Vol enthousiasme toont Ben van de Laar ons de in eigen huis gebouwde Iveco Powerstar rallytruck. De truck is vrijwel identiek aan de trucks van Team De Rooy en gelijktijdig met dat topteam werd een week getest in Marokko. Ben zal tijdens de komende Dakar het stuur afwisselen met broer Jan. In Marokko werd dat voor het eerst serieus geoefend. Met name het navigeren door Jan was vooraf nog een groot vraagteken. Het verliep gelukkig zeer succesvol. Ze spreken in de cabine dezelfde taal en de samenwerking is perfect verlopen.

Het testen in Marokko werd op hogere snelheid gedaan dan mogelijk is in de Dakar rally. Daar zijn rallytrucks begrenst op 140 km/u. Nu werd die snelheid ver overschreden met het idee dat het dan straks makkelijker rijden is. Als team ben je dan immers gewend aan hogere rij- en handelingssnelheid. Ben is ongelofelijk tevreden met de prestaties van de nieuwe truck. De basis heeft de test glansrijk doorstaan. Aan de optische kant lukte dat niet helemaal, waardoor nu een andere opbouw gerealiseerd gaat worden met zeil. Natuurlijk kwamen er ook kleine ongemakken aan het licht. Zo bleek dat de ophanging van de brandstoftanks moest worden aangepast. In de werkplaats worden nu de laatste aanpassingen gedaan en zoals Ben zegt: “Beter nu dan in de Dakar.”

De Iveco rallytruck is in nauwe samenwerking met Team De Rooy ontwikkeld. Verder is er een langlopend traject bij Fried van de Laar Racing gaande waarin studenten van Fontys middels vele sensoren gegevens verzamelen en verwerken in computermodellen. In de toekomst moeten die modellen helpen bij het ontwikkelen van nog betere rallytrucks. Voor de studenten was het natuurlijk geweldig dat de truck eindelijk echte kilometers maakte en het verzamelen van nuttige gegevens nu serieus begonnen is.

Tussen neus en lippen door hoorden we dat de oude truck van Fried van de Laar Racing naar een andere eigenaar gaat. Met de DAF behaalde het team aansprekende resultaten en de rallytruck staat dan ook bekent als de snelste DAF op de rallymarkt. Wie de nieuwe eigenaar is kon Ben ons nog niet vertellen, maar leuk te weten dat we de truck in de toekomst waarschijnlijk weer in actie kunnen zien.

DAF CF Euro 6

Dan nog een laatste nieuwtje op vlak van luxe: Fried van de Laar racing heeft, in navolging van vele andere teams, een hotelwagen aangeschaft. De tijd van kleine werptentjes en dunne matrasjes lijkt in de Dakar steeds meer verleden tijd. Goede nachtrust is een pré om in de top mee te kunnen doen. Dat is nou eenmaal de ontwikkeling in de sport. Misschien doet dit wat af aan het avontuurlijke karakter, maar levert wel uitgeruste coureurs en mooie trucks op. Vol vertrouwen kijkt het team uit naar de komende Dakar.