Nieuw-Vennep

Het begon routine te worden: Alex Miedema rijdt zijn Saab voor mijn nederige stulpje in Zutphen, pikt mij op en vervolgens rijden we naar Brabant voor een nieuwe Dakar dagje. Voor routine moet je oppassen. Daar hangt de geur van verslapping aan. Om scherp te blijven zijn we dit keer richting Noord-Holland getrokken. Los van elkaar, want de roadbooks van Alex en mij boden geen gezamenlijk waypoint en dus bleek carpoolen niet haalbaar. Beide etappes kwamen uit in Nieuw-Vennep. Een vierkant polderdorp in de Haarlemmermeer. Daar, op een ietwat troosteloos industrieterrein zoals velen, staat de hal waarin Rally Team Dust Warriors een groene armada aan voertuigen heeft staan.

Groot in sloop en recycling

Eigenaar William van Groningen komt aangereden terwijl Alex en ik met onze Rallytrucksmutsen op, als ware paparazzi voor het langzaam opengaande hek staan te wachten. Niet veel later gaan de lichten binnen aan. We nemen plaats aan een sobere, functionele lange tafel. De tafel draagt al snel twee flesjes water en een bakkie koffie. Bovendien liggen er diverse fotoboeken van rallyavonturen uit recent verleden en allerlei werkplaats gerelateerde zaken. William verontschuldigd zich voor de rotzooi, stelt zich voor en start met te vertellen over zijn achtergrond. Hij runt een familiebedrijf Van Groningen B.V.: specialist in recycling, constructiesloop, ijzer- en metaalhandel en transport- en containerservice. Het bedrijf uit Vijfhuizen met vestigingen in Leimuiden, Amsterdam en Nunspeet heeft een modern machinepark en blinkt daarin uit ten opzichte van anderen. Dat u het maar weet.

Volvo FH16 3rd gen

Autocross

Zo’n twintig jaar geleden raakte William betrokken bij lokale crosswedstrijden. Fascinatie voor pk’s is er altijd geweest. Tijdens een rondleiding door de hal lopen we langs een grote stelling die tegen een wand staat. Deze ligt vol met crossauto’s. Imposant om deze zo bijna gestapeld te zien. Dit deel van de hal biedt verder plaats aan wat snelle jetski’s, grote en kleine onderdelen en natuurlijk vers geprepareerde crossauto’s waarmee gereden wordt door zoon Wesley. Vanuit de opgedane ervaring in de cross ontstond de voorzichtige droom om aan Dakar mee te doen.

Aankoop Rallytruck

Eigenlijk uit het niets kwam de kans om het teammateriaal van Marc Leeuw over te nemen en deze pakte William vol aan. Tijdens de Carta rally in Marokko deed het team eerste ervaring op. Op dag drie draaide de motor in soep en viel het team uit. Daarmee werd het eerste leergeld betaald. Er volgde deelname aan de Breslau rally in Polen en daarna de grote stap naar het echte werk in de Africa Eco Race. Velen hadden voorspeld dat team de finish niet zou halen, maar dat lukte wel. Dit najaar werd wederom meegedaan aan de Breslau en eindigde het team zelfs als derde op het podium bij de trucks.

DAF CF Euro 6

Ongekende luxe

Slechts anderhalf jaar na het aankoop heeft het team niet alleen de beschikking over de DAF rallytruck en DAF servicetruck waarmee Marc Leeuw ten strijde trok, maar ook een omgebouwde Scania bloemenwagen. Waar voorheen bloemen goed geïsoleerd werden ingeladen, zijn nu prima slaapplaatsen voor alle teamleden gecreëerd. In ieder compartiment staat een riant, speciaal gebouwd stapelbed. Ongekende luxe voor een beginnend team. De wipkar van de combinatie is tot eetzaal/keuken omgetoverd. Met een eigen kok en voorraad wil het team tijdens de Dakar zelfvoorzienend zijn en zo binnen de georganiseerde bubbel een eigen bubbel te creëren.

Scania R500

Legendarische servicetruck

De van Marc Leeuw overgenomen DAF servicetruck is een verhaal apart. Het betreft de legendarische 6×6 servicetruck die lang bij Team De Rooy heeft dienst gedaan. Ooit zelfs als snelle 6×6 servicetruck in de wedstrijd, getuige de rallystoeltjes, rolbeugel en andere typische voorzieningen die je alleen in wedstrijdtrucks aan zal treffen. Leeuw heeft deze truck jaren terug voorzien van een verlengde cabine om plaats te bieden aan alle monteurs. De truck is een mobiele werkplaats en opslag voor onderdelen.

DAF CF85

Slim en efficiënt

Wat opvalt tijdens de uitgebreide rondleiding die William van Groningen ons geeft, zijn de vele aanpassingen die recent gedaan zijn om efficiënter te kunnen werken. Ook worden ruimtes slim benut voor opslag van specifieke onderdelen. Op de vraag wie binnen het team de ‘Willie Wortel’ is, kijkt William met een bijna verontschuldigende blik aan. Na een korte stilte klinkt een bescheiden “Ik.”. Of het nou de plaatsing van de vrieskist of opbergen van reserve ruiten gaat; overal wordt over nagedacht. Zo dient de genoemde vrieskist ook als keuken-werkblad. Toilet, douche, schoon- en vuilwater reservoirs: noem het op en het is allemaal praktisch en slim geplaatst.

Iveco Powerstar pronkstuk

Eigenlijk was het plan nog rustig ervaring op te doen met de DAF, maar toen bleek dat Team De Rooy trucks ging verkopen, hapte William slagvaardig toe. Zo kwam de ontwikkeling binnen het team in een stroomversnelling en is men nu twee rallytrucks aan het prepareren voor de aanstaande Dakar 2021. Het pronkstuk is nu de Iveco Powerstar waarmee Gerard De Rooy nog mee gereden heeft. Met deze topwagen hebben de stofvechters een neusje van de zalm in huis gehaald. Beter kun je ze waarschijnlijk niet vinden of je moet een Kamaz zien te bemachtigen. Zo’n toptruck wekt natuurlijk verwachtingen, al blijft Van Groningen realistisch. “We moeten het spelletje nog leren.” Aldus de nuchtere avonturier en gezelligheidsdier. Want, zo benadrukt hij meermaals, het gaat om de gezelligheid. Het is voor iedereen in het team een hobby en zo moet dat ook blijven. Daarin is iedereen gelijk qua behandeling. Vele (groene) tegelwijsheden die in de slaapcompartimenten hangen gaan over teamgevoel en samenwerken. Die tegeltjes kom je trouwens ook tegen in het toilet in de opbouw van de servicetruck. Natuurlijk zal het in de Dakar wat serieuzer zijn dan in de Africa Eco Race van afgelopen januari, maar gezelligheid zal hand in hand gaan met het prettige avontuur. Verwacht wat dat betreft geen hoogdraverij bij Rallyteam Dust Warriors. Aan de andere kant zal het team geen grijze muis zijn, al is het maar door de opvallende groene armada in het bivak. William van Groningen heeft bewust voor deze kleur gekozen. Het past bij de donker groene kleuren van zijn bedrijf en springt er erg uit ten opzichte van de kleurstellingen die andere teams voeren.

Lange termijn

Uit alles blijkt dat William met zijn team voor de lange termijn gaat. Steeds wil hij een stapje voorwaarts zetten. Ervaring opdoen, het materiaal verder verbeteren, uitbreiden en opleiden. Zo bestond het team uit tien personen, maar wordt nu uitgebreid naar twaalf. De zes mensen in de rallytrucks hebben allemaal een licentie. Zo kan men altijd schuiven als er plots iemand wegvalt om wat voor reden dan ook. Komende Dakar gaat het team met tien man op pad, maar het plan is om de Breslau 2021 met alle twaalf te doen. Kortom: een team om te blijven volgen.

Nieuwe Navigator

Met Co de Wit is een ervaren navigator aangetrokken. Zo hoopt Van Groningen ook daarin een stap vooruit te zetten. Naast William van Groningen en Co de Wit zal broer Jacco van Groningen als monteur meerijden op de Iveco Powerstar en vormen Alexander Koot, zoon Wesley van Groningen en Remco Aangeenbrug de bemanning van de DAF rallytruck.

Zijns weegs…

Alvorens we ons bezoek afronden wordt de Iveco naar buiten gereden voor een korte fotosessie. Dan, na zo’n twee en een half uur, is het tijd onze persoonlijke roadbooks er bij te pakken. William sluit de hal weer af, rijdt zijns weegs zoals je dat in oud Hollandsch zou zeggen en wij? Wij zitten weer vol met info, uitleg en verhalen die ons ogenschijnlijk nooit gaan vervelen en die we graag op Rallytrucks.nl delen. Dus: Op naar meer!!!

Met dank aan William van Groningen en zijn Rallyteam Dust Warriors.