:55
13 Richard de Groot +0:17:23
14 Van de Laar +0:18:29
15 Hofmans +0:18:51
16 De Baar +0:19:26
17 Martins +0:23:19
18 Bellina +0:23:49
19 Ingels/Schotanus +0:27:28
20 Tomecek/Munster +0:41:30
21 Sugawara +0:57:36
22 Behringer/Kupper +0:58:29

Algemeen eindklassement:
1 JANUS VAN KASTEREN 54H03M33S
2 Macik +1:14:35
3 MARTIN VAN DEN BRINK +2:40:22
4 MITCHEL VAN DEN BRINK +4:02:29
5 Valtr +5:06:09
6 Soltys +9:08:43
7 BEN en JAN VAN DE LAAR +10:49:26
8 RICHARD DE GROOT +13:45:15
9 Vratny +14:23:52
10 Sugawara +18:55:00
11 AD HOFMANS +22:23:33
12 ADWIN HOONDERT +25:40:34
13 Bellina +28:13:09

Foto Eurol Rallysport

Heeft u genoten van onze verslaggeving en/of de podcasts deze afgelopen Dakar? Een blijk van waardering kan door middel van een lieve reactie in het reactieveld hier onder, of via de doneerknop, zodat we ook in de toekomst van ALLE Nederlandse truckteams verslag kunnen blijven doen.