Veel teams moeten een keus maken: Of je gaat naar de Dakar of je gaat naar de Africa Eco Race (AER). In 2020 reedt William van Groningen met een ex-Marc Leeuw DAF de Africa Eco Race. Het was zijn eerste ‘grote’ rally. Later dat jaar deed de gelegenheid zich voor een De Rooy Iveco aan te schaffen. Toen de AER van 2021 niet door ging bracht het team haar imposante wagenpark naar de Dakar rally. Na afloop moest Van Groningen de conclusie trekken dat er toch sprake was geweest van enige overschatting. Het sportieve niveauverschil met de AER bleek groot. Voor het relatief onervaren team lag daarom een terugkeer naar de AER in 2022 in het logische verschiet. Maar ja… Als die rally’s ineens niet meer in dezelfde weken gereden worden…. en je hebt de mogelijkheden…. en zin…. Dan kan je natuurlijk besluiten beide rally’s te rijden! Tot nu toe is William van Groningen de eerste die zich waagt aan dit plan. Tijdens een bezoek aan de vaste sleutelavond van het team, sprak ik met William over deze grote uitdaging.

Zijn team draagt de agressieve naam van Dust Warriors, maar niets is minder waar. De pretoogjes verraden dat het rallyrijden een plezier is en ondanks dat hij het spel serieus neemt, gaat het sportieve hand in hand met gezelligheid. In de loods te Nieuw-Vennep, waarin het team haar basis heeft, wordt rustig gesleuteld en gewerkt aan de verschillende trucks van het team. De Iveco rallytruck staat er vers gespoten bij en is zo goed als klaar voor de strijd. De DAF rallytruck, waarin Alexander Koot begin september nog geprobeert heeft vele gasten op een feest van mij en mijn lief misselijk te rijden, staat er totaal anders bij. Ontdaan van de wielen en met een hangend kopje wacht de truck op grondige aanpak. De aandacht deze avond gaat uit naar de Scania Hotelwagen. Logisch, want naast de Iveco gaat die truck mee naar Dakar 2022. In tegenstelling tot de AER zal het overgrote deel van het Rally Team Dust Warriors niet meegaan naar de Dakar. William van Groningen: “Kijk, net als bij de meeste andere teams ben je afhankelijk van vrijwilligers die het team draaiende houden. Die kan je niet vragen nog meer vrije dagen op te nemen. Wij doen de AER met z’n allen en dan de kleinere rally Breslau erbij. Meer is samen niet te doen.” William zal met zijn kleine crew van start gaan in Dakar en heeft service ingekocht bij Team De Rooy. Omdat de hoteltruck met een mobiele keuken in de aanhanger hierdoor overcapaciteit heeft, wordt deze weer verhuurd aan andere deelnemers die zo wat meer slaap- en eetluxe krijgen. Ik weet niet wat u daar van vindt, maar ik zeg: Slimme constructie! Overigens is er nog plek vrij!!

Na de verscheping zal het team alles uit de kast moeten halen om o.a. de DAF rallytruck pico bello te maken. Al het materieel dat niet naar de Dakar zal gaan moet uiterlijk drie weken na die monsterrally gereed zijn en klaar staan voor de AER. Dan keren de trucks van de Dakar namelijk terug en moeten die vervolgens men man en macht worden gerepareerd en klaargemaakt voor de AER. Die start al op 12 maart en het zal waarschijnlijk kort dag worden om dit alles voor elkaar te krijgen. Maarrrr… Op de neus van de Iveco staat niet voor niets “No Guts, No Glory”. Met vereende krachten zal het ze vast en zeker lukken.

Terwijl de klok rustig wegtikt, Aad van Velsen (van Van Velsen Rallysport) nog een veerpakket komt brengen, familie als zoete inval de loods binnekomt en hond Lucky bijna in slaap valt, blijkt dat niemand te deren en steekt gemoedelijkheid en gezelligheid weer de kop op. Aad en William vertellen over gezamelijke ervaringen in Africa en het bleef nog lang onrustig in Nieuw-Vennep.