Een bijzonder span

Zoals altijd ziet het materiaal van Mammoet Rallysport er super strak uit. De zwart-rode trucks rallytrucks vormen een bijzonder span. Wij mochten bij een laatste test zijn en spraken uitgebreid met zowel teameigenaar Martin van den Brink als zijn zoon Mitchel. Eerstgenoemde zal de aankomende rally starten in een nieuwe MKR Renault. Hij zal wederom met monteur Daniƫl Kozlovsky en navigator Wouter van der Graaff een equipe vormen. In principe komt de truck overeen met die van Riwald Dakar Team, maar deze is geen hybride. Martin is erg enthousiast over zijn nieuwe rallywapen. Hij is compacter, lichter dan zijn vorige rallytruck en heeft bovendien een lager zwaartepunt. Van den Brink verwacht dat deze truck beduidend sneller zal zijn dan zijn voorganger. Na het rijden in een torpedo is het wel weer even wennen aan het frontstuur concept. Het voordeel van een torpedo was in Zuid-Amerika groot op de vele rallypaden, maar op het parcours in Saudi-Arabiƫ verwacht Van den Brink dat juist deze truck goed tot zijn recht zal komen.

Nieuw boegbeeld in wording

Zoon Mitchel van den Brink was twee jaar geleden, met een leeftijd van zestien, de jongste deelnemer in Le Dakar. Komende Dakar zal hij de jongste coureur zijn. Een opmerkelijk feit en minstens zo opmerkelijk is de wijze waarop Mitchel zich presenteert. Open, enthousiast en daarmee wellicht een boegbeeld van de Nederlandse Dakarwereld in wording. In razend tempo heeft de achttienjarige alle benodigde papieren verworven en staat hij straks aan de start in een Volvo FMX. De equipe wordt verder gevormd door monteur Richard Mouw en navigator Wilfred Schuurman. Deze rallytruck werd op basis van bestaande elementen en een door Harbers gesponsorde cabine geheel in eigen huis opgebouwd. Het is een degelijke truck die een mooi smoel heeft gekregen. Een prima truck om ervaring in op te doen. Uitrijden is dan ook het voornaamste doel en het liefst zo kort mogelijk achter vader Martin voor snelle assistentie indien nodig.

Top tien is realistisch

Martin van den Brink laat weten dat hij ontzettend trots is op het feit dat Mammoet Rallysport met deze twee rallytrucks aan de start kan staan van de zwaarste rally ter wereld. Met dank aan de vele sponsoren is het wederom mogelijk gemaakt. Veel mensen hebben geen weet van hoeveel moeite het kost om dit alles iedere keer weer voor elkaar te krijgen. Het hele jaar door is Martin er mee bezig. Het team bestaat uit allemaal vrijwilligers die op professionele wijze werken. Zo probeert weet men de lat zo hoog mogelijk te leggen. Top tien zal voor Martin en zijn crew in de Renault realistisch zijn.

Soms zit je er naast…

Ons werd nog even met een knipoog fijntjes ingewreven dat wij er afgelopen voorjaar naast zaten. Een optelsom van verschenen foto’s en informatie die ons bekent was, maakte dat wij de verwachting lanceerden dat Martin van den Brink wellicht in een laatste generatie Ginaf rallytruck zou starten. Het klopt dat twee Ginaf rallytrucks gereed worden gemaakt, maar die gaan waarschijnlijk de verkoop in. We nemen met liefde ons verlies en geven toe dat we succesvol op het verkeerde been zijn gezet. Soms zit je er naast…

Lichtpunt in donkere dagen

Met een grote grijns zat ondergetekende er nog een keer naast, maar nu letterlijk bij Mitchel in de Volvo FMX tijdens een laatste test. Geweldig om als gewone sterveling in het klein te mogen ervaren hoe het is in een rallytruck mee te rijden. Bij invallende duisternis eindigt de korte test en blijkt dat Mammoet Rallysport klaar is voor een volgend rallyavontuur. Super om te zien dat vader en zoon Van den Brink aanwezig zullen zijn in de komende Dakar om ons, Dakar liefhebbers, te vermaken in de rally der rally’s, die godzijdank door lijkt te gaan. Dat is toch een lichtpuntje in deze tijd van donkere dagen. Ondanks de afwezigheid van onder andere Team De Rooy, is er een prachtig deelnemersveld en kunnen de Mammoet-mannen hun borst natmaken. Wij wensen het team daarbij natuurlijk alle succes.