Dakar Rally-organisator ASO zegt tegen motorsport.com dat het zijn inspanningen opvoert om het evenement uit te breiden tot buiten de grenzen van Saoedi-Arabië in 2021.

De Golfnatie tekende vorig jaar een vijf jaar durende overeenkomst om de cross-country rally vanaf 2020 te ontvangen. De eerste editie, die eerder deze maand werd gehouden, werd volgens het contract uitsluitend in Saoedi-Arabië gehouden, maar het staat de ASO vrij om vanaf 2021 meer landen aan de marathon toe te voegen. Dat zou van de Dakar weer een meerlanden race maken.

Steun ons!

Dakar Rally-directeur David Castera heeft vorig jaar voor het eerst de mogelijkheid van een meerlandenevenement in het Midden-Oosten/Afrika geopperd en zegt dat het werk op dit gebied is geïntensiveerd na het succes van het evenement in 2020.

Dakar wordt al sinds de start in 1978 traditioneel in meerdere landen gehouden, waarbij het evenement in 2019 in Peru voor het eerst in de geschiedenis alleen door één land wordt georganiseerd.

“Ik denk dat we gaan proberen om nog een land toe te voegen,” vertelde Castera aan Motorsport.com . “We hebben nog niet veel gewerkt aan de volgende editie, omdat dit eerst correct moest gebeuren.

“Nu het klaar is, gaan we snel aan de slag. Saudi-Arabië zeker, natuurlijk. En er komt nog een andere.”

Hoewel noch ASO noch Castera enige landen heeft genoemd, worden Jordanië en Egypte – die beide een grens met Saoedi-Arabië delen – verondersteld de meest waarschijnlijke kandidaten te zijn voor een uitgebreide Dakar-route.

Castera had al eerder onthuld dat ASO was benaderd door vertegenwoordigers van zowel Egypte als Jordanië.

Mocht Egypte aan de kalender worden toegevoegd, dan zou de rally de Golf van Akaba of de Rode Zee moeten oversteken, omdat de landroute via Israël zou moeten lopen.

Egypte heeft ook al ervaring met het organiseren van de Dakar, waarbij Caïro en Sharm el Sheikh als eindpunt voor respectievelijk het evenement van 2000 en het evenement van ’03 dienden.

Geplande wijzigingen voor het Saudische gedeelte

De snelstromende route van dit jaar in Saoedi-Arabië kreeg een grotendeels positieve reactie van de concurrentie, waarbij Stephane Peterhansel beweerde dat het de “geest van Afrika” – de oorspronkelijke thuisbasis van de Dakar Rally – heeft heroverd.

Er werd ook een grote verandering aangebracht in de navigatiefilosofie, met roadbooks voor zes van de twaalf dagen van het evenement die aan de deelnemers werden overhandigd net voor het begin van de etappe, in tegenstelling tot de vorige avond, zoals gebruikelijk was.

Castera zegt echter dat hij de route voor toekomstige edities van het evenement wil aanpassen nadat hij heeft toegegeven dat het soms “zeer snel” was in de tweede week.

“Ik denk dat het wereldwijd positief is geweest. Mensen zijn erg blij met deze Dakar, de woestijnen, de landschappen,” vertelde Castera verslaggevers met inbegrip van Motorsport.com.

“Dat is wat ik ga houden in mijn hoofd, de mening is van de concurrenten, niet alleen de mijne. Ik weet dat ik moet verbeteren, ik zag het snel en je moet altijd een visie hebben op wat je doet, zo niet, dingen werken niet en je kunt niet evolueren.

“Er zijn dingen te verbeteren op de routes, vooral in de tweede week, dat we heel snel gaan in deze enorme woestijn. Door iets meer te werken aan de route om een totaal evenwicht te hebben, ontbrak er iets in de tweede week.

“In het roadbook kun je ook dingen verbeteren en vooral werken met de digitale versie en, ten slotte, de race op het niveau houden dat we hebben gezet, want het is niet gemakkelijk.”

Foto: Tim Buitenhuis / Rallymaniacs