Ai ai ai… Wat gebeurde er weer veel! Johan Elfrink ging op z’n kant en verzandde met zijn Zetros in een lange natte kus. Een fout in het roadbook zorgde voor verwarring en een zoektocht in de bossen en oi oi oi, wat moesten de trucks in de extreme klasse aanmodderen. Kortom: Een dag en nacht om niet snel te vergeten!

De dag werd hoofdzakelijk ingenomen door een chaotische verhuizing van het ene naar het andere bivak. Het zorgde er voor dat de start van de geplande proef werd ingekort en uitgesteld. In het bivak hielden de crews er zelfs ernstig rekening met afstel, maar zo ver kwam het gelukkig niet. Om 22u startte een proef die dus grotendeels in het donker moest worden gereden. Het werd een spectaculaire wedstrijd met veel moeilijke navigatie, hoge snelle stukken en listig bochtenwerk. De meeste trucks waren voorzien van extra takkenvangers en verstralers om zo goed en veilig mogelijk door de bospaden heen te knallen.

Vrij snel op de proef belandde de truck van Johan Elfrink op z’n zijkant. Een diepe kuil met water werd te langzaam omzeild en daardoor kon de immer aanwezige zwaartekracht zich negatief laten gelden. Gelukkig weinig schade aan mens en machine, waardoor het All Star Rallyteam de proef goed hebben kunnen uitrijden. Navigator Dirk Schuttel deed dat met een nat pak en het zat Elfrink natuurlijk niet lekker dat hij het tempo te laag had gehouden. Want oi oi oi en ai ai ai; van een crash wordt niemand blij.

Ondanks wat moeite met de navigatie wist William van Groningen een super proef te rijden. Hij maakt weer grote kans op de eindoverwinning en daar zag het na afgelopen maandag niet naar uit. Hier was het oi oi oi wat ging het het goed.

Aad van Velsen had ook last van fouten in het roadbook en ai ai ai, dan is het gemopper even niet zo fraai. De Stompwijker transportondernemer rijdt tot nu toe een wisselvallige race. Gelukkig doen alle zes de cilinders weer hun werk en is het vertrouwen in de truck dusdanig goed, dat het gemopper vrij snel wordt omgezet in zijn kenmerkende realistisch positieve energie. Hij zal zijn Scania vol overgave door de komende proeven heen prikkeprakken.

Jantje huilt, Jantje lacht… Vandaag is Marc Leeuw de lachende Jan en niet meer de Sjaak. Hij kampte tot nu toe een terugkerend mechanische probleem. Dat zorgde voor een vlaag van moedeloze frustratie. De Ginaf met onafhankelijke vering zag in deze donkere etappe echter weer het licht en gaf Marc de geest. Met een grote glimlach kwam hij terug in het bivak.

Alle Nederlanders deelnemers hebben de proef verder goed doorstaan. Maarten Steenbekkers ontpopt zich steeds meer tot een toekomstige topper. In de RAL 6005 DAF rallytruck presteerde hij weer uitermate goed en collega rijders hoor je zeggen “die jongen kan wel rijden!”

Ook Hugo Kupper maakt een goede stabiele indruk met zijn DAF. Good old Frans Lankveld maakt ook een prima rentree.

Gerrit Zuurmond rijdt, op de eerste etappe na, ook een lekkere rally. De ervaren man van Rainbow Truck Team laat zich niet gek maken en beleefd veel plezier met zijn EVM MAN.

Greenteam Panhuijzen rijden ook in een MAN, maar dan een standaard 4×4 versie. Deze wat hoger op de poten staande truck weet zich met de Belgische topnavigator Jan van der Vaet in de cabine prima door de proeven heen te slaan. Navigeren is, nog meer dan in een woestijnrally, belangrijk in de Breslau rally.

Alexander Koot heeft het wat dat betreft lastiger. Een onervaren navigator naast je, maakt het tot een extra uitdaging. De insiders zien echter hoe knap Koot weet te presteren met de redelijk bejaarde DAF van Rally Team Dust Warriors.

Onze vrienden van Truck Team Holten hebben de boel goed op rit. Hans van Geest geeft de Scania-Mercedes goed de sporen en weet zich constant in de subtop te nestelen. De Scania waarmee Jeroen Müller voor het team rijdt, doet op gepast tempo mee in de achterhoede. Met een deels onervaren crew wordt geen onnodig risico genomen.

Buitenlandse concurrentie komt vooral Kittler in de oude JB Trading Ginaf en Heuer in een Tatra.

De deelnemers aan de extreme klasse reden eindelijk eigen passages waarbij de rivierdoorwading het grote spektakelstuk bleek. De trucks in deze klasse worden als het ware in het water gesodemieterd en dan is het de sport deze er zo snel mogelijk uit te lieren. Wat dat betreft een heel ander spelletje, maar oi oi oi, super spectaculair om te zien.

Floor Dekkers had ai ai ai helaas een slechte dag en verloor veel tijd. Het lijkt dat onze vrienden van Goldständer niet meer voor goud kunnen gaan deze rally, maar wie weet….

De mannen van VMD Rallysport wisten mede door efficiënt lieren juist tijd te winnen op vele concurrenten. Zo handhaven ze zich in het klassement en is een podiumplaats in de extreme klasse realistisch.

Al met al was het weer smullen voor ons. Er met de neus bovenop staan is toch wel erg gaaf en alle “geprikkeprak“ in het donker levert mooie beelden en verhalen op. Dus hopelijk nog veel meer ge-ai ai ai en oi oi oi! Toi toi toi!