Deel 1: Stacey’s winnende MAN

In deze serie worden bijzondere Rallytrucks uitgelicht. We beginnen met de MAN TGA 4×4 Special T4 waarmee Hans Stacey in 2007 de Dakar rally wist te winnen. Naast de overwinning in het trucklassement werd hij samen met navigator Charly Gotlib en monteur Bernard der Kinderen 10e in het algemeen klassement. Tot op heden zijn zij de laatste winnaars op het Afrikaanse continent. In 2008 werd de zwaarste rally ter wereld wegens terreurdreiging gecanceld en verhuisde het hele gebeuren naar Zuid-Amerika en sinds dit jaar Saudi-Arabië. 

Na een verdienstelijk debuut in 2004, stapte Stacey over van een De Rooy DAF (team Tridec) naar MAN. Met stevige fabrieksondersteuning ging hij ambitieus aan de slag met team Exact-MAN with a mission. In 2005 viel hij uit, maar in 2006 werd een tweede plaats behaald. Daarna dus het hoogst haalbare in de Dakar van 2007. De truck won in 2008 ook de Transoriëntale (voorloper van de Silkway Rally) 

De verhuizing naar Zuid-Amerika bracht geen succes en in 2010 werd het team verkocht aan Veka van Peter Versluis. In 2012 komt de truck met kenteken BP-TR-44 in handen van Pascal de Baar. Hij is het team van Versluis komen versterken en maakt de deal dat in ruil voor drie jaar snelle assistentie de truck zijn bezit wordt. Aldus geschiede. Daarna stond de truck te koop. In 2018 maakt de MAN truck een comeback met Gerrit Zuurmond als nieuwe eigenaar-rijder. De truck wordt vervolgens verkocht aan het snelle assistentie team van Riwald. Met Ed Wigman als rijder heeft de truck zowel de Dakar van 2019 als die van 2020 uitgereden. 

Mooi dat de winnende truck uit de Dakar rally van 2007 nu nog steeds mee doet. Winnen zit er niet meer in, maar in de rol van snelle assistentie voldoet de robuuste MAN prima. Mocht je deze legende zelf in huis willen halen, kijk dan op de www.scalemasters.nl voor prachtige schaalmodellen van de truck in haar laatste twee incarnaties.