Nog op de drempel van het nieuwe jaar start de Dakar van 2023. Op 31 december zal een korte proloog van 11 kilometer verreden worden. Feitelijk start de nieuwe Dakar rally dus nog in 2022. De echte strijd zal echter pas losbranden op de eerste dag van 2023 met een special stage van 368 kilometer. Met verbinding erbij zal de rallykaravaan 603 kilometer moeten afleggen. Wat opvalt aan de eerste week is dat de special stages behoorlijk lang zijn. Met gemiddeld zo’n 400 wedstrijdkilometers per dag zal dat meteen veel van mens en machine vragen. Na de 9e etappe worden de special stages beduidend korter. We komen dan in de “Empty Quarter”. Met een oppervlakte van 640.000 vierkante kilometer is het de grootste zandzee ter wereld. Één van de droogste woestijnen bovendien. De kortere etappes kunnen weleens een voorbode zijn van moeilijke zandduinen.

Kees Koolen met startnummer 500

Vorig jaar startte Kees Koolen voor het eerst met een MM Technology Iveco rallytruck aan de Dakar. De man die in alle categoriën de finish van ’s werelds zwaarste rally wist te halen, is met Project 2030 aan een ambitieus project begonnen. Uiterlijk 2030 wil hij emissievrij de Dakar rijden met een truck. Door onduidelijke en lastige regelgeving kan hij nu nog niet starten met een geëlektriviceerde rallytruck. Dit jaar dus nog met de Iveco waarin hij vorig jaar dertiende werd en wereldkampioen Cross Country 2022 is geworden. Omdat de titelverdedigers van Kamaz niet starten, kreeg hij daarom het laagste startnummer bij de vrachtwagens. Met startnummer 500 zal Koolen echter niet de ambitie hebben ook als eerste truck de finish te halen. In onze laatste podcast vertelt hij dat hij teleurgesteld zal zijn als een top 10 positie niet behaald wordt. Samen met Wouter de Graaff als monteur en Wouter Rosegaar als navigator zit er veel ervaring in de cabine. Meer info: http://www.project2030.com

Steun ons!

Foto Team De Rooy

Team De Rooy gaat voor de overwinning

In de vorige Dakar werden Janus van Kasteren jr. en Martin van den Brink na de vier oppermachtige Kamazzen nummer 5 en 6. Nu de Russen wegblijven is het logisch dat beide heren hun kansen schoon zien en gaan voor de eindoverwinning. De Iveco rallytrucks zijn sinds de afgelopen Dakar stevig aangepakt op een paar pijnpunten die naar boven kwamen drijven. Het chassis, de koeling en het bandenaflaatsysteem bleken zwakkere punten. Na uitgebreide testen lijken de trucks met de sterke Fiat Power Train klaar voor de beproeving. Vol goede moed is het grootste en bekendste truckrallyteam van Nederland naar Saudi-Arabië afgereisd. Nu Petronas geen hoofdsponsor meer is, zijn het twee nieuwe hoofdsponsors die de kleurstelling van de rallytrucks bepalen. Op de trucks van Janus van Kasteren jr. en Vick Versteijnen pronkt Boss Machinery als hoofdsponsor en Eurol Lubricants op die van Martin en Mitchel van den Brink. Vier sterke troeven die zullen strijden om de podiumplaatsen.

Riwald Dakar Team hongerig naar succes

Met twee nieuwe trucks gaat het Riwald Dakar Team op jacht naar succes. Gert Huzink wilde eigenlijk een jaar overslaan, maar Mario Kress haalde hem over. De Duitser is verantwoordelijk voor de bouw van de Renault rallytrucks. Zijn in Tsjechië gevestigde MKR heeft na de vorige Dakar rally goed haar huiswerk gedaan. In de hybride truck wil Huzink hoge ogen gooien. Pascal de Baar zal in een vrijwel identieke truck starten. Hij beschikt alleen niet over het hybride systeem. Met Adwin Hoondert voegt zich een ervaren en snelle rijder bij het team. In de beproefde Renault K520 zal hij een derde troef zijn voor het klassement.

Foto Riwald Dakar Team

Firemen Dakarteam in Tsjechische Iveco

Richard de Groot, Mark Laan en Jan Hulsebosch reden vorig jaar nog in een Iveco Powerstar van Team De Rooy, maar stappen nu in een Iveco Powerstar van MM Technology uit Tsjechië. Na een knappe top tien klassering van de afgelopen Dakar, zal het vizier nu op de top vijf gericht staan. Houd deze snelle brandweerwagen in de gaten, want Richard de Groot en z’n kompanen zijn een gevaarlijke outsider voor het podium.

Gebroeders Van de Laar veranderen niks aan de gebruikte tactiek

Fried van de Laar racing gaat voor de tweede keer van start met de in eigen huis gebouwde Iveco Powerstar. De truck is vrijwel indentiek aan die van Team De Rooy. Broers Jan en Ben zullen wederom op een zelfde manier de rally ingaan. Iedere dag wisselen ze van positie in de cabine. Rijdt Jan, dan navigeert Ben en zal het de dag erna andersom zijn. Dolf Huijgens is de monteur van dienst. Nu de Russen en de Wit-Russen ontbreken lijkt een top tien positie zeer goed mogelijk, maar die zal dan behaald worden zonder al te gekke risico’s te nemen. Zus Anja rijdt in de SSV klasse haar eerste Dakar. Volgend jaar wil zij ook in een truck starten. Wat een mooi verhaal is de familie Van de Laar aan het schrijven. Vader Fried kijkt vast trots vanuit de hemel mee.

Foto friedvandelaarracing.nl

DDW met nieuwe krachtbron van start

Egbert Wingens, Marije van Ettekoven en Marijn Beekmans vormen het drietal in de Iveco Powerstar die weer mooie aanpassingen heeft ondergaan ten opzichte van de vorige Dakar. De DAF krachtbron zat aan de limiet en is vervangen door een CAT motor die geprepareerd is door het Tsjechische Buggyra. Een pracht stap voor een team met een relatief klein budget. Wij zijn erg benieuwd hoe de rest van de truck zich gaat houden met de extra power waarover DDW nu beschikt. Het team hoopt in ieder geval dat het nu over alle duinen kan in plaats van er omheen. Uitrijden blijft het belangrijkste doel.

Foto DDW

De Groot Sport fris en fruitig naar Dakar

Met een hagelnieuwe door Team De Rooy vervaardigde Iveco Powerstar en een Eimbert Timmermans DAF zal De Groot Sport aan de start verschijnen. William De Groot moet helaas wegens fysiek ongemak een jaartje overslaan. Broer Ben mag daarom starten in de Iveco. Zijn schoonzoon Ad Hofmans kan zo zijn debuut maken in de DAF. De trucks zien er prachtig uit, al is dat natuurlijk subjectief. Terwijl bij De Rooy een tweede Iveco voor De Groot Sport wordt vervaardigd, zal dit team gaan voor een mooi avontuur zonder grote klassementsambities.

Foto via Ben de Groot.

Rainbow Truck Team weer van start in EVM MAN rallytruck

Gerrit Zuurmond zal met Tjeerd van Ballegooy en Klaas Kwakkel weer aan een nieuw Dakar avontuur beginnen. Ondertussen is de ondernemer uit Beesd niet meer weg te denken in de zwaartste rally ter wereld. De door EVM geprepareerde rallytruck is weer verder doorontwikkeld. Zuurmond heeft er een toptruck mee in handen. Rainbow Truck Team heeft niet de illusie dat het voorin mee kan strijden, maar Zuurmond merkt wel dat zijn ervaring helpt om makkelijker aan de finish te komen. Uitrijden is dan ook het grootste doel.

William van Groningen blijft leren

Met zijn Rally Team Dust Warriors rijdt William van Groningen misschien wel de meeste rally’s van alle Nederlandse truckcoureurs. Je zou daarom bijna vergeten dat hij nog steeds relatief kort geleden begonnen is in deze tak van sport. De autocrosser start aan zijn tweede Dakar en doet dat wederom in een Iveco Powerstar. De truck komt bij Team De Rooy vandaan en daar is ook de service ingekocht. De opvallend groene rallytruck is in eigen huis piekfijn geprepareerd. Samen met zoon Wesley als navigator en Marco van Oevers zal William van Groningen weer meer ervaring willen opdoen en zo stap voor stap de prestaties verbeteren. Fanatiek en gezellig zijn de twee sleutelwoorden die passen bij dit team.

Foto William van Groningen

Nico Stijnen mag vader en zoon Van den Brink ondersteunen

Onder de vlag van Eurol Rallysport zal deze vrolijke Limburger zijn debuut maken in de Dakar rally. In de Iveco Trakker waarmee Mitchel vorig jaar verdienstelijk tiende werd, mag hij nu proberen het tempo van de snelle Van den Brinks te volgen. Een pittige taak als je nog geen Dakar ervaring hebt. Uitrijden en daarmee juist die nog ontbrekende ervaring opdoen, lijkt een reële doelstelling. Aan de truck zal het niet liggen en met Joël Ebbers zit een ervaren navigator aan boord die het klappen van de zweep wel kent. Christiaan van der Haar zal als monteur instappen en het avontuur aangaan.

Foto Eurol Rallysport

Giso Verschoor door Pascal de Baar in de Dakar

Nog een debutant. Met een relatief standaard MAN rallytruck gaat Giso Verschoor van start. Pascal de Baar hielp Giso aan de truck en mag best gezien worden als persoonlijke mentor. Hij zal in de wedstrijd snelle service rijden voor een Frans team. Zo mogen we geen verwachtingen hebben qua klassement, maar wel wat avonturen betreft.

Foto Giso Verschoor.

Drie Nederlandse navigatoren in buitenlandse dienst

Met Hugo Kupper, Jos Schotanus en debutant Ard Munster zullen er drie Nederlandse navigatoren in de Dakar rally actief zijn. Omdat wij de ambitie hebben zo compleet mogelijk verslag te doen, houden wij ook de verrichtingen van deze klasbakken bij. Ard Munster stapt in bij mister 100% Tatra Tomas Tomacek. Dave Ingels zal zich in zijn MAN rallytruck door Jos Schotanus laten navigeren. Hugo Kupper stapt op zijn beurt weer in bij de Duitser Mathias Behringer in zijn MAN rallytruck. Alle drie deze trucks zullen de rally ingaan voor het verlenen van service in de wedstrijd. Een hoge klassering is daarmee geen doel, al hoef je er bij Behringer met Kupper en monteur Robert Striebe niet van op te kijken als een positie bij de beste vijftien rallytrucks behaald wordt.

Twee DAF De Rooy rallytrucks bij de Classics

Prachtig om mastodonten uit het verleden weer in actie te zien tijdens de Dakar Classics. Wij zien het als cultureel rally erfgoed. Janus van Kasteren sr. zal samen met Herman Keijsers en Thijs Heezen het Tweekoppige Monster door de woestijn heen rijden. Het gaat bij deze Classics veel minder om de competitie en ze rijden ook een totaal andere route. Toch brengt het een stukje verleden terug tot leven en spreekt het tot de verbeelding. Dit jaar rijdt er voor het eerst een replica van de DAF torpedo mee waarin Jan de Rooy in 1982 zijn debuut maakte in Parijs-Dakar. Nu brengt het de legendarische Hugo Duisters terug in de Dakar rally. Deze ervaren coureur was jarenlang de snelle adjudant van Jan en Gerard de Rooy. Herni Rijnen en Frank van der Sterren zullen afwisselend naast Duisters plaatsnemen in de DAF torpedo die geen plek heeft voor een derde persoon in de cabine. Beide DAF Classics zijn aangepast aan de huidige veiligheidseisen. Ook een aantal huidige technieken zijn ingebouwd zoals een automatische versnellingsbak. Ook de verrichtingen van deze twee rallytrucks zullen we volgen.

De Rallytrucksmannetjes vragen een steuntje in de rug

Alex Miedema en ondergetekende, Robert Baarda, steken met plezier veel tijd in Rallytrucks.nl. Het is een behoorlijk uit de hand gelopen hobby. De tijd die we er insteken kunnen we eigenlijk niet meer verantwoorden. We kunnen daarom uw hulp goed gebruiken. Sinds kort hebben we een doneersysteem aan onze website toegevoegd. Mocht je ons werk waarderen en daar een kleine bijdrage voor over hebben, dan kan dat eenvoudig via dat systeem. Zo kunnen we ook in de toekomst doen wat we doen voor Rallytrucks.nl. Alle beetjes helpen en het wordt zeer gewaardeerd! Alvast bedankt en een super mooie Dakar 2023 toegewenst.