Op het laagste punt van Nederland bespraken we de vele hoogtepunten in de rally carrière van Marcel van Vliet. Dat gebeurde tijdens de opname voor onze podcastserie Thierry’s Dream. Zelf was hij verbaasd dat we hem gevraagd hadden. Het was immers al zeven jaar geleden dat hij zijn laatste Dakar reed. Nou, al was het twintig jaar geweest…

Wij van Rallytrucks zien hem als een grote meneer die past in het rijtje der groten in de door ons geliefde tak van autosport. Voor alle lezers die niet weten wie hij is en wat hij gepresteerd heeft hier nu een spoedcursus “Wie is Marcel van Vliet”.

MAN KATMAN KAT, foto Jaco Terlouw.

De man is succesvol ondernemer en gek van autosport. In de jaren ‘90 maakte hij al furore in een snelle truck. Toen nog op het circuit in het destijds populaire truckracen. De lokroep van de Dakar rally was er al snel en na twee deelnames in een auto, maakte hij zijn debuut voor het team van Hans Bekx bij de trucks. Althans, dat was de bedoeling. De trucks werden in 2006 met homologatie problemen afgekeurd. Het jaar daarna was dat opgelost, maar viel hij al vroeg in de rally uit met technisch malheur. Toen Van Vliet bij de derde geconfronteerd werd met een afgelaste Dakar wegens terreurdreiging, vroeg hij zich af of hij wel verder wilde. Toch waagde hij een nieuwe poging. Bij Ginaf Rally Power vond hij in 2009 een nieuw team en poging vier startte meteen met een overwinning in de eerste etappe. Zijn hoogtepunt volgde het jaar daarna. In de Ginaf eindigde Marcel van Vliet als derde en voegde zich zo tot een select clubje Nederlanders die ooit op het eindpodium hebben gestaan. Na Jan de Rooy, Gerard de Rooy en Hans Stacey is Marcel van Vliet de vierde landgenoot die dit tot nu toe voor elkaar heeft gekregen.

MAN TGX 3rd generation

De kwaliteit van Van Vliet is dat hij een perfecte combinatie in zich heeft van racetalent en rust. Geen opgefokt gedoe, geen stress vlak voor de start en adrenaline gedreven risico’s. Die combi maakte dat Van Vliet in de uithoudingsproef die Dakar is, altijd in de tweede week naar boven kwam drijven en zo een zeer steady rijder bleek.

Iveco Turbo torpedoIveco Turbo torpedo, foto Jaco Terlouw.

Na zijn succes met de Ginaf, maakte Van Vliet de overstap naar het Veka MAN Team With a Mission (later EVM). In 2011 werd hij beste Nederlander op de vierde plaats. In 2012 stonden motorproblemen een goede klassering in de weg, maar in 2013 bewees Van Vliet nog steeds tot de top te behoren. In de door Gerard de Rooy gewonnen Dakar (met Hans Stacey op de tweede plek), eindigde hij vlak naast het podium op plek vier met maar een paar seconden voorsprong op nummer vijf. Het was kenmerkend voor de verandering die de rally in die jaren had doorgemaakt. Sinds de overgang van Afrika naar Zuid-Amerika werd de Dakar steeds meer een sprintrace van twee weken. Het ging steeds meer om seconden verschil in plaats van minuten of uren.

GINAF X2222

In 2014 bleef een podiumplaats lang in het zicht, maar uiteindelijk werd het plek 9 in het eindklassement. 2015 werd het laatste jaar dat Van Vliet als rijder actief was in de Dakar. Hij sloot zijn imposante prestaties af met een 8e positie in het eindklassement. Daarna volgden twee jaar als teammanager bij het team. Nu is hij bezig met plannen om in een Classic truck deel te nemen aan een rally. Of dat de Dakar wordt of een rally in Afrika is nog niet duidelijk, maar wij zien in ieder geval uit naar een terugkeer van de rustige grootheid Marcel van Vliet.

Hopelijk ben je geslaagd voor deze spoedcursus en luister je met veel plezier naar de eerder genoemde podcast waarvoor we bij en met Marcel van Vliet aan tafel zaten.