Donderdag 8 december streek Pascal de Baar voor de derde keer neer als meesterverteller in wegrestaurant De Kar. Tante Corona zette de vorige twee jaren een kruis door het evenement, maar nu hield niks de avond meer tegen. Zo werd het drieluik afgemaakt. Met veel foto’s en filmpjes raasde De Baar op topsnelheid door de ontwikkelingsgeschiedenis van de rallytruck heen. De presentatie begon met beelden van de Veronica strandrace in 1987. Jan de Rooy zette op het strand van Scheveningen bijna alle andere trucks op een ronde met zijn Turbotwin II. Sinds die snelheidsmonsters uit de jaren ‘80 is er op technisch vlak en constructie veel veranderd.

Een doorontwikkelde eerste generatie MKR Renault rallytruck zal komende Dakar rally gereden worden door Adwin Hoondert

Via reuze stappen nam Pascal de Baar het publiek vakkundig mee in zijn geschiedenisles. Via DAF, Tatra en haar unieke kokerchassis met onafhankelijk geveerde wielen en Kamaz ging het door de tijd heen richting heden. Natuurlijk kwam ook de onafhankelijk geveerde Ginaf voorbij en andere trucks waarmee De Baar zelf gereden heeft. Een belangrijk deel van de presentatie ging over de ontwikkeling van de eerste generatie Renault MKR rallytrucks. Veelal middels mooie videobeelden uit de ontwikkelingsperiode van voor het debuut in de Dakar van 2015. De combinatie Pascal de Baar en de Duitser Mario Kress van MKR uit Tsjechië is een unieke. Samen werken ze ideeën uit om de ultieme rallytruck te maken. Hijzelf stond ook hier niet lang bij stil. Zo raasde zijn relais verder naar de huidige generatie MKR Renault trucks waarmee het Riwald Dakar Team de strijd aan zal gaan in Dakar ‘23. Kort en bondig werden de meest recente veranderingen benoemd en de belangrijkste concurrentie opgesomd. Daarna werden de sponsoren bedankt en de presentatie afgesloten.

De truck waarmee Pascal de Baar Dakar ‘23 mee zal rijden

In tegenstelling tot de twee eerdere avonden Pascal de Baar in De Kar, ontbeerde zijn presentatie de heerlijk uitgesponnen anekdotes die hij als geen ander op onnavolgbare wijze kan vertellen. Natuurlijk was het informatief en leuk, maar het kwam gehaast over. Jammer, want als iemand een vat vol mooie verhalen kan opentrekken, dan is het De Baar wel. Het vat bleef wat dat betreft aardig dicht. Daarentegen liep het biervat goed door en leek iedereen een prima avond te hebben. Zo lyrisch als over de vorige Pascal in de Kar (https://www.rallytrucks.nl/2020/02/01/dakar-in-de-kar/) kan ik dit keer niet schrijven, maar neemt niet weg het avondje Pascal de Baar in de Kar nog steeds de moeite waard was.

Één van de legendarische DAF’s van Jan de Rooy uit de jaren ‘80. In vrijwel niets meer te vergelijken met de hedendaagse rallytrucks.
Brum stond naast de entree van De Kar te pronken

Jack Brouwers had de prachtig gerestaureerde Brum meegenomen. Helaas is deze klassieker niet te aanschouwen in de komende Classic Dakar, maar daardoor kon deze snelle assistentie rallytruck uit ‘87/‘88 pronken op het buitenterrein naast de entree. Binnen stonden Dakargangers zoals Gert Huzink, Rob Buursen, Stefan Slootjes, Gerrit Zuurmond, Richard De Groot en Jasper Riezebos lekker na te kletsen met Pascal de Baar. Nog even dan kunnen zij ons weer vermaken in de zwaarste rally ter wereld en nieuwe geschiedenis schrijven.

De twee nieuwste generatie MKR Renault rallytrucks. Links de hybride truck van Gert Huzink.
Ook deze klassieker kwam in natuurlijk voorbij in het verhaal van Pascal

Rallytrucks wil autonoom artikelen blijven schrijven. Als je ons werk waardeert, vergeet dan niet de mogelijkheid een (kleine) donatie te doen. Alle beetjes helpen ons, ons werk te blijven doen. Alvast bedankt!