De derde etappe van Rallye du Maroc bracht veel gravelpaden met linke scherpe stenen. Er werden hoge snelheden bereikt. Die combi maakte dat er veel gevraagd werd van de banden. Soms te veel. Dan leggen de banden de snelheid aan banden. Winnaar werd Martin Macik met drie De Rooy trucks op twee, drie en vier.

Van Kasteren gokte en verloor

Janus van Kasteren moest vandaag als eerste rallytruck de proef openen. De beloning van de dagoverwinning gisteren. Leuk, maar niet altijd een voordeel. In dit geval geen probleem, want de truck van Boss Machinery Team De Rooy FPT had er een flink tempo inzitten . De hele proef kwamen Van Kasteren, Snijders en Rodewald als snelste voorbij de tussenpunten. In het laatste gedeelte moest de dagoverwinning toch uit handen gegeven worden. Martin Macik, leider in het algemeen klassement ging er met die eer vandoor. Voorbij de finish kon Van Kasteren vrij snel zijn verhaal van de dag doen: “Volgens mij wel weer een zware dag voor iedereen. Veel stenen en gaten op een pad dat volgens mij al veertig jaar dienst doet voor rally’s, want gewoon kapot gereden. Het materiaal heeft dan natuurlijk heel veel te lijden. Eigenlijk ging het heel de dag wel goed en lagen we steeds twee minuten en een beetje voor op Macik. Vlak voor de verplichte stop van twintig minuten op 240 kilometer hoorden we dat de noppen van de rechter voorband afvlogen. We kunnen de temperaturen van de banden keurig aflezen. Die rechter was dus te warm geworden. Omdat Macik vlak achter ons zat besloten we het risico te nemen en door te rijden. We hoopten dat die band het zou houden. Twintig kilometer na de stop waren alle noppen er af. Toen reden we dus bijna op het ijzer. We hebben nog best een eind kunnen doorrijden, maar twintig kilometer voor het einde klapte die eraf. De remleidingen werden daardoor ook wat beschadigd. We hebben de band gewisseld en toen rustig uit moeten rijden.” Jammer voor de dagoverwinning en het feit dat Macik weer wat uitloopt in het algemeen klassement van deze Rallye du Maroc, maar voor de wereldtitel moet de equipe van Van Kasteren met startnummer 500 vooral op Thomas Vratny letten. Zolang ze die voorblijven deze rally is het FIA Cross Country wereldkampioenschap veilig gesteld. “Daar moeten we maar meer naar kijken dan de dagoverwinning. Het zat er zeker in, maar een klapbandje zorgt er voor dat we tweede zijn geworden vandaag.” aldus Janus van Kasteren. Genoemde Vratny liep vandaag enorme achterstand op, dus wat dat betreft lijken Janus, Marcel en Darek op koers voor die wereldtitel.

Snelle bandenwissel Becx met super resultaat

Michiel Becx reed samen met navigator Edwin Kuijpers en monteur Wuf van Ginkel een puike etappe. Het resulteerde in een prachtige derde tijd. Kuijpers liet weten dat alleen een bandenwissel in het begin van de proef voor kort oponthoud zorgde. “We hebben een super dag gehad. Een hele snelle proef met veel stenen, maar ook hele lange rechte stukken. Weinig problemen gehad op een lekke band na op vier kilometer na de start. Dat gebeurde op een smal stuk met scherpe stenen. Gelukkig heel snel kunnen wisselen, want binnen vijf minuten waren we  weer op pad. Later een paar mooie duintjes gehad, waar we wel een paar keer moesten draaien omdat ze te hoog waren. Verder super netjes gereden. Op de laatste tien kilometer was de intercom van Michiel stuk, dus kon hij mij niet verstaan. Met handgebaren moesten we de laatste tien kilometer doorkomen en best wat gevaren doorstaan. Ook dat ging goed, dus super tevreden.”

Anja van Loon prijst teamwork

“Ik ben zo blij met de vierde plek,” vertelt Anja. “Het was echt een pittige proef, er lagen zoveel stenen. Dat was wel even spannend met de banden, maar we hebben niet lek gereden. Er stonden wel veel andere trucks stil met lekke banden en daar hebben wij echt tijd gewonnen. Het ging supergoed in de truck, met Floor en Marije werkt het gewoon. Deze vierde tijd is echt te danken aan top teamwork!”

Egbert Wingens moet Marije voorlaten

Egbert Wingens heeft zijn partner en vaste navigator Marije van Ettekoven voor deze rally uitgeleend aan het All Ladies Team De Rooy FPT. Dat brengt natuurlijk leuke rivaliteit. Vandaag ging het op hoge snelheid en vrijwel alle teams hadden te maken met lekke of zelfs klappende banden. DDW moest er zelf twee keer uit om een wissel te plegen. Uitgerekend de equipe waar Marije onderdeel van uitmaakt deed het beter en konden zonder bandenwissel de finish halen. En wat denk je: Marije op plek vier en Egbert op plek vijf. Voor beide teams prima resultaten, maar lekker voer voor de eerder genoemde rivaliteit.


Zuurmond meer dan degelijk

Wie de strijd in Rallye du Maroc volgt via de live tracking, kon zien dat deze dag één was met hoge snelheden. Op typisch Marokkaanse ondergrond van gravel en stenen werd het daarom ook een dag waarin de slijtage van de banden een grote rol van betekenis speelde. 

Gerrit Zuurmond stuurde zijn MAN rallytruck vakkundig over het traject en navigator Tjeerd van Ballegooij wees hem wijselijk de weg. Klaas Kwakkel zal scherp gewaakt hebben over de temperatuur van onder andere de banden, maar ook hij kon niet voorkomen dat er tot twee keer toe ééntje klapte. Resultaat: Plek 6.

Tjeerd doet verslag: “Tot kilometer 275 ging het prima en lagen we lang 4de! Helaas kregen we toen een klapband en verloren zo 2 plekken. Ondanks dat er 100% gravel zou zijn hebben we toch nog wat duintjes mee kunnen pakken. Op maar morgen!” 

Geen Huzink

Na de pech van gisteren met een afgebroken wiel, is het stil aan het Huzink front. Vandaag is voor zo ver wij kunnen achterhalen niet gereden door de heren in de Renault rallytruck. Zodra we meer weten passen we dat in dit verslag aan.

Update: Vannacht iets na drie uur (Nederlandse tijd) ontvingen we bericht van Gert Huzink: “Nu net in het bivak, vanmiddag de duinen uit gereden maar de 28 ton wegende service truck die ons had geholpen had het zwaar en moesten met regelmaat de duin ophelpen of los graven, daarom pas tegen middernacht de duinen uitgekomen en toen plankgas naar het bivak om nog een beetje Service te kunnen doen voor stage 4.” Er is dus hard gewerkt om vandaag weer aan de start te kunnen staan. Hopelijk geen malheur meer in de twee resterende dagen van deze rally.

Update 2: Gert: “We hebben zelf met nog 2 monteurs de service zo goed mogelijk gedaan op het bivak omdat onze service truck met 4 monteurs nog niet is aan gekomen in dit bivak. Die zal nu dus rechtstreeks naar Merzouga gaan. Hopen dat we vandaag de stage doorkomen met een truck die niet top geserviced is, spannend maar we hebben geen keus, dus weer gas op de lolly”

Morgen op naar Merzouga

Morgen vertrekt het hele rally circus in Noordelijke richting. Het bivak bij Zagora zal worden afgebroken en in Merzouga weer opgebouwd. Vandaag is de rally de tweede helft ingegaan. Tot nu toe zijn het fantastisch mooie en zware rallydagen geweest. Met de duinen van Merzouga als finale op woendag, zullen de deelnemers morgen eerst nog moeten afrekenen met etappe 4. 

Terwijl assistentievoertuigen het asfalt zullen opzoeken, duiken de deelnemers aan de wedstrijd een 351 kilometer special stage in. Het belooft weer een mooie uitdagende dag te worden.