Tijdens de PreProloog van 2019 spraken we hem voor het eerst en een afspraak voor een uitgebreid interview was vervolgens snel gemaakt. Alex Miedema en ondergetekende trokken zodoende in februari 2020 richting Veghel. Ik zou geen guitigere glimoogjes kunnen bedenken als die van deze kleine grootheid. De tweevoudig wereldkampioen zijspancross heeft na zijn cross carrière, die van 1986 tot 1992 liep, een transport bedrijf gehad. Zijn Tim Trans heeft hij door de jaren zien uitgroeien tot een bloeiende transportonderneming. In 2019 heeft hij zijn bedrijf verkocht. Sindsdien doet hij wat hij leuk vond en vindt: Het bouwen van rallytrucks! Dan moet je daar wel heel veel passie voor hebben. Laat het daar nou net over gaan in deze serie. Mag ik aan u voorstellen: Eimbert Timmermans! 

Een prettige eerste kennismaking volgt met het toen nog mogelijke handen schudden. In een wereld waar koffie met sloten wordt geconsumeerd blijven de rallytrucksmannetjes rare eenden in de bijt met een koffieloos bestaan. Een thee of glas water en we zijn tevreden. Gelukkig worden we er tot nu toe niet enorm op aangekeken, laat staan door de vriendelijke Timmermans. Al snel raken we aan de praat over zijn rijke carrière in de Dakar. Een bijzondere constructeur van rallytrucks. Niks maar dan ook niks van de door Timmermans gebouwde trucks staat namelijk uitgetekend op papier, laat staan computer. Alles bedacht en opgeslagen in een stuk brein van een uitzonderlijke man. 

Steun ons!

Genoeg superlatieven; laten we eens een nuchtere opsomming maken. Hij was de constructeur-bouwer van alle trucks waarmee het prachtige team van XDakar reed. Met coureurs als Peter van den Bosch en Frits van Eerd, had Eimbert Timmermans fantastische opdrachtgevers. Vrijwel jaarlijks lieten ze Timmermans weer nieuwe rallytrucks bouwen. Hij kreeg alle lof, maar ook alle hoon als er iets in de praktijk niet goed bleek te functioneren. Eimbert kijkt met genoegen terug op die tijd en het mooie XDakar team.

Zelf reed hij snelle assistentie in de wedstrijd en de ‘kopmannen’ Van Eerd en Van den Bosch schuurden qua prestaties regelmatig zo tegen de top tien aan. De betreffende trucks waren allemaal van het merk DAF en in oorsprong vol met Hans Bekx dna. Eigenlijk kan je stellen dat waar Hans Bekx Teamsport stopte, Eimbert Timmermans met XDakar verder ging. Overigens in nauwe samenwerking met Aart Schoones. Die bouwde zelf vrijwel identieke rallytrucks. 

Toen XDakar stopte, bleef Timmermans doorgaan met het bouwen van rallytrucks. Afgelopen jaren deed hij dat in opdracht, maar had hij de behoefte om ook iets ‘aparts’ te bouwen voor hemzelf. Het werd een bijzondere torpedo met een motor die omgekeerd in het midden van de truck ligt. Niet omdat het daarmee een winnende truck is, maar gewoon omdat het weer wat anders is. Bovendien kwam er veel denkwerk aan te pas om zoiets te laten werken. Daar zit, wat hem betreft, het plezier en uitdaging in. Timmermans hoeft geen winnende trucks te bouwen. Wel betaalbare en functionele rallytrucks waar klanten lang mee vooruit kunnen. Vrijwel al zijn gebouwde trucks rijden nog steeds in rallyraids rond. 18 zijn het er tot nu toe. 18! Twee daarvan zijn totale re-builds; oudere trucks die totaal opnieuw worden opgebouwd. De laatste wapenfeiten zijn het bouwen van een rallytruck voor oude bekende Peter van den Bosch en een totale re-build van de oude DAF rallytruck waar Janus van Kasteren en zijn vader in hebben gereden. Dit in opdracht van Ben de Groot. Die truck wordt nu identiek aan die van William, waardoor de broers van De Groot Freshgroup ieder met een eigen Timmermans DAF rallytruck woestijnzand kunnen opzoeken. 

Oorspronkelijk was ons plan dit artikel in het voorjaar, zo rond de MDC rally, te plaatsen. Alles liep anders, maar wat in het vat zit verzuurd niet. Het gaf ons de mogelijkheid om nog een keer langs te gaan in Veghel. De unieke Torpedo is ondertussen bestikkend en alle technische vraagtekens die er in februari nog waren zijn opgelost. Nog voor we goed en wel de drempel van de werkplaats over zijn, stuurt Eimbert zijn creatie trots naar buiten. in het daglicht kan Alex mooie foto’s schieten van de DAF torpedo. We kletsen vervolgens een uurtje bij, alvorens we weer noordwaarts rijden. In tijden waarin veel met vraagtekens wordt omlijst, staat één ding zekerder dan zeker vast: Er is passie voor rallytrucks en zijn naam is Eimbert Timmermans!