Vandaag gaat de Rallye du Maroc van start met een proloog van 19 kilometer lang. Hoog tijd voor een Voorbeschouwing op deze laatste grote rally voor de Dakar van 2024. Er staan tien rallytrucks aan de start. Dat betreft allemaal snelle trucks die puur voor het klassement meedoen. Dus geen snelle servicetrucks die vol onderdelen zitten en als wegenwacht in de woestijn functioneren in de wedstrijd. Van die tien teams komen er zes uit Nederland. We lopen ze op startnummer na.
500 JANUS VAN KASTEREN
De Nederlandse winnaar van de Dakar rally staat als favoriet aan de start van Rallye du Maroc. Met navigator Marcel Snijders en monteur Darek Rodewald aan zijn zijde heeft Janus zijn dreamteam weer in de cabine van de Iveco Powerstar zitten. Onder de teamnaam Boss Machinery Team De Rooy FPT zal de equipe ook strijden voor het FIA Cross Country wereldkampioenschap.
501 MARTIN MACIK
De sympathieke Tsjech Martin Macik zal in door MM Technology vervaardigde Iveco de strijd aanbinden met Janus van Kasteren. Die strijd zal een voorbode zijn voor de aankomende Dakar rally. Het is dus interessant te zien hoe deze twee teams zich in Marokko tot elkaar verhouden. In de afgelopen Dakar bleek de Nederlander vooral in de duinen over een snellere truck te beschikken.
502 TOMÁŠ VRÁTNÝ
Met een Ford Cargo torpedo truck is deze Tsjech een outsider. Technisch gezien in de truck meer een Tatra dan een Ford, maar de cabine bepaald het merk. Wij verwachten dat de kopman van het Fesh Fesh team “normaal” gesproken voor plek vier gaat strijden. Maar wat is normaal in een off-road rally? Er kan maar zo iemand uitvallen of dusdanig tijdsverlies hebben.
503 GERRIT ZUURMOND
Het Rainbow Truck Team heeft flink geïnvesteerd in de truck. De MAN is geheel opnieuw opgebouwd. Met alle opgedane ervaring weer Zuurmond ondertussen wel aardig wat hij wel en niet kan. Lekker meerijden en aan de finish komen is het doel. Wij verwachten leuke duels in de subtop en zijn nu al benieuwd naar de verhalen die dat gaat opleveren.
504 JAVIER MARIEZCURRENA
We weten weinig over deze Spanjaard. Over de Iveco truck weten we wel wat te vertellen. Aan kleurstelling en strepen kan je goed zien dat het de oude truck van het Firemen Dakarteam is. Aan de truck zal het niet liggen, want de door De Rooy gebouwde truck heeft zich genoeg bewezen. Voor ons is dit de “dark horse” waarvan we niet goed weten wat we kunnen verwachten.
505 GERT HUZINK
De ervaren Tukker Huzink zal zich willen mengen in de strijd om de hoogste trede van het podium. Het potentieel van deze hybride Renault rallytruck is al regelmatig getoond. Even zo vaak bleek de betrouwbaarheid van de techniek echter onvoldoende om tot het eind mee te strijden voor een eindoverwinning. Bij constructeur MKR in Tsjechië is de bezem door de werkplaats gegaan en geïnvesteerd in betrouwbaarheid. Huzink is erg enthousiast over de truck en het testen in Polen. Wij hebben veel sympathie voor dit team, maarrr… Eerst zien, dan geloven.
506 MICHIEL BECX
Eerder reed hij als snelle service in een frontstuur Iveco Trakker bij Team de Rooy. Dit keer zal hij aan de zijde van z’n maatje Janus van Kasteren een team vormen binnen De Rooy. Het doel is zo kort mogelijk achter Van Kasteren te zitten om, indien nodig te kunnen helpen. Afgelopen Dakar is namelijk bewezen dat een klein “sleepje” het verschil tussen winst en verlies van de Dakar rally kan betekenen. In de komende week zal blijken of Becx het tempo van Van Kasteren kan volgen of niet.
507 ANJA VAN LOON
Nu al is er sprake van geschiedschrijving. Voor het eerst stapt een volledig Nederlands vrouwenteam in een rallytruck. Bij Anja van Loon zit het Dakarbloed in de genen. Als dochter van Fried van de Laar werd ze jaren geleden al aangestoken door het virus en ontstond de droom om, net als broers Jan en Ben, zelf in een truck deel te nemen aan de Dakar rally. Bovendien heeft ze aan manlief Erik van Loon een geweldige steun en toeverlaat. Rallye du Maroc markeert de laatste horde in een uitgebreid voortraject richting het realiseren van die droom. En verwacht niet dat deze equipe van Team De Rooy rustig mee zal hobbelen. Nee, Van Loon kan serieus gas geven en met Floor Maten en Marije van Ettekoven naast zich verwachten wij dat ze kort achter Van Kasteren, Macik en Huzink strijd kunnen leveren in de subtop.
509 VAIDOTAS PASKEVICIUS
Deze snelle Let zal in zijn Tatra Jamal voor een verrassing kunnen zorgen, maar wij verwachten dat de tweede man van het Fesh Fesh Team, net als zijn teamgenoot Vratny een outsider zal blijken te zijn. Het dreigt wel erg leuk te worden in de subtop. Veel equipes lijken op papier flink aan elkaar gewaagd te kunnen zijn. Dat maakt het extra leuk deze Rallye du Maroc de komende week te volgen.
510 EGBERT WINGENS
Daar waar de andere teams deze rally ingaan ter voorbereiding op de aanstaande Dakar rally, gaat dat niet op voor het DDW van Egbert Wingens. Met de Iveco truck slaan ze Dakar over om via deelname aan de Morocco Desert Challenge in voorjaar 2024 toe te werken naar Dakar 2025. Er zijn grote updates doorgevoerd aan de truck met Cat krachtbron. Nu partner en navigator Marije van Ettekoven is uitgeleend aan Anja van Loon zien wij vanzelfsprekend uit naar mogelijke duels tussen Egbert en Marije.
Waarom startnummer 508 niet is gebruikt weten we niet, maar met deze tien gaat het gebeuren. Rallytrucks zal haar uiterste best doen dagelijks een verslag op onze website te plaatsen. Wij zien uit naar deze rally, waarvan je de live tracking via deze link kan volgen: