De dag begon voor de deelnemers met een flinke verbinding tussen Agadir en Plage Blanche van 271 kilometer. Gelukkig is het de enige verbindingsroute deze rally, maar voor nu betekende het vroeg uit de veren om op tijd aan de start te staan op het prachtige strand bij Plage blanche. Die start ging in koppels en deze sprintstart leverde meteen geweldige beelden op.

Dit hele Plage Blanche gebeuren is echter zonder persoonlijke getuigenis van de Rallytrucksmannetjes geweest. Wij kozen er voor om juist de finish mee te pakken nabij het bivak van Assa. Voor ons en de huurauto lag een vijf uur lange trip voor de boeg en “even” over Plage Blanche paste niet in ons routeplan. Het werd een prachtige rit die ons vele mooie indrukken gaf van het land.

Steun ons!

Terug naar de wedstrijd. Aan kop ontstond snel een verwacht gevecht tussen Janus van Kasteren jr en Vick Versteijnen. Daarachter lag de Belg Bouwens in zijn frontstuur Iveco S-Way op het welbekende vinkentouw.

De Morocco Desert Challenge kent het zogenaamde “broodjespunt”; een lunchplek halverwege de special stage waar de deelnemers verplicht een half uur moeten rusten en kunnen genieten van de heerlijke broodjes. Die broodjes worden ter plekke gesmeerd door de moeder van organisator Gert Duson.

Na deze tussenstop zakte Versteijnen terug en kwam Van Kasteren met ruime voorsprong aan de finish. Eerste volger was de op het vinkentouw zittende Igor Bouwens en daarachter de geweldig presterende Anja van Loon in haar De Rooy Iveco.

In het bivak stond een gematigd enthousiaste Janus ons te woord. Natuurlijk blij met de overwinning, maar teleurgesteld in het feit dat zijn goeie maat Vick Versteijnen het tempo in het tweede deel niet kon volgen. De heren van Boss Machinery Team de Rooy gaan nu de uitdaging aan om alle etappes te winnen en top tien te halen bij de auto’s.

Alle deelnemers kregen een slopende etappe voor de kiezen. Met alle stenen, hobbels en bobbels was daarbij te hopen dat er in die kiezen geen losse vullingen zaten, want die waren er absoluut uitgevlogen. Over er uit vliegen gesproken: Twee deelnemers hebben de strijd na deze etappe al moeten staken. De robuuste 6×6 van Ingels bleek motorisch minder robuust dan het uiterlijk van de MAN doet lijken. Vanochtend kwamen we uit onze tentjes en zagen we de truck op de dieplader staan. Exit Ingels… Ook de Italtrans Iveco met startnummer 515 heeft de strijd moeten staken.

Vannacht moesten vele teams meteen het uiterste vragen van de monteurs en vrijwel heel de nacht is er flinke arbeid verricht om de truck weer rijklaar te krijgen. Dus ook voor de monteurs meteen al een slopende eerste etappe. Voor de mannen van Van Velsen Rallysport werd het helemaal zwaar toen ze onze Dacia Duster moesten aanduwen terwijl ondergetekende de handrem er nog liet staan. Hoe dom. Ook zonder handrem bracht een duwtje de boel niet aan de gang, maar Eimbert Timmermans bracht met wat startkabels en een Duster met volle accu een oplossing voor ons opstartprobleem.

Vandaag biedt de derde en langste etappe van de rally weer voldoende mogelijkheden het materiaal te tergen en losse vullingen te lanceren. Naast snelle en honkebonke stenen paden, komen er ook stroken met het losse fesh fesh zand en zelfs een paar eerste duinen.