Het gaat in wezen nog nergens om, maar toch…. Zodra de helmen opgaan, dan veranderd er iets in de coureur en gaat het gas er op!

Vandaag werd een ultra korte proef gereden die bepalend is voor de startpositie van morgen. Dan staat de eerste echte etappe op het programma. Met een sterk deelnemersveld in een rally waar inhalen vaak erg lastig is, betekent zo’n startpositie toch wel iets. In het secondenspel waren het de snelle “Dakartrucks” die de boventoon voerden. Op ander, meer modderachtig terrein kan het best zo zijn dat de typische “Breslau trucks” het makkelijker hebben. De Unimog en MAN KAT rallytrucks komen daar vaak beter uit de verf. Vandaag was de proef van slechts zeven kilometer zanderig met veel korte hobbels en bobbels waarbij je als truckrijder moet proberen in een juiste cadans te komen. Als dat niet lukt stuiter je zo uit de baan en wordt de rallytruck een slecht werkende wasmachine. Eentje die wel husselt, maar niet schoonmaakt. Voor William van Groningen leek er wat dat betreft geen vuiltje aan de lucht. De kopman van Rally Team Dust Warriors was er lekker voor gaan zitten en liet zich niet ophouden door langzamere deelnemers. Hij won met 40 seconden voorsprong en kon zo Aad van Velsen achter zich laten. Een goede start voor Van Velsen Rallysport. Deze twee bevriende kemphanen lijken er ook deze rally weer een mooie strijd van te maken. Achter de twee Nederlanders werd de door Martin Macik gebouwde Iveco van Ruhrtal Racing derde. Dit Duitse team met Florian Skibba achter het stuur is nog erg onervaren en de overgang van de ex-Van Velsen Rallysport Ginaf naar de Iveco uit Tsjechië mag spectaculair genoemd worden. Qua truck is het geen verrassing dat deze zich in de top nestelt. Of het team in staat is de andere kanonnen te kunnen blijven volgen zal nog moeten blijken.

Er is ooit één Kamaz fabrieks Rallytruck verkocht. De Duitser Tilo Sueptitz Is er al jaren een vaste gast mee in de Breslau en wist vandaag negende te worden.
Zeer verrassend was de vierde plek van Marc Leeuw. Na een aantal jaar afwezig te zijn geweest maakt de Brabantse rijschoolhouder zijn rentree in een Ginaf met onafhankelijke vering. Die eigenschap van de truck heeft hem waarschijnlijk veel goeds gedaan. Op de paden met veel kuilen en gaten kan dit nog wel eens van een groot voordeel zijn geweest. Vooraf had Leeuw ingezet op een podium, maar toen hij het deelnemersveld zag, temperde hij die verwachtingen. Super knap dat hij zich dicht tegen de top drie terug weet te vinden.
De vrienden van Truck Team Holten rijden met twee trucks mee, waarvan de Scania met Mercedes krachtbron op een knappe achtste eindigde. De pracht machine is de eerste van de typische Breslau rallytrucks. Super start dus voor de eerste equipe van het team uit Overijssel.
De Scania van Jeroen Müller, het tweede team van Holten Truck Team, werd vijftiende.
Mike Panhuijzen werd met zijn standaard MAN veertiende.
Hugo Kupper, die vele Dakar rally’s als navigator achter zijn naam heeft staan, rijdt nu voor het eerst zelf. In een oude De Rooy DAF wist hij keurig tiende te worden.
Frans van Lankveld werd met zijn bijzonder gespoten DAF twaalfde.
Maarten Steenbekkers van het RAL 6005 team maakte vorig jaar zijn debuut met een DAF. Er werd opvallend goed mee gepresteerd, maar de truck bleek niet geschikt meer om voluit mee te racen. Daarom werd besloten sneller afscheid te nemen van die truck. Bij Aart Schoones werd een nieuwere DAF gevonden en zoals het Schoones betaamt werd de truck goed geprepareerd kort geleden afgeleverd bij Maarten en z’n makkers. Vandaag net geen top tien, maar de elfde startpositie van morgen geeft mogelijkheden op een prima tweede Breslau van de donkergroene mannen.
Johan Elfrink eindigde op de zevende plek met zijn Allstar Rally Team Mercedes Zetros.
Het Rainbow Truck Team van Gerrit Zuurmond werd verdienstelijk vijfde, voor Alexander Koot die namens het Rally Team Dust Warriors zijn bejaarde DAF zeer knap naar een zesde plek wist te rijden.
 Bij de Extreme klasse net geen Nederlandse winnaar. Floor Dekkers wist met zijn Goldständer Unimog tweede te worden. De Duitser Felix Muelllenheim bleef onze vrienden uit het Groningse Zuidbroek 1 minuten en 7 seconden voor.
Henri Verhoeven in de bijzondere Ginaf van VMD rallysport werd in deze klasse keurig vijfde.

Zo hebben we alle Nederlanders in een truck gehad. Een behoorlijk aantal en alleen daarom al prachtig om te volgens. Morgen start de rally echt met een lengte van 128 wedstrijdkilometers. We zullen zien of de Nederlanders dan weer zo domineren.

Rallye Breslau 2022 Photo by Mika Pietrus / Poland 26 June 2022 © All rights reserved www.mikapietrus.com
Uitslag trucks cross country.
Uitslag trucks extreme klasse.