In het wereldje waarin wij van Rallytrucks ons mogen begeven stikt het van enthousiastelingen die verslaafd zijn aan het ā€˜spelletjeā€™. Zodra je met ze praat gaat het er uren lang over. Ontwikkelingen, verwikkelingen en anekdotes. Aad van Velsen is geen uitzondering. Niet voor het eerst en hopelijk ook niet voor het laatst mocht ik op bezoek komen in Stompwijk. Kind aan huis ben ik niet, maar voel me zeer welkom en op mā€™n gemak als ik naar binnen stap bij A. van Velsen Transport B.V.. Aad nam de tijd voor me. Onder het genot van een gemeentepilsje hoorde ik zijn verhaal met plezier aan. Vragen stellen hoefde niet, want hij had voldoende te vertellen. Tussendoor nam ik de vrijheid zelf mā€™n glas bij te vullen met Stompwijks gemeentepils. Belangrijkste nieuws: De kogel is door de kerk en Van Velsen Rally Sport keert weer terug naar de Africa Eco Race (AER).

Foto Rallymaniacs.

Een paar weken terug zag ik op facebook fotoā€™s voorbij komen van de pre-keuring op het Eiland van Maurik voor Le Dakar. Tot mijn grote verrassing zag ik ook de blauwe Scania staan van Van Velsen Rally Sport. De in Hongarije gebouwde rallytruck met De Rooy DNA is de opvolger van de dikke Ginaf (Het Blauwe Schatje) waarmee jarenlang gereden is. De Scania is een truck die niet misstaat in Le Dakar, maar ik associeer Van Velsen toch vooral met de AER. Eerder heeft Aad zich al lovend uitgelaten over het parcours en de organisatie van laatst genoemde rally, die zo veel mogelijk het spoor van de oorspronkelijke Parijs-Dakar volgt. Nu beide rallyā€™s (Dakar en AER) niet meer in de zelfde weken verreden gaan worden, bracht het Van Velsen toch in verleiding. ā€œTot vorige week was de kans misschien wel 80% dat het Le Dakar zou worden.ā€ Aldus de transportondernemer uit Stompwijk. Toch is de keuze weer gevallen op de AER. Waarom? Hoezo? Wat is er dan in die laatste week gebeurd waardoor het toch weer Afrika gaat worden?

Steun ons!

Foto Rallymaniacs

Laat ik allereerst concluderen dat er bij Van Velsen sprake is van een fundamentele voorkeur voor Afrika. Hij voelt zich daar geheel in zijn element. Bovendien gewaardeerd en gezien door de organisatie. Aan de andere kant zijn er praktische overwegingen die voor Le Dakar rally spreken. Het tijdsslot waarin die rally wordt verreden past beter omdat januari een iets rustigere periode is voor het transportbedrijf. Aad van Velsen kreeg veel positieve verhalen te horen over de veranderingen in de organisatie van Le Dakar. Toen inderdaad het contact met huidige organisatoren van de A.S.O. prettig verliep, dreigde de balans door te slaan naar Le Dakar. Maar het hartā€¦. het hart dat klopt voor Afrika en vader en zoon Schlesser die de AER organiserenā€¦

Foto Rallymaniacs

Het feit dat de AER organisatie Van Velsen verzekerde dat de rally in 2022 100% door zou gaan en er al een record aantal Nederlanders zich heeft ingeschreven, bracht de balans weer in beweging. Meer Nederlanders betekent dat er makkelijker aandacht in de pers te krijgen is. En dat is weer heel belangrijk voor de sponsors. De beleving van het team, zoals het zich voordeed in de afgelopen Breslau rally (vijfdaagse rally met 10 etappes in Polen), deed de rest. Daar kon Aad met zijn monsterlijk goede Scania meedoen om de prijzen en de energie die dat genereerde bij iedereen in het team maakt nu het verschil in de gemaakte keuze voor de AER. ā€œIn de Dakar rally mag ik hopen op een plek tussen positie 15 en 20. Als ik in Afrika rij, doe ik mee voor een plek dichtbij of zelfs op het podium.ā€ En aldus werd beslotenā€¦ Aad legt het uit, ā€œAls je de snelste wielrenner van de wereld bent en je zou in je eentje mee doen aan de Tour de France, zal je nooit in de top 25 kunnen eindigen! Heel eenvoudig, daar doen teams aan mee met meerdere wielrenners die als team elkaar helpen. Dat is in de rally net zo. Bij Le Dakar rijden grote fabrieksteams mee met meerdere trucks. Dus als eenling met een veel lager budget kan je het podium vergeten. Dan is tussen plek 15 en 20 al heel ambitieus. Bij de AER doen bijna alleen maar eenlingen mee, dus heb je daar een hele andere strijd. Misschien is dan een podiumplek ook wel erg ambitieus, maar we willen zeker wel voor het hoogst haalbare gaanā€.

Jammer dat we nog even moeten wachten tot we het team van Van Velsen in echte actie kunnen zien, maar natuurlijk zijn ze er bij op de aanstaande PreProloog te Eersel op 20 november. 

Omdat de AER in maart verreden zal worden is er voor het eerst in jaren voldoende tijd de rallytruck in topvorm te brengen. Meestal is het tot aan de rally druk sleutelen en organiseren om de boel in orde te krijgen. Nu kunnen alle vrijwilligers van het team rustig kerst en oud en nieuw vieren en dat is ook wel eens leuk. 

Nog even terug naar Het Blauwe Schatje, de vorige rallytruck van Aad. Die Ginaf had een mooi verleden. Het was in de tijd van het Ginaf Rally Power team de truck waarmee Marcel van Vliet nog derde wist te worden. Laat die Van Vliet nou onverwachts de werkplaats binnenlopen, waar ik net met Aad de Scania bekijk. Marcel van Vliet is ook zoā€™n man die, ondanks dat hij niet meer zelf deelneemt, het Dakar gebeuren niet los kan laten. Hij zag de deur openstaan en kwam even spontaan binnen. Het was een bliksembezoek van Ć©Ć©n peuk lang, maar gevuld met mooie verhalen. Aad en Marcel spraken bijvoorbeeld met een glimlach over het feit dat Marcel de enige, of Ć©Ć©n van de weinige, was die nooit met een rallytruck op de zijkant heeft gelegen. En ikā€¦ Ik stond er bij, glimlachte en hoefde geen vragen te stellen. Prachtig het om aan te horen. Ik voelde me dan ook dronken van gelukā€¦ of was het de gemeentepils?

Meer weten over Van Velsen Rally Sport? Kijk op facebook of www.vanvelsenrallysport.nl