Ondanks Corona is er veel te melden

De zomer lonkt en normaal gesproken zouden we nu terug kunnen kijken op de Morocco Desert Challenge (MDC) en vooruit naar de Silkway. Alles is dit keer anders. Het Corona virus laat zich ongenadig gelden. Veel teams vragen zich af of de komende Dakar wel door zal gaan. Gerard de Rooy liet zich voor de camera van Omroep Brabant al ontvallen dat hij niet verwacht dat het gaat gebeuren.

David Castera (A.S.O.) optimistisch

Toch klinkt het vanuit het organiserende A.S.O. een stuk positiever. Op www.autosport.com verscheen 27 april jl. een artikel waarin race directeur David Castera zich laat ontvallen dat de Dakar zal doorgaan. Wel is de kans aanwezig dat de organisatie overgaat op plan B. Daarin richt men zich op een compleet nieuwe route geheel in Saudi-Arabië. Plan A behelst een rally die door meerdere landen zal trekken. Natuurlijk kan ook Castera niet in een glazen bol kijken en blijft alles met een slag om de arm. Begin Juni wil de A.S.O. laten weten waar men op koerst.  

Het hele artikel is hier te lezen.

Gert Duson (MDC) hoopvol

Teams bereiden zich ondanks alle onzekerheid voor op toekomstige rally’s. Voor veel teams staan de pijlen gericht op de naar het najaar verplaatste MDC. Organisator Gert Duson geeft aan dat het koffiedik kijken is. Alles ligt nu stil. Hij is echter hoopvol gestemd over het doorgaan van zijn rallyraid evenement in Marokko. Zodra er groen licht komt kan de organisatie meteen haar uitvoerende werk starten. Door de extra tijd hebben Gert en z’n team alles tot in de puntjes kunnen voorbereiden. In Marokko lijkt het Corona virus aardig onder controle en ook de teruglopende cijfers in de meeste Europese landen stemmen positief. Het is nu hopen dat bijvoorbeeld Frankrijk als eerste toe gaat staan om weer grote sportevenementen te houden/organiseren.

Gerard de Rooy weer fit

Bij team de Rooy is Gerard de Rooy weer fit genoeg om zelf deel te nemen. Naast hem zal Janus van Kasteren wederom in één van de Iveco’s plaats nemen. Verdere invulling is nog niet bekend gemaakt. Ondanks het pessimistische gevoel van Gerard over het doorgaan van zowel de MDC als Le Dakar, worden de Iveco rallytrucks wel raceklaar gemaakt.

Fireman Dakar Team koopt bijzondere Iveco

De Iveco Powerstar met onafhankelijke vering is door De Rooy verkocht aan het Fireman Dakar Team. Namens het team heeft Richard de Groot de truck reeds in ontvangst genomen. Vorig jaar stuurde De Groot nog een gehuurde MKR Renault K520 door de Saudische woestijn. Die schijnt samen met de Sherpa door MKR verkocht te zijn naar China. Dat betekende dat De Groot en z’n brandweermannen op zoek moesten naar een andere truck. De Rooy zette de truck te koop omdat men kiest voor de versie met de starre assen. Het Fireman Dakar Team hoopt met deze truck de ambitie om top tien te rijden waar te maken. 

MKR verder met Riwald

Riwald Dakar Team zal de overgebleven twee MKR Renault rallytrucks gebruiken. De hybride truck die vorig jaar al imponerende resultaten liet zien, is verder doorontwikkeld en er schijnen weer mooie innovaties te worden toegepast. Ook de K520 waarin Pascal de Baar afgelopen Dakar zijn rentree maakte in Le Dakar krijgt mooie updates. De samenwerking tussen Mario Kress (MKR) en Pascal blijkt weer vruchtbaar en volgens laatstgenoemde zal dat tot leiden tot mooie verrassingen.

Slaat Mammoet Rallysport nieuwe weg in?

Martin van den Brink zal het dus zonder de Sherpa moeten doen. Op de Facebookpagina van zijn Mammoet Rallysport is te zien dat het team druk bezig is met het prepareren van twee rallytrucks. Tijdens de afgelopen Preproloog stond op de paddock bij het team een ‘oude’ Ginaf in de kleuren van Mammoet Rallysport. Het is een truck waarmee Edwin van Ginkel jaren terug nog deelnam voor Ginaf Rally Service. Kees Koolen heeft er de Dakar van 2014 mee uitgereden. Die truck lijkt nu stevig onder handen genomen te worden. Een vers gespoten Volvo FM cabine lijkt klaar om op het Ginaf chassis gezet te worden. Verder zal de oplettende kijker op de foto’s in het Facebookbericht een modernere Ginaf van de laatste generatie rallytrucks hebben waargenomen. De plannen zijn nog niet bekend gemaakt, maar wij denken dat vader en zoon Van den Brink ieder met een eigen truck de competitie willen aangaan: Mitchel in de ‘oude’ Ginaf (omgedoopt tot Volvo?) en Martin in de nieuwere Ginaf rallytruck.

Dakarspeed heeft nieuwe truck klaar

In Uden staat een juweel van een nieuwe rallytruck klaar om voor team Dakarspeed in actie te komen. De teleurstelling was groot toen bleek dat de MDC afgelopen april werd gecanceld. Met man en macht werd de nieuwe truck klaar gemaakt. Het vele harde werken lijkt dan ineens voor niets te zijn geweest. Maar dat is waarschijnlijk snel vergeten wanneer deze veel belovende truck alsnog in actie gaat komen. Binnenkort meer over deze nieuwe truck, dus hou onze website in de gaten!

Gebroeders Van de Laar gaan door

Begin februari werd er triest nieuws naar buiten gebracht door Fried van de Laar Racing. Oprichter en naamgever Fried van de Laar was overleden na een strijd tegen kanker die 2,5 jaar duurde. Zijn zoons Jan en Ben zullen zowel het bouwbedrijf Fried van der Laar alsmede het racingteam voortzetten. Het team is dit voorjaar een samenwerking aangegaan met Fontys Minor Motorsport Engineering. Deze automotive opleiding gaat meewerken aan de ontwikkeling van een nieuwe rallytruck voor de Dakar van 2021. Verdere informatie is nog niet bekend. We zijn benieuwd. 

EVM prepareert MAN truck voor Zuurmond

Bij EVM is men weer een MAN rallytruck voor het Rainbow Truckteam van Gerrit Zuurmond aan het prepareren. De afgelopen jaren heeft EVM zelf de Dakar rally overgeslagen. Er werd wel aan de MDC deelgenomen. Teameigenaar Peter Versluis van EVM hoopt dat die rally komend najaar wel door kan gaan en geeft aan dat EVM misschien ook weer aan Le Dakar gaat deelnemen.

Foto Scalemasters.nl

Laten we hopen….

Tot zo ver wat we nu weten over Nederlandse teams die mee willen doen aan Le Dakar 2021. Laten we hopen dat de A.S.O. begin volgende maand met positief nieuws naar buiten komt.