De etappe werd gewonnen door Viazovich in zijn MAZ, gevolgd door twee keer Kamaz. De rest van de top 10 wordt aangevuld met vooral veel in Tsjechië gebouwde auto’s. Ook de trucks van de beste Nederlanders Martin van den Brink (11) en Pascal de Baar (12) zijn in dat land gebouwd. Maar het grote nieuws zijn de spectaculaire klappers bij de diverse teams.

Maurik van den Heuvel van Dakar Speed: “Gelukkig hebben wij alle drie niets, maar Dakar is over, de truck is total loss. We waren net lekker in de race en we zagen Martin van den Brink in de verte rijden. Dus wij gingen daar natuurlijk achter aan… We pakten daarop een duin iets teveel naar rechts en kwamen op een punt terecht. Vervolgens werden we zo’n 20 meter gelanceerd! We kwamen op onze neus terecht en zijn over de kop gegaan. Vervolgens klapte er ook nog een Jeep achterop ons. Wat een ellende…”
Teammanager Peter Kuijpers tegen rallymaniacs: “Martijn, Maurik en Wilko hebben alles gedaan om de truck weer aan de gang te krijgen, dus hij loopt. Ze hebben even gewacht op Boucou (serviceteam, red.) voor wat extra water, dat is bijgevuld. Ze rijden nu op eigen kracht richting de weg, waar onze servicetruck nu ook naar onderweg is met een aanhanger” Kuijpers schat de kansen dat ze (buiten het klassement om) door mogen in als lastig, in verband met de beschadigde veiligheidsbeugel. Een beugel die dus wel goed zijn werk heeft gedaan! Zojuist heeft het team naar buiten gebracht dat het definitief uit de rally ligt.

Steun ons!

Bad Luck for Maurik van den Heuvel DAKAR SPEED on stage 3! 😮 Luckily the crew is okay 🙌

Geplaatst door Dakarworld op Dinsdag 5 januari 2021

Ook bij de brandweermannen gaat het vandaag flink mis. “

We moeten jullie helaas laten weten dat we gecrasht zijn en dat voor ons de Dakar 2021 officieel ten einde is. Richard, Jan en Mark zijn ter controle met een helikopter van de crash site vervoert naar het medical center hier op het bivak. Daar zullen zij verder onderzocht worden op eventuele verwondingen. Op dit moment zijn enkele teamleden bij hen en hebben laten weten dat ze op eigen kracht vanuit de helikopter naar het medical center zijn gelopen. We zijn natuurlijk enorm teleurgesteld dat het voor ons hier ophoudt, toch zijn we ook opgelucht dat Richard, Jan en Mark hier in het medical center in goede handen zijn”, meldt het team op facebook. Volgens onze informatie liggen Richard de Groot en Jan Hulsebosch op het moment van schrijven nog in het ziekenhuis. We willen vanaf deze plek de heren veel beterschap wensen! Dat de truck compleet in puin ligt is een zorg voor later…

Archiefbeeld Richard de Groot

Martin van den Brink was vandaag wederom de snelste Nederlander. Martin: “We hebben ook vandaag heerlijk gereden. Het tempo was prima en door de duinen ging het soepel. We zijn opnieuw dik tevreden. We rijden goed en de truck doet het ook uitstekend. Het enige probleem vandaag was een afgelopen moer van het veerblad.”
Misschien nog wel opmerkelijker is de prestatie van de jongste (maar zeker niet minst volwassen) coureur van het veld. Martin daar over: “Mitchel is binnen als 21e, ongelooflijk wat een prestatie met 700 pk en zulke duinen!”

Foto fotop

Tweede Nederlander was Pascal de Baar, ook met een Renault. Hij is vandaag twaalfde, op zeven minuten achter Van den Brink. We laten Pascal zelf aan het woord, over de etappe, over de afgeschreven voertuigen die hij onderweg tegen kwam, maar met ook goed nieuws over Huzink.

Bij de Dust Warriors is de DAF vanochtend niet gestart. “Bij het vervolgen van hun weg richting bivak na de provisorische reparatie van de stuurcilinder zijn ze bijna gekanteld en daarmee gestrand voor de nacht. Er is contact met Alexander, Remco en Wesley via satelliettelefoons, maar de verbinding is erg slecht”, zo meldt het team op haar facebookpagina. “Ze hebben de nacht doorgebracht in de duinen in het donker met als proviand water, Sultana’s en chips. In de wagen waren slaapzakken aanwezig. Ze maken het alle drie goed en zijn momenteel aan het scheppen om de auto recht te krijgen en verder te kunnen rijden, met als doel vandaag het bivak te bereiken.”
Hoe het met de Iveco staat is op dit moment onbekend. De truck beweegt nog wel op de radar, maar niet meer over de route. Het lijkt er op dat beide trucks de rest van de wedstrijd buiten mededinging mee gaan doen. Dat zijn dus vijf Nederlandse trucks minder in twee dagen tijd, terwijl de rally nog maar net is begonnen… Of de overgebleven teams het verder rustig aan gaan doen, of dat toch de bekende wedstrijd-waas voor de ogen komt op het moment dat de helm op gaat? De tijd gaat het leren!

Archiefbeeld

Morgen, woensdag 6 januari 2021, is de langste etappe van deze Dakar: 473 kilometer verbindingsroute en 337 kilometer getimed. Niet in slaap vallen onderweg! De eerste truck zal rond 10 uur Nederlandse tijd starten.