Alhoewel de achternaam anders kan doen vermoeden is top ondernemer en multidisciplinair Dakarrijder Kees Koolen volop bezig niet-fossiele energiebronnen beschikbaar te maken voor industrieel gebruik. Denk je nu: Ho! “Wacht, dit gaat me te snel!” Lees de openingszin dan nog een keer en maak je borst maar nat, want het gaat links- of rechts om hoe dan ook gebeuren. Koolen is een gedreven frontwerker die kapitalen investeert en het energievraagstuk meervoudig aanpakt. Op het voormalig Eaton-terrein in Hengelo verrijst een heus ‘energietransitiecampus’ onder de naam The Green Box. Afgelopen jaren heeft deze boerenzoon, internetpionier en innovatief denker meerdere investeringen gedaan in start-ups en bedrijven die stuk voor stuk bezig zijn met die energietransitie en met name in opslag van schone energie. Van waterstof-bromide tot groene ammoniak en alles wat er tussen in zit. Als je nou denkt: “Zo, zo, poeh, poeh!” Bedenk dan wel dat ik mijn wijsneuzige schrijven in dit artikel tot nu baseer op dat wat ik van het internet pluk. Overigens is dat hele internet ook te danken aan Kees Koolen! Als je nu denkt: “Hij drijft door!” Klopt! Dat zal mijn theatrale beroepsdeformatie zijn. Excuus en laten we ter zake komen:

Koolen lanceert Project 2030. In dat jaar moet het energievraagstuk wat energieopslag opgelost zijn. Als ultiem uithangbord gaat Kees Koolen deelnemen aan Dakar in een rallytruck. Komende Dakar wordt het nog een “gewone” verbrandingsmotor, maar na de rally wordt de truck omgebouwd naar elektrisch. Wij spraken enkele weken voor de lancering van ‘Project 2030’ met Kees Koolen in The Green Box.

Steun ons!

Terwijl de herfst haar intrede doet en de dagen grijzer en korter worden, straalt Kees Koolen ons tegemoet. Hij leidt ons naar een kantoorruimte waar we horen over ‘Project 2030′ en meer. Wij doen niet aan journalistieke kruisverhoren, maar gaan gewoon lekker in gesprek. Dan boor je vaak een heerlijke bron van passie aan vol mooie anekdotes. Met Koolen zit er iemand voor ons die dagen lijkt te kunnen praten over Dakar en al zijn mooie ondernemingen. De oud-triatleet vond in het off-road rijden een nieuwe passie nadat hij stopte met de triatlon. Fysieke slijtage dwong hem naar iets anders te zoeken. Het leidde tot een bijzonder palmares waarbij het winnen van de World Cup cross countries bij de quads in 2017 en het wereldkampioenschap in de T4 klasse (standaard SSV’s) in 2021 hoogtepunten zijn. Verder staat hij bekend als de enige mens ter wereld die in alle categorieën van de Dakar gefinisht is. Vaak met Jurgen van den Goorbergh als partner. Zo ook die ene keer dat Koolen in een rallytruck deelnam. Het betrof een Ginaf rallytruck waarmee tot dan toe snelle assistentie gereden was. Vaak met Edwin van Ginkel achter het stuur in dienst van het Ginaf Rally Power team. De finish werd gehaald, maar niet zonder slag of stoot. Koolen spreekt dan ook met bewondering over Mitchel van den Brink, die afgelopen Dakar rally zeer verdienstelijk in een Volvo deelnam, die behoorlijk wat DNA van de eerder genoemde Ginaf bezit. Koolen is iemand die competitie graag opzoekt. En wat opvalt is dat het altijd in combinatie is met eigen technische ontwikkeling. Of het nou een onoverwinnelijke quad is, de buggy’s waarmee hij, Van den Goorbergh en later de gebroeders Coronel furore maakten of nu met ‘Project 2030’. Onderdeel van dat ambitieuze ‘Project 2030’ is een rallytruck met de naam Nicias. Het betreft een door Martin Macik gebouwde Iveco. Een echte top-auto die voor de komende Dakar gereden zal worden om veel data te verzamelen. Direct na de rally zal op een aangepast chassis zes ton aan batterijen, elektronische apparatuur en een volledig elektrische motor worden geïnstalleerd. Zo betreedt men met Nicias een pad dat moet leiden naar een rallytruck die zonder emissie de Dakar kan rijden. Tussen die eerste en laatste stap liggen nog veel hobbels te nemen, maar juist die uitdaging spreekt Koolen aan: “We staan met de energietransitie nu op een punt dat vergelijkbaar is met de ontwikkeling van het internet halverwege de jaren ’90.” Ook toen was Koolen een ondernemer die aan het front stond van de waanzinnig ontwikkeling die gaande was. Dat heeft hem geen windeieren gelegd en geeft hem nu de mogelijkheid veel te investeren in het vinden van een oplossing voor dat energievraagstuk. 2030 is nu nog een stip aan de horizon. In dat jaar hoopt Kees Koolen 65 jaar te worden en hoe mooi zou het zijn als hij met zijn team een oplossing hebben gevonden? Koolen wil vooral voor industrieel gebruik een oplossing vinden en rallytruck Nicias zal daarin een uniek uithangbord zijn. Als nieuwe energietechnieken de zwaarste rally ter wereld doorstaan, dan volstaat het zeker in de dagelijkse praktijk. Of het nu gaat om toepassing in distributie, scheepvaart, landbouw of weg- en waterbouw: Met grote belangstelling zal dit project gevolgd worden. Het kan bijna niet anders dan dat dit de start is van iets groots en meeslepend… Of laat ik nu mijn theatrale inborst weer te veel spreken?

Hoe dan ook: Wij zien uit naar de grote ontwikkelingen die zich de komende jaren binnen ‘Project 2030‘ zullen ontvouwen, maar natuurlijk smullen wij ook van de korte termijn waarin we Kees Koolen terug zullen zien in de komende Dakar. Koolen is als echte sportman super fit en zal met Nicias eerst ritme moeten vinden om daarna toch wel ambitieus te kijken naar een top 10 positie bij de trucks. “Snelheid zit in de ogen!” aldus Koolen en aangezien hij ons daarbij scherp aankijkt zit dat wel goed. De truck wordt nu opgehaald in Tjechië. Na het afstellen en testen op de zondag, zal de truck naar Nederland komen en hier naar eigen wensen worden ingericht. Samen met navigator Wouter de Graaff en monteur Gijs van Uden zal Nicias een ervaren crew krijgen. “Wouter heeft 10 Dakars als navigator in de truck gedaan. Hij is altijd ANWB monteur geweest en nu team leider van ANWB monteurs, ik ken hem al een 20 tal jaren vanuit de enduro.” De afgelopen jaren hebben we De Graaff als navigator van Martin van den Brink gezien. Het is natuurlijk een pré dat hij ook nog een goede monteur is. Gijs van Uden heeft die functie altijd al bekleed bij Ginaf en heeft nu zijn eigen bedrijf in onderhoud en reparatie van speciale vrachtwagens. “Een super monteur! Heeft 3 Dakars meegedaan als monteur in een vrachtauto.” In 2013 zat hij naast Koolen en Van der Goorbergh in de Ginaf. Kortom: ervaring zat en tel daar de ambitie, visie en scherpe blik van Kees Koolen bij op en je hebt met Nicias een pracht deelnemer in het truckklassement erbij.

Met dank aan Kees Koolen voor de gastvrijheid en het beeldmateriaal. Meer informatie over dit project kun je vinden op project2030.com/nicias