Foto Willy Weyens

Volgens Pascal de Baar is de eerste etappe na de rustdag “De meest ‘tricky’ dag van de Dakar”. Dat heeft in ieder geval Janus van Kasteren in negatieve vorm ervaren. In het begin van het (wederom) snelle parcours heeft hij op zijn kant gelegen. Mitchel van den Brink, snelle assistentie van Team De Rooy, kon aan de bak en na een kleine 20 minuten verloren te hebben kon Van Kasteren zijn weg vervolgen. Mitchel en Janus reden samen op en moesten aan een inhaalrace beginnen. Super jammer, aangezien hij hiermee de titel ‘Best of the Rest’ in het algemeen klassement voorlopig los moet laten. Wel ontzettend knap dat hij überhaupt verder kon en de schade nog enorm heeft weten te beperken.

Tegenover die teleurstelling staat het fantastische presteren van Martin van den Brink. Hij wurmt zich na een super spannende strijd tussen de Kamazzen en weet zelfs het podium op te komen met een 3e plaats vandaag. Kamazrijders Shibalov en Nikolaev zijn de nummers 1 en 2 vandaag en na Van den Brink volgen Karginov en Sotnikov. Kamaz blijft dus enorm dominant deze rally. Na deze top 5 volgt Gert Huzink op 6, Ales Loprais op 7, Martin Macik op plek 9. De veel later gestarte Ignacio Casale heeft een onwaarschijnlijke inhaalrace gehad en is achtste geworden! Ook Kees Koolen heeft zich weer naar voren gevochten, hij werd twaalfde. Maurik van den Heuvel reed lange tijd op plek 8, maar is helaas zwaar gecrasht. Gelukkig zijn de mannen aan boord ok.

Foto Willy Weyens

Martin van den Brink over zijn prachtige prestatie: “Het liep voortreffelijk. We hebben een mooi stukje teamwork geleverd. Het navigeren ging goed. We hebben de waypoints eenvoudig gevonden en we hebben geen straftijd opgelopen door de snelheid te overtreden. We hebben heel hard gereden, maar niets meegemaakt. Het is een mooie opsteker voor de rest van deze week. Morgen gaan we er opnieuw goed voor zitten.”

Foto Willy Weyens

Vick Versteijnen: “Na een paar kilometer zijn we bij Janus gestopt. We hebben hem snel op vier wielen gezet en gekeken hoe het met de rijders ging. Wij konden snel verder omdat Mitchel er ook was. Daarna begon bij ons de tegenslag. De motor werd te warm. We hebben 60 à 70 procent van het beschikbare vermogen kunnen gebruiken. Als we naar iemand toe reden konden we er door het gebrek aan vermogen net niet voorbij komen. Het bandendruksysteem ging kapot. We konden de spanning dus niet meer aanpassen. Voor de duinen moesten we de spanning dus handmatig aanpassen en na de duinen ook weer. Technisch gezien zat het een beetje tegen. We waren natuurlijk ook een beetje afgeleid door de crash van Janus. Jammer dat we door de technische problemen zo’n 20 minuten hebben verloren. Maar we mogen niet klagen. Kort voor de finish zagen we de truck van Maurik van den Heuvel staan, die is total loss. Wij zijn blij dat we weer in het bivak zijn en morgen gaan we met een frisse truck weer op weg naar een top tien klassering.”

Foto Team De Rooy

Mitchel van den Brink: “We zijn lekker begonnen, maar na zo’n 10 kilometer lag Janus op zijn kant.  Vick trok hem recht en ging door. Wij hebben vervolgens geholpen met de onderdelen bij elkaar zoeken en de truck rijdbaar te maken. We hebben verder wel een kuub zand uit de cabine gehaald. Ik denk dat we een half uur hebben verloren. Mogelijk krijgen we tijd terug omdat we iemand hebben geholpen. Voor de duinen en net na de laatste duin hebben we even gewacht. Janus moest de bandenspanning handmatig aanpassen. Verder ging het vandaag uitstekend. Het was een snelle stage waarin veel gesneden werd. Behalve door de Kamazzen geloof ik. Die gingen overal gewoon rechtdoor. Wij hebben ook nog één keer gezocht naar een waypoint, maar dat kostte niet heel veel tijd.”

Foto Team De Rooy

Janus van Kasteren over het incident op kilometer tien: “Ik had het niet eens in de gaten. Het is mijn fout omdat ik over een bultje ben gereden en dat dus beter niet had kunnen doen.” Gelukkig is de schade door goed teamwerk flink beperkt gebleven én kan morgen gewoon weer gestart worden.

Foto Riwald Dakar Team

Gert Huzink: “Het was weer een snelle proef waarin we heel goed van start gingen. In de duinen lieten we ten opzichte van Martin van den Brink en de Kamaz trucks wat tijd liggen waardoor we een paar plekken verloren. Daarna wonnen we weer tijd terug dankzij de navigatiekunsten van Rob. Dat betekende wel dat we toen vol in het stof kwamen te rijden van de Praga van Loprais, totdat die een fout maakte en we ook hem voorbij konden rijden. Dat we een waypoint misten betekende dat we even terug moesten rijden waarbij we ongeveer een minuut verloren. Daardoor kwamen we na Karginov en Sotnikov over de finish, maar met een zesde plek wel mooi in de top tien vandaag!”

Foto Riwald Dakar Team

Pascal de Baar: “Even na dat we Van Kasteren stil zagen staan gingen we de duinen in, het zand trok zwaar maar toch konden we Hino en Vick pakken. Een grote duin moesten we in twee keer nemen, daardoor zaten Vick en Hino weer voor ons, maar we bleven met z’n drieën tot de neutralisatie. Daarna was het een hard stuk met een moeilijk navigatie punt, daar lieten we zeker 10 min liggen, geen stress er kwam nog genoeg. Het zand wes zwaar trekken waardoor we amper boven de 125 kilometer per uur kwamen, maar in de duinen pakten we Vick weer! Door, op het laatste stuk ook weer zwaar zand, ineens zagen we de helikopter, Van den heuvel zwaar gecrashed. We zagen Martijn en Wilko zwaaien dat we door moesten rijden. Gas er op naar het einde. We zijn tevreden met onze tijd, morgen weer een dag!”

Foto DAKAR SPEED

Een flinke crash dus bij Dakar Speed, maar de mannen zijn op hun wielen terecht gekomen én hebben zelf rijdend de finish gehaald! De truck wordt nu in het bivak flink onder handen genomen, zouden ze morgen dan toch kunnen starten?

Kees Koolen: “Vandaag werd weer een goede dag voor ons. Twaalfde bij de trucks en derde Nederlander bij de trucks. Met een proeftijd van 3 uren en 58 minuten over 402 kilometer lag onze gemiddelde snelheid boven de 100 kilometer per uur. Dat gevoel heb je zelf niet tijdens het rijden. Dat het beter ging had vooral met 3 dingen te maken: onze motor heeft sinds de rustdag 150pk meer dankzij andere verstuivers en software. Daardoor schakelt de automaat nu beter aangezien die eigenlijk voor dit grotere vermogen gemaakt is. Het grootste verschil is dat onze snelheid limiet nu werkt. Daardoor hoef ik niet meer op de teller te kijken om onder de 140 te blijven. Plankgas loopt de truck nu 139. Dat scheelt enorm in m’n concentratie en daardoor gaan we sneller. Ten derde was het vandaag erg moeilijk navigeren en we zijn inmiddels goed op elkaar ingespeeld. Wouter las in het goede tempo en met goede aanwijzingen de vele, elkaar snel opvolgende, notes op. En daardoor reden we in 1 keer foutloos door stukken waar navigatie moeilijk was en veel anderen de weg of waypoints aan het zoeken waren. Tegelijkertijd waren veel rijders niet helemaal bij de les en gebeurde er veel. Na de rustdag is het altijd spannend wat voor problemen je krijgt omdat er zoveel aan de truck is vervangen. Voor ons werkte vandaag het banden aflaat systeem niet goed, daar had de fabrikant gisteren een nieuwe software versie in gezet. Daardoor konden we de banden niet op een lagere spanning zetten dan 3.8 bar toen we aankwamen bij de laatste serie duinen die level 2 waren. Normaal gesproken zouden we daar met 2.0 of 2.2 doorheen rijden. We vreesden het ergste maar gelukkig hoefden we maar 2 keer achteruit van een duin af omdat we het niet haalden. Vanochtend startten we vrij ver naar achteren; als 135e. Omdat we op dag 6 de waterpomp stuk hadden en achterin gefinished waren. Gelukkig viel het stof enorm mee en konden we een groot aantal buggies en auto’s inhalen. Daardoor starten we morgen op dag 8 als 63e!”

Foto friedvandelaarracing.nl

Bij Fried van de Laar racing ging vandaag niet veel mis. Jan van de Laar: “We hadden één lekke band, ergens halverwege. Dat was jammer, want het ging lekker. En er was één moeilijk waypointje waar we achteraf gezien vlakbij zaten, maar wat we net gemist hadden. Daar hebben we een paar rondjes gereden tot we het hadden, maar niet teveel op verloren. Het was een supermooie special maar ook zware dag voor de motor van de truck. We hoorden ‘m voortdurend boven de toeren gaan en ook aan het brandstofverbruik was het te merken.”

We laten de Firemen zelf even aan het woord hierboven.

Foto de Groot sport

William de Groot liep direct na de start al een kwartier vertraging op omdat het digitale roadbook geen stroom had. Dat is toch wel een nadeel ten opzichte van een papieren roadbook, en knap lastig navigeren. Toen dat probleem opgelost was verliep de rest van de etappe voorspoedig, tot de laatste 60 kilometer. Toen moest er rustig gereden worden als gevolg van een langzaam leeglopende band.

Foto de Groot sport

Ben de Groot: “Erg goed gereden maar de minst mooie dag qua rijden veel rotsen erg zwaar voor mens en auto Wel super dag gehad.” Ben werd vandaag 21e, William was een kwartiertje sneller en haalde daarmee de 19e plek.

Bij DDW helaas veel problemen vandaag. Twee lekke banden en problemen met het brandstofsysteem. De monteurs zijn terwijl we dit schrijven dus druk aan het sleutelen. Ondanks alle problemen heeft het team toch een mooie 28e plek behaald.

Foto © Rallymaniacs

Tjeerd van Ballegooij: “Als het papier was geweest, was het een dik boekje geweest: veel korte notes. Dus ook heel goed opletten dat je niets mist, want het ging hard en het was verraderlijk. We hebben er heel wat met stukken zien staan en liggen onderweg, groot en klein. We hebben met verstand gereden. Geen gekke dingen gedaan, dat heeft helemaal geen zin. Bij de lastige waypoints gaan mensen draaien en rondjes rijden en komt er ineens iemand tegen de richting in op je af. En dan rijden ze wel eens tegen elkaar aan in het stof. Ik had er ook even moeite mee om het waypoint te vinden, maar we zijn er niet heel veel tijd verloren. Het is fijn dat we niks kapot hebben gereden, dan kan ook de service een beetje op tijd naar bed.”

Foto (nog van de rustdag) Motorsport Behringer

Hugo Kupper, navigator van Behringer: “Ik denk dat de uitslagen nog wel her en der aanpassen krijgen in verband met gemiste waypoints. Wij moesten 2 keer heel even zoeken naar 2 waypoints, ze hebben dit jaar weer “controle” waypoints gemaakt met een hele kleine cirkel! Daar kun je heel gemakkelijk langs rijden, zeker als degenen voor je alles afsnijden!! Maar goed wij hebben alles gevonden! Ik heb in mijn hele carrière nog nooit één gemist en wil graag de 100% score behouden!!! Verder hebben we nog even geholpen bij een ssv van ons team, daar hebben we een remcilinder gerepareerd. Zelf hadden we een lekker band onderweg.”

Foto InstaForex Loprais Team Offic.fan page

Soltys en Bouwens zijn vandaag niet gestart. Bij Bouwens is monteur Ulrich Boerboom afgevoerd naar het ziekenhuis de dag voor de rustdag. Terwijl hij de truck, waar een wiel afgebroken was, gereed aan het maken was voor repatriëring, ging er iets mis waar hij bij gewond is geraakt. Loprais heeft door het kantelen van Van Kasteren nu de titel ‘Best of the Rest’ in het algemeen klassement weer terug, met een half uur voorsprong. Dat kan dus nog een spannende strijd om de vierde plek worden! Ook met Karginov overigens: die staat minder dan een minuut achter Van Kasteren op plek 6 in het klassement.

Foto DAF de Rooy Classics

Maikel Neijenhuis: “Hier hebben we weer een topdag beleefd, 6 mooie afwisselende proeven en de DAF deed het wederom feilloos! Hebben strafpunten opgelopen doordat we tijd verloren met het lostrekken van andere deelnemers maar dat hoort bij de Dakar.”

Foto via Jack Brouwers

Jack Brouwers: “Vandaag als 5e gereden door geschoven naar de 21e plek maar wel gezakt naar 4e truck… Morgen weer vol er tegenaan.”

Foto via Roelien Offringa

Miranda van Middendorp: “Veel stof, maar we hadden plezier vandaag. Alle drie auto’s (waar Offringa en Van Middendorp de service voor verlenen met hun Unimog, red.) reden de etappes probleemloos dus we konden onze eigen rally rijden. De etappes waren snel en soms verraderlijk. Morgen wordt een ontzettend lange dag met een totale afstand van meer dan 700 kilometer.”

Foto Willy Weyens

Uitslag etappe 7:
1 Shibalov 3h33m17s
2 Nikolaev +0:01:37
3 Martin van den Brink +0:04:25
4 Karginov +0:06:39
5 Sotnikov +0:06:52
6 Huzink +0:07:31
7 Loprais +0:07:57
8 Casale +0:08:19
9 Macik +0:13:10
10 Sugawara +0:17:59
11 Paskevicius +0:24:05
12 Koolen +0:25:04
13 De Baar +0:29:37
14 Versteijnen +0:31:58
15 Mitchel van den Brink +0:38:46
16 Van Kasteren +0:38:49
17 Van de Laar +0:40:28
18 Richard de Groot +0:48:09
19 William de Groot +0:59:57
20 Bellina +1:12:02
21 Vratny +1:12:34
22 Ben de Groot +1:15:25
25 Behringer +1:41:20
26 Zuurmond +1:42:53
27 Van den Heuvel +2:03:36
28 Wingens +2:13:36
DNS Soltys
DNS Bouwens

Foto Willy Weyens

Klassement na etappe 7:
1 Sotnikov 26h05m54s
2 Nikolaev +0:05:14
3 Shibalov +0:31:25
4 Loprais +1:07:25
5 Van Kasteren +1:36:51
6 Karginov +1:37:50
7 Martin van den Brink +1:59:45
8 Versteijnen +3:10:53
9 Macik +4:03:31
10 Richard de Groot +4:17:46
11 Paskevicius +4:44:46
12 Van den Heuvel +4:51:57
13 Huzink +5:58:41
14 Van de Laar +6:02:30
15 Mitchel van den Brink +06:08:54
16 Koolen +7:31:50
17 Sugawara +7:34:46
18 Bellina +8:53:04
19 De Baar +11:34:28
20 Behringer +13:34:10
21 William de Groot +13:35:27
22 Ben de Groot +14:24:49
23 Wingens +17:27:03
27 Zuurmond +49:09:03

Foto Willy Weyens

Morgen gaat de etappe van Al Dawadimi naar Wadi Ad Dawasir. Een lange verbinding van 435 kilometer en 395 kilometer getimed. De eerste 200 kilometer is alles helemaal zand en belooft ontzettend zwaar te worden. De tweede helft van de etappe ziet een groot deel van de deelnemers dus alleen in het donker.

Foto Willy Weyens