Janus van Kasteren verliest veel tijd en het zicht op de eindoverwinning, DDW mocht niet starten en de Fireman truck heeft een rol gemaakt. Drie (innerlijk) totaal verschillende Iveco’s met als grootste overeenkomst dat ze nu flink zitten te balen. Overigens is de etappe wel door een Iveco gewonnen: Martin Macik stuurde zijn oranje Powerstar als eerste over de streep en stijgt naar de derde plek algemeen. Mitchel van den Brink weet de Nederlandse eer te redden en heeft met een tweede plek zijn beste klassering tot nu toe, terwijl zijn vader Martin die plek in het algemeen klassement nu inneemt. Maar de kaarten zijn nog lang niet geschud, iedereen komt deze Dakar aan de beurt met zijn portie pech, de een nog vaker dan de andere. Ook in Tsjechië zit niet iedereen juichend in zijn tuigje overigens. Loprais heeft de koppositie in het algemeen klassement van Valtr afgesnoept.

Mitchel van den Brink: “We hebben super veel geluk gehad. Op 8 kilometer voor de finish viel de truck stil en hebben we een tijdje gewacht. Gelukkig startte hij weer en reden we rustig naar de finish. Een tweede plaats is prachtig. We hebben alleen een keer iets tijd verloren omdat we een duin niet op konden komen. We hadden net Gert Huzink en Jaroslav Valtr ingehaald ingehaald en reden vlak achter Martin Macik. Zij kwamen ons toen weer voorbij. Na de neutralisatie zijn we ze weer gepasseerd. Daarna hebben we nog een paar minuten verspeeld bij het vinden van een waypoint. Als we zo kunnen blijven rijden geeft dat vertrouwen. We hebben gezien dat we erbij kunnen zitten als alles goed gaat. Daar zijn we echt heel blij mee.”

Foto MMphoto

Martin van den Brink: “We zijn dik en dik tevreden. We hebben een heerlijke dag gehad. Het was een mooie, lange en zware proef. Echt heel mooi met veel zand. Het voelde echt als een dagje knallen in ‘het Harskampse zand’. We bleven de hele dag lekker rollen en de truck was fantastisch. De Iveco heeft het wel zwaar gehad, maar is technisch gezien niet gesloopt. We zijn nu tweede in het klassement. Dat maakt weer duidelijk dat er in de Dakar Rally van alles mogelijk is. Pech zit soms in een klein hoekje.”

Janus van Kasteren was knap chagrijnig aan de finish. Janus: “Een gruwelijke pechdag voor ons. Voor de derde dag op rij de motor die af en toe hapert. Iedereen vliegt voorbij en dan vijftien kilometer voor de finish valt de truck droog.” Ondanks alle ellende heeft hij de schade beperkt weten te houden, de Boss-boss staat nu op de vijfde plek in het klassement op nog geen uur achter Loprais en minder dan 20 minuten achter Macik. Janus is alles behalve kansloos voor de eindzege dus!

Pascal de Baar had een mooie dag vandaag en finishte op een zevende plek, een mooie uitgangspositie voor een topklassering morgen. Pascal: “Vandaag was een dag uit het boekje, we hebben een super super mooie dag gehad we lagen achtste  voor Janus van Kasteren, die haalde Loprais in en we hebben tot aan de neutralisatie constant stuivertje gewisseld en op het laatst lag Loprais voor en ik twee en van Kasteren achter ons naar de neutralisatie Loprais  reed de band kapot dus toen lag ik voor Van Kasteren, hij vertelde dat hij het niet bij kon houden dat onze auto veel te hard loopt maar hij was wel blij met het mooie gevecht toen hebben we Gert gezien, Gert had problemen maar we konden niet helpen dus mochten we doorrijden. Dit doe je natuurlijk met pijn in het hart want hier zijn we absoluut niet voor gekomen. Op dat moment lag het een en bij drie dus het ging super na scherpe afdaling waar we vast te zitten in de vallei omdat er drie buggy’s op elkaar geklapt waren dat duurt een minuut of 10 voordat weer voorbij waren toen stond Van Kasteren alweer achter ons en begon met jagen weer van vooraf aan afrit naar kwartier zijn we als eerste in een gat gedonderd en onze hele spoorstang krom toch hebben we besloten om de laatste 20 km zo door te rijden maar dat ging slechter en slechter toch zijn we aan de finish gekomen voor Van Kasteren want die stond weer met een lege tank wij hadden in het begin ook te weinig brandstof maar onderweg op de verbinding heb ik toch maar gauw even 100 l diesel erbij gekiept dat was zeker geen overbodige luxe want de truck heeft nu 750 l verbruikt we zijn nu op weg naar het bivak om de schade aan de vooras te herstellen we hopen dat Huzink binnenkomt en dat hij morgen ook kan starten en dan gaan we weer van vooraf aan beginnen prettige nacht.”

Gert Huzink had op WP6 slechts één seconde achterstand op Martin Macik en was al de hele stage flink aan het inlopen, totdat… pief paf poef pech. Alweer… Die eerste etappe-overwinning voor Gert zal vast nog komen deze Dakar, maar vandaag was wederom niet zijn dag. Huzink, gepikeerd: “Begin was goed en voor de neutralisatie lagen we bijna 3 min voor op de nr 2 en daarna kregen we minder vermogen en liep de temperatuur op, bleek waterslangetje lek te zijn. Gemaakt en water bijgevuld en weer door, toen viel luchtdruk weg dus op de rem en banden plat, bleek de compressor kapot te zijn. Toen Mario (Kress, de bouwer van de truck, red.) er bij kwam liep de motor niet lekker meer en waarschijnlijk is er iets met de kop.” Op dit moment kijkt het team of de motor nog te repareren is.

Foto Rallymaniacs

Jasper Riezebos, navigator van Hoondert: “Ze waren ook wel allemachtig mooi. Van die hele hoge duinen, waar je recht tegenaan moest en dan over de ruggen poetsen. We hebben besloten om er niet meer bang van te zijn, maar er vol tegenaan te gaan en dat hebben we gedaan. Zonder enig probleem. Het was genieten. Dat schakelen (met de automatische versnellingsbak, red.) is magnifiek. In een lange klim kun je gewoon doortrekken. Dat karretje loopt best, hoor. We moeten wel een nieuw spoor kiezen, want de andere sporen zijn kapot gereden of te diep. Dat is het nadeel van zo laat moeten starten, omdat we in een verkeerde klasse zijn ingedeeld. Een ander nadeel is dat we altijd in het donker rijden. We beginnen pas rond de middag aan de proef en dan komen we altijd in het donker. Nu ook weer: de laatste 160 kilometer hebben we in het donker gereden. Dat is niet leuk, want de risico’s worden veel groter. En dan is het hier in Saudi Arabië nog heel vroeg donker ook, dus dat win je nooit.”

Ben van de Laar: “We zijn weer gefinisht. We hadden een mooie dag, alleen maar één band kapot. Verder ging alles oké vandaag.”

Kees Koolen: “Na 6 uren en 17 minuten worden we 11e en staan nu 10e in het algemeen klassement. De dag verliep moeizaam en daardoor werd het zwaar. De start was 100km vanaf het bivak en in de duinen. Daar was weinig te zien van de vele regen die gevallen was. De eerste 100km waren moeilijke duinen. Voor de kenners: we reden Ha’il in tegengestelde richting dus moesten bij alle moeilijke duinpassages tegen de steile hoge kanten omhoog. De truck wilde niet tijdig terug schakelen bij het oprijden van de duinen dus meer dan 50 keer (misschien wel veel meer?) kwamen we niet boven op een duin en moesten we een andere weg zoeken. Bij km170 stopte de truck er weer eens mee. Dit keer was de slang van de turbo los geschoten, de klemband was gebroken. Zo’n turbo wordt 800 graden tijdens het rijden dus het wisselen van de klemband verliep niet zo snel en kostte ons ruim 30 minuten. In het half uur dat we hebben staan sleutelen kwamen er slechts 2 trucks ons voorbij dus we zaten er echt goed bij tot aan dat moment. Zoals we er bij stonden met de kleppen aan beide kanten open leken we wel op een food truck…..Behalve onze technische uitdagingen was het net als gisteren een ongekend mooie proef voor onze sport. Alles zat er in, van moeilijke duinen, stenen, trial gedeelten, snelle stukken, zware zandpaden, enzovoorts. En inclusief moeilijke navigatie en tricky way points. Ook  de omgeving was ongekend mooi. Soms kijk je vele kilometers weg over valleien met rotspartijen of duinen als je van een hoger gebied af komt. Naar het einde toe zagen we op veel plekken erg grote plassen met water maar wij hadden daar relatief weinig last van. Het laatste stuk reden we in het donker door een lang offroad stuk door kleine duintjes met soms hele hoge afstappen naar beneden toe. Zou mooi zijn als er een dag komt zonder verhalen”

Ben de Groot heeft zijn achternaamgenoot Richard van het Firemen team weer omhoog geholpen. Hier zijn ze ongeveer 40 minuten mee verloren, die ze verwachten terug te krijgen van de organisatie.

Ad Hofmans kwam in het eerste deel van de proef niet lekker in zijn ritme. Toen de uitlaat afbrak was het helemaal feest en waren ze zomaar een uur verder. Ze hebben onderweg nog wat teams geholpen, na de verplichte tussenstop zat Ad gelukkig wat lekkerder in zijn vel en ging het spoedig voorwaarts. In het donker rijden? Geen probleem, dat vinden de heren ook gewoon genieten.

Foto Firemen Dakarteam

Richard de Groot heeft een behoorlijke crash gemaakt voor WP2. Gelukkig is de crew ok, ze zijn zowaar binnen de top 20 gefinisht en de rolkooi is niet beschadigd, dus we gaan er van uit dat ze morgen ‘gewoon’ weer starten. Na een afdaling in de duinen kwam de truck op zijn neus terecht en en klapte op zijn dak. De monteurs gaan een lange nacht tegemoet!

Tjeerd van Ballegooy, de man die het kaartlezen voor gevorderden bij Gerrit Zuurmond in de cabine voor zijn rekening neemt, tegen Marcel Vermeij van Rallymaniacs: “Het was een mooie proef, maar we moesten écht opletten. Korte knippen. Je ziet het ook bij andere teams, vrachtwagens die over de kop vliegen omdat die niet in het roadbook staan. Hoe dat gebeuren kan weet ik niet, de weersomstandigheden? Zeg het maar. We zetten de constante lijn door.”

Foto DDW.

Bij DDW is de turbo afgelopen nacht vervangen. Helaas bleek die kapot, waar men pas laat achter kwam omdat nieuwe turbo’s apart gekeurd moeten worden door de FIA, wat pas in de ochtend gebeurde. Uiteraard is meteen een andere turbo op de motor geschroefd, maar de starttijd werd niet meer gehaald. In plaats van ze met achterstand door de toch al kapot gereden piste te sturen, besliste de organisatie dat de equipe niet mocht starten aan de etappe van vandaag. Teleurstelling alom natuurlijk, want dat is niet alleen vandaar ronduit köt, maar het klassement is ook weg. Zonde! Gelukkig blijven de gevleugelde vrienden wel gewoon rijden, dan maar buiten competitie genieten. het mooiste van alles is misschien wel dat men ondanks de eigen teleurstelling toch heeft geholpen om de (ex Dakar Speed) Scania van het Spaanse TH team te helpen hun starttijd wél te halen.

Foto Dust Warriors

William van Groningen: “De reparatie lukt aardig maar is wel heel veel werk. Plan is om het morgen af te maken waarna de Iveco op een goede professionele manier gemaakt is waardoor we weer mee kunnen rijden. Morgen afmaken en vrijdag ochtend duizend rijden naar volgende bivak, al-duwadimi, en dan zaterdag weer starten.”

Nico Stijnen: “Prachtig avontuur! Helemaal ruiggg. De laatste km waren door duinen met afdalingen van zeker 100 meter verticaal omlaag. Je kunt niet omlaag of omhoog lopen zo steil, je moet een pikhouweel meenemen om boven te komen. Dit was echt te gek, kun je niet vertellen, moet je meemaken! Je hangt als het ware dan in je gordel omlaag.”

Foto Giso Verschoor

Giso Verschoor: “Het gaat super. Vandaag enorme duinen. Helaas moesten we al na 19km assistentie verlenen. Aandrijfassen vernieuwen van buggy. Daarna 200 km verderop technische storing verhelpen. Is wel donders zwaar.”
Jos Schotanus, vanuit de cabine bij Ingels: “We zijn net in het bivak. Een goede dag gehad zonder al te veel bijzonderheden.  Ik vond het een echte Dakar proef.”

Foto Ard Munster

Ard Munster: “Vandaag een lange dag met veel duinpartijen. Als snelle assistentie voor South Racing (T5.2) starten we vrij laat, dus na een uur of vijf rijden is het al donker. Navigeren bestaat dan voornamelijk uit sporen volgen en de getallen in je roadbook bijhouden zonder dat je een goede referentie hebt. Vandaag drie Can-am’s geholpen van South Racing: 2x voor differentieel kapot en 1x een stuurstang. De Tatra 815 houdt zich zeer goed en tot dusver geen lekke banden of andere problemen. Tomas Tomecek is een zeer ervaren rijder en kent zijn truck door en door. Een genot om mee samen te werken.”

Foto Hugo Kupper

Behringer en Kupper hebben twee uur stil gestaan als gevolg van een afgebroken as bevestiging. Na een noodreparatie zijn ze met een slakkengang 23 kilometer door de duinen naar het eerstvolgende CP gereden. Hugo Kupper: “We hadden het onderdeel niet bij ons. We zijn vanaf CP1 over de weg naar het bivak geslingerd.”

Foto via Gerard de Rooy

De DAF 2800 NAT torpedo deelt tik uit aan de mannen van de truck met startnummer 902. Hugo Duisters en Remco de Vos zullen niet meer van start gaan en liggen dus uit de Dakar Classics. Twee dagen terug, viel het al op dat er iets met het vermogen van de truck aan de hand was. In de motor zat een tik. De turbo werd vervangen, maar de tik bleef. Gisteren werd besloten door te rijden met de DAF 2800 NAT met de Dubbele Kop (startnummer 901) als back-up. Eenmaal terug in het bivak zijn de kleppen opnieuw gesteld. Ook dat haalde de tik niet weg. Uit verdere analyse bleek dat doorgaan in de rally met de DAF 2800 NAT niet meer mogelijk was. Dus voor Hugo en Remco: Einde oefening. 
Voor Corné Blok is het extra zuur. Hij zou in de tweede week van de rally de plek van Remco de Vos innemen. Nu heeft hij geen meter met de DAF torpedo kunnen rijden in een proef. “Ja, het is zeker zuur. Heel jaar naartoe gewerkt en dan hebben we dit. Maar dat is Dakar.” aldus de teleurgestelde Corné. De truck gaat nu op de aanhanger en Hugo, Remco en Corné richten zich nu op de technische support van de Dubbele Kop. Het zijn de harde wetten in een mechanische sport. Je zou er getikt van worden, maar de rally gaat door.

Janus van Kasteren: “Het was een probleemloze dag. Het waren snelle zandpaden met gelukkig weinig stenen.” De DAF 3300 met de iconische dubbele cabine gaf ook vandaag geen krimp. Thijs Heezen kon zijn vaarbewijzen weer in de binnenzak stoppen en Van Kasteren heeft heel de dag gereden. Er was ook sprake van een uitdaging op navigatievlak. Volgens Janus ging dat prima, maar volgens Thijs is het woord ‘voortreffelijk’ beter. Na het gezamenlijk oprijden met de andere DAF met Hugo Duisters en Remco de Vos gisteren, worden ze vandaag gemist. Janus daarover: “Het is zonde en we missen ze. We kunnen met onze truck nu wel meer doorrijden. Met de dubbele motor zijn we natuurlijk veel sneller.” Vol verbazing constateren de mannen dat de paden in de middag alweer stoffig waren. Zo snel kan het dus gaan dat blijkt maar weer; na regen komt zonneschijn.

Voorlopige uitslag vierde etappe:
1 Macik 5H10M23S
2 Mitchel van den Brink +0:08:50
3 Loprais +0:09:22
4 Martin van den Brink +0:11:50
5 Soltys +0:28:05
6 Paskevicius +0:30:25
7 De Baar +0:37:59
8 Valtr +0:43:24
9 Van de Laar +0:45:37
10 Van Kasteren +0:57:35
11 Koolen +1:07:12
13 Ben de Groot +1:27:06
16 Zuurmond +1:42:44
18 Hoondert +2:35:08
19 Richard de Groot +2:44:58
21 Hofmans +3:47:40
22 Stijnen +3:48:10
? Behringer/Kupper ?
? Ingels/Schotanus ?
? Tomecek/Munster ?
? Huzink ?
? Verschoor ?
DNS Wingens
DNS Van Groningen

Voorlopig klassement na vierde etappe:
1 Loprais 19H29M21S
2 Martin van den Brink +0:27:22
3 Valtr +0:28:17
4 Macik +0:39:37
5 Van Kasteren +0:58:41
6 Mitchel van den Brink +2:06:31
7 Soltys +2:07:41
8 Bouwens +3:07:18
9 Van de Laar +3:16:33
10 Koolen +3:26:10
12 Ben de Groot +4:57:42
14 Zuurmond +5:22:33
15 Richard de Groot +5:39:20
18 Hofmans +9:58:20
19 Hoondert +10:15:29

Foto Dakar.com

Morgen wordt er, naast een behoorlijk lange verbinding heen en terug, 377 kilometer getimed gereden. Wederom een rondje vanuit het opdrogende bivak in Ha’il, dus met frisse monteurs bij terugkomst. Het terrein: duinen, zand en kamelengras.