Organisator A.S.O. presenteerde zaterdag 3 juni de route van de Dakar rally 2024. Over zeven maanden start de 46e editie van ‘s werelds grootste off-road rally. Voor de vijfde keer zal de gehele rally plaatsvinden in Saudi-Arabië. Tussen 5 en 19 januari gaan de deelnemende avonturiers de uitdaging aan. Na een proloog volgen twaalf snelheidsproeven. In totaal zijn er veertien wedstrijddagen. De goede tellers zullen nu de wenkbrauwen fronsen, want één plus twaalf maakt dertien en geen veertien. We kunnen u geruststellen: Er wordt hier niet met de Franse slag geteld, maar er is sprake van een “48-uurs proef”. Een totaal nieuw concept voor de marathonstage. Alle deelnemers kunnen op de eerste dag tot vier uur in de middag doorrijden. Daarna moeten ze stoppen bij het eerstvolgende mini-bivak dat ze tegenkomen. In totaal zijn er acht van deze bivak locaties. De volgende ochtend wordt de proef van zo’n zeshonderd wedstrijdkilometers klokslag zeven uur voortgezet. Hoe dit in de praktijk precies in het werk gaat zullen we zien. Het beloofd in ieder geval zwaar te worden, aangezien deze “48-uurs proef” geheel in het Empty Quarter zal plaatsvinden. Deze ogenschijnlijk oneindige zandbak in het zuid-oosten van Saudi-Arabië biedt zand, zand en nog eens zand. 

Bron: Dakar.com

Volgens race directeur David Castera wordt de gehele rally minstens zo uitdagend als de afgelopen editie. Tussen de start in Al- Ula en de finish in Yanbu zijn drie niet nieuwe proeven opgenomen. Van de eerder verreden proeven is zestig procent via een nieuwe route. Waar de rally van vorig jaar begon aan de west- en eindigde aan de oostkust, wordt de komende editie een lus gemaakt van oost naar west en iets zuidelijker weer terug. 

De Dakar Classic zal voor de vierde keer paralel aan de “gewone” Dakar rally. Deze snelgroeiende klasse waarin gereden wordt met klassieke Dakar voertuigen uit de jaren tachtig en negentig startte in 2021 met drieëntwintig auto’s en trucks. Voor de komende editie geldt een limiet van zo’n honderd inschrijvingen. Als het goed is gaan we weer een aantal De Rooy Classics tegenkomen. Op dit moment wordt, naast de DAF Torpedo en de Dubbele Kop, ook The Bull geprepareerd voor deze rally.

Naast heden en verleden biedt de Dakar van 2024 ook ruimte voor de toekomst. Onder de titel “Mission 1000” kunnen waterstof-, honderd procent elektrische of hybride rallyvoertuigen dagelijks worden getest op een eigen route van zo’n honderd kilometer. Geen competitie, maar wel een mogelijkheid voor teams hun innovatieve voertuigen uitgebreid te onderwerpen aan serieuze praktijktesten en alle mogelijke ervaring en data op te doen.