Met het eigen DDW rallyteam wordt deze Dakar overgeslagen. Partner Marije van Ettekoven kroop daardoor al bij Anja van Loon in de truck en Egbert Wingens zou slechts als toerist de rally bezoeken. Omdat Martin Soltys van het Buggyra racing team geblesseerd is en Pascal de Baar hem vervangt ontstond de mogelijkheid voor Wingens om alsnog de Dakar rally van 2024 te gaan rijden.

De MAN truck tijdens preparaties in Twello

De Baar zou met Giso Verschoor als navigator in een MAN van Boucou deelnemen in de rol van. snelle assistentie. Nu neemt Wingens die schone taak op zich. Gerard van Veenendaal zal instappen als navigator ter vervanging van Verschoor.

De MAN in actie tijdens de MDC van 2019. Foto: Rallymaniacs – Jeroen van Oers

De MAN rallytruck is vrij standaard en niet een truck om voorin mee te doen. Zonder ambities voor het klassement, maar wel bewust van de ondersteunende functie grijpt Wingens deze kans natuurlijk met beide handen aan. Vorig jaar reed Giso Verschoor nog de Dakar met de MAN truck. Nu zal deze onderdelen meenemen voor de RedBull rijders van South Racing. De snelle service truck moet op de piste hulp bieden als dat nodig is. Vanuit die rol worden totaal andere verhalen gemaakt dan bij de trucks die strijden om de best mogelijke positie in het klassement.

Het uitgebreide wagenpark van Boucou

Gerard van Veenendaal kon zich vrijmaken en met zijn ervaring bij het Ginaf Rallypower team een goede kracht om deze uitdaging aan te gaan. Twee jaar geleden reed hij nog mee in de Dakar Classic met de legendarische Ginaf die onder de naam “Brum” bekent staat. Volgens Wingens gaat er een Portugese monteur van South Racing mee die Engels kan. Hoe precies is hem nog niet helder. Dat zegt iets over de “last minute” versheid van dit nieuws.

De legendarische Brum (Brummetje) waarmee Gerard van Veenendaal als navigator deelnam aan de Dakar Classic van 2022
DDW niet als zelfstandig team aanwezig in Dakar 2024