Vandaag werd een gevarieerde etappe gereden in een lus van en naar Zagora. Voor ons was het vorige verslag ongekend qua mineur. Alle Nederlandse deelnemers bij de trucks waren behoorlijk gesloopt na de eerste etappe. Soms hun trucks ook. Niet alleen de proef, ook de lange verbindingsroutes maakten het gisteren tot een loodzware dag. Maar zwaar moet het ook zijn. Daarom bestaan deze off-road rally’s en gaan mensen die uitdaging aan. Dit verslag is weer meer zoals we het gewend zijn. Het was wederom een uitdagend zware etappe. Deelnemers konden hun borst natmaken in het droge Marokkaanse landschap.

Janusje huilt, Janusje lacht

En wie het laatst lacht lacht het best. Na de ontzettende baaldag van gisteren ging het vandaag gelukkig een stuk beter met Janus van Kasteren, Marcel Snijders en Darek Rodewald. Zo werden de mannen van Boss Machinery Team De Rooy FPT winnaar van de tweede etappe. Het spraakbericht wat we ontvingen was dan ook een stuk opgewekter dan die van gisteren: “Vandaag wel een lekker dagje. Eerste stuk was stenen, stenen en nog eens stenen. Eigenlijk hebben we vandaag alles gehad wat je in een Dakar tegenkomt: Stenen, zwaar zand en duinen. Prima duinen. Ging goed. De eerste vijftig kilometer was het vooral een beetje uitkijken voor de banden. Belangrijk om die wat te sparen in dat deel. Daarna, na de neutralisatie, waren het paden door drooggevallen rivierbeddingen met heel zwaar zand. De motor had het daar zwaar. Die werd erg warm, net als de banden. Je moet dan met twee bar rijden en de temperatuur liep daardoor flink op. Vervolgens kwamen best wel hoge duinen. Daar hebben we vier trucks ingehaald. Op het einde zaten er nog wat snelle paden in. Het was echt wel een mooie dag om te rijden.” Aldus Van Kasteren. De 296 kilometer lange proef van vandaag werd door de equipe met startnummer 500 in 3:30:26u afgelegd. Martin Macik werd op iets meer dan zes minuten tweede. De Let Pascavicius werd derde op een kwartier van dagwinnaar Van Kasteren. 

Leerzame dag voor Becx Competition

De vierde truck in de dagklassering is die van Becx Competition Team De Rooy FPT. Michiel Becx stuurde zijn Iveco Powerstar in precies drie uur en vijfenvijftig minuten over de gevarieerde proef. Navigator Edwin Kuijpers liet weten dat het een mooi dagje was: “Lekker gereden en we hebben geen gekke dingen gedaan. Er waren heel veel slechte paden met veel stenen. We zijn goed door elkaar geschud vandaag. Mooi dat we zonder risico’s een vierde plek behaald hebben. Ook weer veel geleerd in de duinen. Eén keer vast gezeten op een topje, maar gelukkig binnen 5 minuten alweer op pad.” Na de lange dag van gisteren was het voor Becx, Kuijpers en Van Ginkel ook prettig dat er slechts een honderd kilometer verbinding hoefde te worden afgelegd. 

Egbert Wingers had vleugels

Na twee dagen waarin de monteurs van DDW beter presteerden dan de truck, kwam alles vandaag op de pootjes terecht. Voorheen had de Iveco truck letterlijk vleugels, maar met de nieuwe opbouw zijn die verleden tijd. Tijdens de beproeving van vandaag bleken ze in spreekwoordelijke zin wel weer van toepassing, want Egbert Wingens en mannen gingen als een speer. Het resulteerde in een prima zesde klassering. In dit startveld een waanzinnig goede prestatie. Als truck en team het zo blijft doen zijn de eerste twee dagen snel vergeten.

Rainbow Truck Team terug bij daglicht

Prima dag voor Rainbow Truck Team. In een afwisselende etappe heeft de equipe met startnummer 503 het prima gedaan. Vaste verslaggever Tjeerd van Ballegooij geeft aan dat alles goed is gegaan. “Een hoop stenen onderweg, maar ook best wel wat kilometers mooie duinen gehad. Geen stukken aan de truck. Wel wat buggy’s eruit getrokken. Al met al mooie proef weer! EN voor het donker thuis.” De MAN rallytruck doet het dus uitstekend en voelt wat Gerrit Zuurmond betreft perfect aan. Het team kan zich nu rustig voorbereiden op de dag van morgen. Dan wacht, net als vandaag, een lus rond de plaats Zagora. Met een proef van 351 kilometer en slechts 75 kilometer verbinding wacht weer een volgende uitdaging.

Anja van Loon kende probleemloze dag

Na de buiteling van gisteren besloot Anja kent een om op de vele stenen geen risico te nemen. Het resulteerde in een probleemloze dag. “Er was gisteren zoveel schade bij de trucks. Vandaag was een soortgelijke proef, dus we wilden niks kapot rijden. Het ging super goed, nu gingen we soepel door de duinen heen. We hebben geen fouten gemaakt, dus een goede dag voor ons! Op naar morgen.” Aldus de kopvrouw van het All Woman Team De Rooy FPT. De dames Van Loon, Maten en Van Ettekoven zette de achtste tijd neer.

Gert Huzink nog in de duinen

Ze gingen als een speer! De mannen van Riwald Dakar Team lieten, niet voor het eerst, de potentie van de Renault zien. Tot zeker 160 kilometer in de proef streden Huzink, Buursen en Roesink mee om de dagzege. In de duinen ging het mis. Gert stuurde vanavond een bericht over hetgeen er mis is gegaan: “We staan in de duinen, wiel zit er los aan, iets afgebroken van de naaf, wachten op assistentie. We hopen morgen weer van start te kunnen gaan.” Het zal dus een kort nachtje worden en laten we hopen dat de assistentie de driewieler weer tot vierwieler kan maken.

Martin Roesink (buiten beeld), Rob Buursen en Gert Huzink wachten op assistentie in de duinen.

Volgende klus is weer een lus

Morgen wederom een lus bij Zagora met een proef van 336 kilometer en iets meer dan honderd kilometer verbinding. Tot nu toe is het een mooie en zware rally. Op naar meer.