Foto Dakar De Rooy.

Kamaz is ook dit jaar weer oppermachtig, de eerste vier plekken worden vandaag stijf bezet door het Russische viertal. Karginov, die gisteren nog vierde werd, was vandaag de winnaar, waardoor Sotnikov (2), Nikolaev (3) en Shibalov (4) allemaal een plekje opschoven ten opzichte van hun startpositie. Ales Loprais is wederom best of the rest in zijn Praga. Janus van Kasteren is op plek zes de beste Nederlander én, met ruim zes minuten voorsprong op Macik die zevende wordt, de beste Iveco-rijder. Met Martin van den Brink als negende en Versteijnen op plek tien heeft De Rooy dus drie auto’s in de top 10. Casale completeert de top tien, hij wordt achtste met zijn Buggyra-Tatra.

Vick Versteijnen, Foto Team De Rooy

Janus van Kasteren: “Het was een mooie dag. We hebben een het prima gehad. We zijn zowel Macik als Casale op het parcours gepasseerd en staan in het klassement nu ook voor hen. We hebben geen problemen gehad en zijn zeer tevreden met dit resultaat. Als het echt moest dan hadden wij mogelijk een minuut van onze tijd af kunnen rijden, maar zeker geen tien. We moeten accepteren dat de mannen van Kamaz heel erg snel zijn. Dat is eigenlijk niet meer normaal zo hard die mannen gaan. Onze kracht moet zijn dat we constant willen en kunnen presteren. Op die manier hopen we bij de top aan te blijven sluiten.”

Steun ons!

Foto Martin Macik.

Martin van den Brink: “We hebben een mooie en snelle proef gehad. Het ging erg lekker en wij zaten er goed bij. In het tweede deel van de proef moesten we het doen zonder vierwielaandrijving. Het voordifferentieel ging kapot. We moesten toen nog zeker 50 kilometer door de duinen. Het was even billen-knijpen. We hebben spaarzaam gereden en we hebben het gered. We hebben uitstekend samengewerkt in de cabine. Ik ben heel tevreden dat we dit zo hebben opgelost. Normaal is het een onbegonnen werk om zonder 4×4 door de duinen te rijden.”

Foto Dakar de Rooy

Mitchel van den Brink was de enige De Rooy rijder buiten de top 10 vandaag. Mitchel van den Brink: “We gingen van start met Vick Versteijnen net achter ons. We lieten hem snel voorbij en reden een lekker tempo. We konden goed volgen en bleven op 50 tot 100 meter achter Vick. Rond de 40 kilometer ontdekten we een technisch probleem. Het bleek dat er bouten van de schokdempers waren afgebroken. We hebben gelukkig geen rare klappen gemaakt. We verloren wel veel tijd. We hebben het kunnen maken, maar dat was veel werk. De cabine moest bijvoorbeeld omhoog met luchtzakken. Gelukkig hadden we bouten bij ons. Het waren echter net iets lichtere bouten. We moesten daarna dus rustiger aan doen. Finishen is natuurlijk het belangrijkste. We zijn binnen en daar ging het om.”

Foto DAKAR SPEED

Maurik van den Heuvel: “Na onze koprol vorig jaar was ik eerst wat voorzichtig, maar na tien, twintig kilometer was het vertrouwen helemaal terug en was het volop plezier. Het waren veel duinen, van die mooie vaste, niet te hoog, dus waar je op snelheid doorheen kon en veel moest springen. Echt mooi! Ik ga Pascal (de Baar, red.) zo even de complimenten geven, want ik kwam er niet zomaar langs. Ik zag hem voor me rijden in de duinen en dacht ‘die moet ik hebben’. We liepen wel steeds in, maar er voorbij lukte pas op het laatst.”
Martijn van Rooij: “Mooie dag lekker tempo gereden maar behoudend. De truck doet t goed en geen bijzonderheden.”

Foto Riwald Dakar Team.

Gert Huzink zijn doelstelling om vandaag zo dicht mogelijk richting top 10 te komen is goed geslaagd. Hij vertrok als 33e truck maar was aan de finish de dertiende. Dit betekent dat hij vanaf morgen weer gewoon mee kan doen in de strijd om de dagzeges. Bij de Baar verliep het iets minder soepel dan de eerste dagen. Pascal: “Voor ons was een taai ritje, we reden op de pijngrens, en een beetje er over ook. Maar de truck heeft geen krimp gegeven! We reden leuk samen op met Vick Versteijnen tot er iets los kwam in de cabine dus uit de gordels… dat koste twee á drie minuten en verloren we de aansluiting met Vick. Het was niet helemaal onze dag maar de schade is beperkt gebleven en er komen nog elf etappes. Vanavond even naar dokter Dieter, eten en slapen, zijn we weer helemaal nieuw!”

We hebben nog geen contact gehad met het brandweermannenteam rondom Richard de Groot, hier komen we morgen in het ochtend-artikel op terug. Het team plaatse wel een filmpje waar je de start van de ‘elite’ bij de trucks kan zien. Het team is trots dat ze in die imposante rij mochten staan.

De gebroeders Van de Laar beleefden vandaag een topdag, mede met dank aan monteur Simon Stubbs, die de laatste 100 kilometer een lekke band op bleef pompen vanuit de cabine. Hij verklapte dit pas toen ze over de finish waren. Ben van de Laar: “Ik heb er niets van gemerkt. Simon had het helemaal onder controle. Alles liep heel soepel. We hebben foutloos gereden. De etappe zat goed in elkaar, met veel duinen op het eind. Qua navigatie was het voor Jan goed te doen. Het had ook hier veel geregend de laatste dagen, dus de duinen waren hard en vast en de sporen goed zichtbaar. Ik kon op volle snelheid door de duinen.”

Foto Martin Macík Jr.

Kees Koolen: “Na 4 uur 27 minuten proef worden we 16e op 34 minuten van de winnaar. We moesten vanochtend ver van achteren starten (155e van het veld) maar het viel mee hoeveel last we hadden van de vele auto’s, vrachtauto’s en buggies die we voorbij gegaan zijn. Net als gisteren hele mooie proef met relatief weinig snelle stukken en veel mooie stukken door de duinen. De duinen waren gemakkelijk doordat het veel geregend heeft afgelopen dagen. De truck, navigatie, alles verder goed gegaan vandaag. Langzaam maar zeker begin ik aan de truck te wennen. Met een paar aanpassingen rijdt zo’n truck bijna net zo gemakkelijk als een buggy. Je ziet wel meer omdat je zo hoog zit.”

Foto © Rallymaniacs

Gerrit Zuurmond: “Surfen in de duinen! Het is prachtig gegaan. Ik kon de auto mooi op snelheid houden. Het ging hartstikke goed. Het zand was een beetje vochtig, waardoor de truck veel grip had en de motor ook wat beter trekt. Als het warm en droog was geweest, was het heel wat zwaarder geweest; voor ons en voor de auto.”

Bij zowel gebroeders De Groot als DDW problemen onderweg. Gelukkig zijn de beide broers binnengekomen en op weg naar het bivak. Ben dit keer voor broer William op de 31e positie en laatstgenoemde volgt op positie 39. Egbert Wingens en crew hebben eerder in de proef problemen gehad met een kapotte wiellager. Ze zitten in het laatste stuk van de proef, maar staan regelmatig stil. De hele etappe zien we al dat ze stilstaan, rijden, stilstaan en dan weer rijden. Vlak voor het ter perse gaan van dit bericht zijn ze de finish over gekomen. Omdat de telefoons in de special stage door de cabinebemensing niet aangeraakt mogen worden, hebben we nog geen contact gehad en weten we nu nog niet van de hoed en de rand. Morgen komen we ook hier in het ochtendverslag uitgebreid op terug. De moeilijkste etappes leveren immers de mooiste verhalen op!

Hugo Kupper en Jos Schotanus hebben respectievelijk Mathias Behringer en Dave Ingels weer goed naar de finish weten te loodsen. Behringer, Kupper en Striebe werden 24e op iets meer dan anderhalf uur achter de winnaars, Ingels, Schotanus en Rettig 29e op een kleine drie uur. Maar dit is allemaal maar bijzaak voor deze service-equipes. Schotanus meldt dat hij blij is met de prestatie van vandaag. Ze moesten wel anderhalf uur in het donker rijden. “Het is hier vroeg donker.” Aldus Schotanus, navigator van de Belg Ingels. Het team verleent snelle service voor de rallyauto’s van South Racing. Veel arbeid voor gestrande teams was er niet vandaag. “Geen echte bijzonderheden. Enkel een kapotte luchtleiding moeten vervangen.” Jos Schotanus tot besluit: “Wederom een mooie proef met veel zand.” Ook Hugo Kupper had aan de zijde van de Duitse Behringer weinig hulp hoeven bieden. “We hebben soepel doorgereden. Vandaag slechts één keer moeten stoppen bij een buggy, ongeveer 20 minuten. Verder lekker gereden.” aldus Kupper.

De eerste Nederlandse uitvallers van dit jaar zijn de Dust Warriors, tijdens etappe 1B. Na brokken in het trialdeel van de proef moest men met alleen achterwielaandrijving verder. Rond half twee ’s nachts is het besluit genomen omwille van de veiligheid niet meer verder te rijden en bij de truck te overnachten. Vandaag was op tijd voor de start van de etappe zijn helaas geen optie, dus ze zijn vanuit hun overnachtingspositie, samen met Henry Breunis in de servicetruck, direct doorgereden naar het bivak voor vannacht. Het klassement zit er dus op voor Van Groningen, maar morgen gaan ze wel weer van start in de Experience Klasse: het klassement voor uitgevallen deelnemers.

Foto Martin Macík Jr.

De posities 10 tot en met 20 hebben een oranje gloed, maar niet exclusief voor Nederlanders. Soltys kwam vandaag wat beter mee, zodat hij een beter rol kan gaan spelen bij Macik zijn jacht naar de top. Paskevicius is met de 18e positie in een tatra Jamal andermaal de beste rookie. Hij rijdt voor het FESH FESH team waar Alberto Llovera zichzelf helemaal heeft herpakt en vandaag keurig 21e eindigt. Gewezen FESH FESH kopman Vratny deed het met een 19e plek nog beter, maar zowel Llovera als Vratny doen dat helaas in het experience klassement. Bellina, in de door Macik gebouwde blauwe Italtrans Iveco, rijdt de eerste dagen stabiel rond de 20e plek.

Foto Miranda van Middendorp

In verband met de heftige regenval (je verwacht het niet direct in Arabië) hebben de Classic Dakar deelnemers vandaag niet in competitie gereden. De organisatie is wel even bij Kornelis Offringa langs gegaan om te vragen waar hij mee bezig is. De Classic Dakar gaat niet om snelheid, maar om regelmatigheid. Het om snelheid rijden zit echter nog helemaal in Offringa zijn systeem, daarmee menig deelnemer voorbij stuivend én strafpunt verzamelend.

Foto Willy Weyens

De uitslag:
1 Karginov 3h52m07s
2 Sotnikov +0:00:38
3 Nikolaev +0:02:14
4 Shibalov +0:04:25
5 Loprais +0:06:51
6 Van Kasteren +0:08:59
7 Macik +0:15:26
8 Casale +0:15:58
9 Martin van den Brink +0:21:05
10 Versteijnen +0:21:19
11 Soltys +0:23:44
12 Van den Heuvel +0:26:30
13 Huzink +0:28:18
14 Richard de Groot +0:29:15
15 De Baar +0:29:47
16 Koolen +0:34:56
17 Van de Laar +0:47:17
18 Paskevicius +0:48:29
19 Vratny +0:57:05
20 Bellina 0:57:51
22 Mitchel van den Brink +1:20:41
23 Zuurmond +1:28:39
24 Behringer +1:30:57
30 Ingels +2:53:23
31 Ben de Groot +3:32:20
39 William de Groot NNB
? Wingens NNB
DNS Van Groningen

Foto Willy Weyens

Klassement na etappe 2:
1 Sotnikov 7h59m07s
2 Nikolaev +0:02:07
3 Karginov +0:18:34
4 Shibalov +0:22:43
5 Loprais +0:31:11
6 Van Kasteren +0:45:37
7 Casale +0:47:48
8 Macik +0:50:44
9 Martin van den Brink +1:09:23
10 Richard de Groot +1:27:13
11 De Baar +1:28:16
12 Versteijnen +1:29:44
13 Van den Heuvel +1:37:45
14 Paskevicius +2:12:06
15 Mitchel van den Brink +2:28:38
16 Van de Laar +2:41:12
17 Soltys +2:49:25
18 Bellina +3:05:32
19 Bouwens +3:40:13
20 Koolen +4:11:05
21 Huzink +4:45:13
22 Zuurmond +5:12:48
24 Behringer +5:59:13
25 Ingels +6:27:25
27 Ben de Groot +7:11:00
? William de Groot
? Wingens

Foto Willy Weyens

Morgen dus niet het tweede deel van de marathon-etappe, maar een ingekort rondje van 255 kilometer rond Al Qaisumah.