Het is de vraag die iedereen in het Nederlandse Dakarwereldje al maanden bezighield: “Wat gaan Mitchel en Martin van den Brink doen in Dakar ‘25?” De twee (De Rooy) Iveco’s waarmee het team in de afgelopen Dakar startte staan al sinds het voorjaar te koop. Dat wekte nieuwsgierigheid over de vervolgstap. Het antwoord is tijdens de sponsordag van het Eurol Rallysport team ten overstaande van zo’n tweehonderd relaties, sponsors en genodigden naar buiten gebracht.
Overstap naar MM Technology
Met twee Macik (MM Technology) Iveco Powerstars zal de strijd in de Dakar van 2025 aangebonden worden. Voor insiders en ingewijden geen verrassende overstap, maar zeker niet vanzelfsprekend. Het is enorm knap dat dit voor elkaar gebokst is met hulp van de partners van het team. Martin en Mitchel gaan in vrijwel dezelfde trucks rijden. Mitchel in de binnenkort te introduceren MMT EVO4 en Martin in de MMT EVO2. “We hebben ook dezelfde kleurstelling in de kleuren van onze hoofdsponsor Eurol,’’ zegt Martin. Volgens Mitchel heeft het team nu een ‘hele belangrijke’ stap gezet. ”We zijn echt enorm trots en blij dat onze partners dit mogelijk hebben gemaakt. Maar we zijn er nog lang niet. De komende maanden moeten we er alles aan doen om het budget bij elkaar te krijgen om ook daadwerkelijk mee te strijden voor de overwinning in de rally van 2025.’’
Geen geld aan de bomen
Het is dat we zelf geen gevuld spaarvarken hebben staan, anders hadden we deze met alle liefde kapotgeslagen om bij te dragen aan de ambities van Eurol Rallysport. Wij geloven dat dit de kans op een nieuwe Nederlandse winnaar namelijk enorm vergroot. Maar goed; makkelijk praten, want we hebben dat geld niet. Ons spaarvarken dreigt wegens gebrek aan inhoud zelfs met een wilde staking. Ook in Harskamp groeit het geld niet aan de bomen, dus wacht er nog een uitdagende klus het budget rond te krijgen.
Laat je niet bij de neus nemen
Het ervaren team is uitdagingen nooit uit de weg gegaan en zal dat ook nu niet doen. Ook op technisch vlak ligt er een uitdaging. De in Tsjechië gebouwde trucks zullen in eigen beheer verder worden geprepareerd. Eurol Rallysport heeft een fantastisch, gedreven groep vrijwilligers met alle professionele kwaliteiten die nodig zijn om die klus te klaren. Uiterlijk zie je weinig verschil met de Iveco Powerstar zoals De Rooy die construeert, maar het is van chassis af echt een ander concept. Laat je wat dat betreft niet bij de neus nemen. De MM Technology Powestar is een duizend kilo lichter en in de steeds zwaarder wordende Dakar rally bracht dat afgelopen januari mede de overwinning aan Martin Macik. Zijn vader is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de trucks die ook bewezen betrouwbaar zijn.
Martin Macik kijkt uit naar duel met Mitchel
Vanuit Tsjechië laat Martin Macik weten blij te zijn met de samenwerking: “Ik kijk uit naar het duel met Mitchel. Hij is naar mijn mening één van de beste rijders in het veld bij de trucks. Zijn vader zal hem rugdekking geven. Als iemand mij moet verslaan, moet Mitchel het zijn en dan natuurlijk wel in een MM Technology truck. Op dat moment zal ik pissig zijn, maar ook tevreden.” Volgens de sympathieke en zeer ondernemende Tsjech is niet hij, maar MM Technology het belangrijkste. ”De trucks worden gebouwd om te presteren en vooraan mee te doen. Daarom is deze samenwerking voor beide kanten goed. Tijdens de race zullen we strijden en daar buiten helpen we. Naast de techniek is ook de crew in de cabine en het team er omheen van belang. We hebben die strijd nodig en dan gaan we zien wie de beste is.”
Testen en dan op naar Dakar ‘25
Begin oktober gaan Mitchel en Martin de trucks in Marokko aan de tand voelen. Daarna zullen de puntjes op de i gezet worden richting Dakar ‘25. De lat gaat omhoog en Eurol Rallysport zal voor de overwinning strijden. Meer info: https://eurolrallysport.com/