Het was een uitwijkmanoeuvre omdat de Africa ECO race gecanceld werd. Van Velsen Rallysport en Rally Team Dust Warriors vonden in de Fenix Rally een alternatief. Een betrekkelijk jonge rally die in handen is van de Breslau organisatie. In de derde editie werd afgelopen week reclame gemaakt voor deze race, want ondanks een klein deelnemersveld bij de trucks was er genoeg spektakel en strijd. Wie weet nodigt dit andere teams met rallytrucks uit volgend jaar ook in te schrijven.

Foto organisatie Fenix Rally

Na keiharde pech voor Aad van Velsen in zijn Scania, heerste William van Groningen de eerste dagen van de rally. Ondanks een geweldige comeback van Van Velsen, wist Van Groningen zijn Iveco als winnaar over de eindstreep heen te rijden. In de laatste etappe konden de duinpartijen geen grote scherprechter zijn, maar door een verkeerde bandenspanning stond de groene Iveco meteen in de eerste bocht al vast en zag William van Groningen het even donker in.: “Het koste ons 10 minuten en ik baalde als een stekker.” Het hele veld was hem voorbij toen ze weer op pad konden. “Uiteindelijk hebben we de vellen uit onze reet gereden en alles weer voorbij gereden” aldus Van Groningen. Hij wist de etappe zelfs met enkele minuten voorsprong te winnen en zo de eindoverwinning stijlvol opeisen. Met een gebroken veerblad kwam de Iveco over de finishlijn, die geen 3 kilometer verder had moeten liggen. Kortom: Het maximale was er uitgehaald. De duinen waren moeilijk te rijden en zo werd het een nuttige rallyweek. Van Groningen liet weten deze rally zo weer te rijden: “Hier leer je een hoop!”

Foto organisatie Fenix Rally

Bij van Velsen Rallysport heerst ook een positief gevoel. Ondanks het slechte begin werden 3 dagoverwinningen behaald en werd 4 uur goedgemaakt van de enorme achterstand, opgelopen op dag 1 met de kapotte injector. De achterstand in het klassement bedroeg voor aanvang van de laatste etappe nog maar 23 minuten en met zware duinpartijen had Aad zichzelf nog wel een kans toegedicht. De 5 duinpartijen in de slotetappe waren echter niet moeilijk genoeg. Het team is trots op de 2e plek, wat de beste prestatie ooit is voor het sympathieke team uit Stompwijk.

Foto organisatie Fenix Rally

De DAF van Alexander Koot en 2e truck van Rally Team Dust Warriors ontbeerde de laatste etappes vermogen. In het begin van de rally was er een koelingsprobleem en zo kan je stellen dat het geen gemakkelijke rally is geweest voor Koot en z’n mannen. Gelukkig werd het probleem van het vermogen voor de laatste etappe gevonden. Vuil in het filterhuis bleek de boosdoener. De equipe kon zo de 4e positie in het klassement tijdens de laatste etappe keurig vasthouden.

Foto team Dust Warriors

Het was weer een boeiende rally. Enig minpuntje blijft het beperkte deelnemersveld bij de trucks. Kees Koolen en Martin Macik kozen voor de FIA WK wedstrijd in Abu Dhabi, Van Velsen, Koot en Van Groningen dus voor deze Fenix rally. In april starten meerdere truckteams in de Tunesia Desert Challenge. Door de vele rally’s waar je tegenwoordig ook met een truck kunt deelnemen, is er voor ieder wat wils, maar hierdoor ook een versplintering. De toekomst zal het leren hoe dit zich uitkristalliseert. Wij hebben weer met plezier verslag gedaan en danken daarvoor zowel Van Velsen Rallysport als Rally Team Dust Warriors die zorgden voor prima teaminfo!

Foto organisatie Fenix Rally