Deel 6: Gert Huzink, Riwald Dakar Team

Aan een zijtak van het Twentekanaal ligt het moderne bedrijfscomplex van Riwald Recycling Almelo. Met de Rallytrucksmondkapjes op, betreden Alex Miedema en ik het kantoorgebouw. Er heerst een gezellige drukte. We worden vriendelijk welkom geheten en voorzien van vocht. Een watertje voor Alex en een thee voor ondergetekende. Voor de consumptie daarvan wordt het mondkapje vakkundig verwijderd. We worden met excuses verzocht even te wachten, aangezien onze gesprekspartner iets later zal arriveren. Dat wachten duurde in mijn herinnering hooguit 2 seconden. Mijn thee is nog gloeiend heet als Gert Huzink ons naar zijn kantoor leidt. Ik sluit de deur naar de gang en we steken vrij snel van wal.

Volvo FH 4th gen Volvo FH 4th gen

Het is een herhalend antwoord op een herhalende vraag die wij bij alle terugblikken gesteld hebben. Ook Huzink is vol lof over de organisatie. Daarover geen onvertogen woord. Tot zo ver het goede….

Renault C-serie

De rally zelf verliep namelijk niet zoals gewenst voor het Riwald Dakar Team. Natuurlijk haalde Pascal de Baar en zijn equipe keurig de finish, maar Gert en zijn mannen moesten al in de tweede etappe een bittere pil slikken toen de hybride MKR Renault met motorproblemen stil kwam te staan. In eerste instantie leek het meteen over en uit. De technici onder leiding van Mario Kress leverde echter de puike prestatie door de motor toch weer aan de praat te krijgen. Het bleek uiteindelijk een doekje voor het bloeden. In het ‘spek en bonen’ Expierence klassement kon de equipe gelukkig verder en zo op zoek naar mooie dagresultaten. Helaas keerde de zelfde problemen in etappe 8 terug en dat betekende het definitieve einde van Dakar 2021 voor Gert Huzink, monteur Martin Roesink en navigator Rob Buursen.

Renault Sjomp

Teleurstelling is nog duidelijk aanwezig als Gert praat over de afgelopen Dakar. Ons gesprek vond eind februari plaats, vlak voor een belangrijk overleg met Mario Kress Racing (MKR). Dat er in een mechanische sport iets mis kan gaan, kan gebeuren. Huzink vindt het echter niet te verkroppen dat het mis ging in het motormanagement. “Er kan altijd iets kapot gaan, waardoor je tijdsverlies hebt of zelfs uit de rally ligt, maar de motor moet betrouwbaar zijn.” Huzink wijst ook op het feit dat geen van de top teams motorproblemen heeft. MKR werkt al jaren met dezelfde Renault krachtbron. Eerst in het truckracen, waar het de zeges aan een reeg. Daarna stapte de Duitser Mario Kress met zijn in Tsjechi√ę gevestigde bedrijf in de wereld van rallytrucks voor rally’s als Dakar. Ondanks mooie prestaties bleek de motor niet altijd even betrouwbaar. Gert Huzink: “Wij staan met Riwald recycling voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Dan past deze manier uitvallen niet.” Het ambitieuze Riwald Dakar Team wil in de top meedoen en een betrouwbare motor is daarbij een vereiste.

Renault C-serie

Riwald recycling staat ook voor duurzaamheid en daarom is Riwald Dakar Team twee jaar geleden bewust in het hybride verhaal gestapt. “Er valt nog veel te ontwikkelen op het hybride vlak.” Gert verwacht dat steeds meer teams de hybride techniek gaan omarmen. Er zijn nog veel plannen voor verbetering en Riwald Dakar Team wil op dat vlak graag voorop blijven lopen.

Renault C-serie

Meedoen om het meedoen zit niet in karakter van Huzink. Gert laat weten dat meedoen in de top voor hem een must is. Die top is de laatste jaren steeds breder geworden en winnen voor een Nederlands team is in zijn optiek alleen haalbaar als er goed samengewerkt wordt tussen meerdere teams/equipes. Makkelijker gezegd dan gedaan met alle persoonlijke ambities, ego’s en belangen. De hybride truck heeft bewezen over genoeg snelheid te beschikken. Ondanks het uitvallen blijft de ambitie voor de toekomst daarom hetzelfde: Strijden voor een plekje in de top vijf.

Renault C-serie

Over de teamspirit binnen Riwald Dakar Team is Gert buitengewoon tevreden. Hij wil de knop snel omzetten en na de teleurstelling de blik richten op de Dakar van 2022. Dat moet en zal gebeuren met een betrouwbare rallytruck. MKR mag haar borst nat maken en moet zich nu bewijzen.

Renault Sjomp

Zo laten we Dakar 2021 rusten en sluiten we onze serie terugblikken af. We danken Gert Huzink en alle anderen die tijd voor ons vrij gemaakt hebben hartelijk voor die medewerking en openhartigheid. Op naar Dakar 2022!