Teams in voorbereiding op Le Dakar

Afgelopen weken reden veel teams hun rallytruck naar buiten om te testen. Sommigen deden dat in een lokaal weiland, terwijl de grotere teams grenzen over staken om speciaal testterrein op te zoeken.

Dakarspeed en Team De Rooy zochten hun testheil in Frankrijk. Bij het plaatsje Fontjoncouse, ten zuidwesten van Narbonne, ligt een befaamd testterrein waarvan gezegd wordt dat als je voertuig daar heel blijft, deze Dakarwaardig is.

Eerst was het Dakarspeed met de International-Scania DKR3 die het terrein gebruikte om de kwaliteit van de nieuw gebouwde truck te testen. Monteur en constructeur van de DKR3, Martijn van Rooij, wist ons te melden dat de truck het goed doet. Vanzelfsprekend kwamen er een paar kleine dingetjes naar voren die verbeterd moeten worden, maar niks schokkends. “Voor de rest is het een beest!” volgens Van Rooij.

Foto facebook DAKAR SPEED

Dakarspeed werd afgelost door Team De Rooy. Ton van Genugten was gevraagd om de doorontwikkelde Iveco aan de tand te voelen. Of Van Genugten ook achter het stuur van een Iveco kruipt tijdens de Dakar van 2021 is nog onduidelijk. De informatie van de test zal meegenomen worden in de definitieve opbouw van de twee nieuwe EVO-3 Iveco Powerstars waarmee het topteam de Dakar wil ingaan. Corne van Drunen, werkplaats manager, liet ons met een veelzeggende glimlach weten dat de testtruck het prima heeft gedaan. Na het testen in Frankrijk, is het team nog naar Polen afgereisd. Niemand minder dan Gerard de Rooy en Albert Llovera heeft daar de truck aan de tand gevoeld.

Foto facebook Corne Van Drunen

Ook Riwald Dakar Team trok naar Polen. Op een testbaan van 35 kilometer met afwisselend terrein inclusief zandduinen, werden de truck van Gert Huzink en Pascal De Baar uitgebreid getest. Volgens De Baar loopt de Hybride truck van Huzink in het zware zand echt harder en veert beter. Zijn eigen truck heeft iets meer pk’s en een nieuw verzwaard differentieel. De in Tsjechië door MKR gebouwde trucks lijken klaar voor de strijd. De Baar meldde ons dat de russen hun borst kunnen nat maken en tenslotte: “Laat de Dakar maar komen!”

Een aantal kleinere teams trok ook naar Polen, maar dan voor de Breslau rally. Zowel Hamer Rally Team als het Rally Team Dust Warriors trok met een DAF rallytruck naar de rally die van 15 t/m 19 september werd verreden. Beide teams hebben overigens de beschikking over een tweede rallytruck. Hamer heeft twee vrijwel identieke DAF rallytrucks. Rally Team Dust Warriors van William van Groningen heeft een Iveco van De Rooy gekocht en wil in januari met beide trucks aan de Africa Eco Rally deelnemen.

Het sympathieke Dutch Dessert Wings (DDW) Rallyteam heeft haar truck getest. De Iveco is flink aangepakt en heeft nu een automatische versnellingsbak en een nieuwe opbouw. Ze mochten een weiland omploegen en hebben dat, gezien de op Facebook geplaatste video met veel plezier gedaan. Egbert Wingens meldde ons dat Corona vooralsnog mooie plannen in de weg zit. Eimbert Timmermans heeft zijn bijzondere DAF klaar en zou samen met o.a. DDW een aantal andere teams naar Fontjoncouse gaan om te testen. Hij keek er ontzettend naar uit, maar de huidige situatie maakt het afreizen zeer onzeker. We zien dus over de hele linie veel activiteit, maar de echte actie blijft nog uit. Corona maakt het plannen en planningen erg lastig. We zullen moeten afwachten. De dag dat ons geduld beloont wordt wordt er één om nooit te vergeten. Als de adrenaline weer door het lichaam mag gieren, de woestijn met haar elementen verleidelijk botst met de rallytrucks. Die dag zal vast en zeker komen. Misschien in januari al? Anders in het komende voorjaar? Najaar 2021? 2022? We zullen het zien.