Vandaag waren we vastberaden een goede plek te vinden aan de route. Zelf beeldmateriaal verkrijgen en de wedstrijdactie van dichtbij aanschouwen. Dat is super gelukt. Hoe? Dat kun je lezen in een eerder artikel van vandaag.

Na de chaotisch verlopen wedstrijddag van gisteren, kreeg de Breslau daarin een stevig vervolg. Dit keer lijkt het er op dat er geen grote fout in het roadbook zat, maar het navigeren wel een bepalende factor kon zijn voor een goede uitslag. Daarnaast bleek ook vandaag weer dat het een mechanische sport is en die mechaniek ook voor flink tijdsverlies kan zorgen.

We lopen de Nederlandse deelnemers weer langs, maar beginnen met de winnaars van gisteren. Het weinig ervaren team van Ruhrtal Racing heeft met de MM Technology Iveco Strator een flinke crash gemaakt. De truck ligt er uit en op dit moment is het onduidelijk hoe het met de crew is. Einde wedstrijd en hopelijk geen ernstig letsel. Triest, maar het blijft een snelheidssport met alle risico’s van dien.
In de extreme klasse hebben de twee Nederlandse teams het super gedaan. Floor Dekkers van Rallyteam Goldständer lijkt de winnaar van de dag in dit, qua deelnemersveld door Duitsers gedomineerde startveld. Door omstandigheden (iets met een krankzinnig conflict één grens verder 😔) kunnen de trucks niet over de speciale extra moeilijke passages. De deelnemers aan de extreme klasse rijden daarom tot nu toe dezelfde route als de andere rallytrucks. De Goldständer Unimog kwam achter de Iveco van Van Groningen bij ons voorbij gevlogen. Dat was aan het eind van de eerste van drie etappes. Grofweg kon je zeggen dat de route van gisteren in omgekeerde richting gereden werd. Onze vrienden van Goldständer hadden een goede dag al loopt rijder Floor wel met een dikke duim rond. Je zou verwachten dat hij er vette verhalen uit kan zuigen, maar in dit geval betreft het fysieke schade na een gevalletje “stuur uit handen geslagen.” Na mechanische malheurs gisteren is dit een heerlijke opsteker.
Het VMD Rallysport team heeft met de Ginaf de tweede plaats behaald bij de extreme’s. Het is allemaal nog onder voorbehoud, want de officiële uitslagen zijn nog niet binnen. Een Nederlandse één-twee zou het tot een extreem succes maken en daarom reden voor ons om het dagverslag eens met deze teams te beginnen. Chapeau extremisten der Breslau rally en laat het u welgevallen!
Goed, tijd om door te gaan met de bekende Dakarkanonnen. Over kanonnen gesproken, terwijl de deelnemers op weggingen naar de start reed een Amerikaans tanktransport het uitgebreide militaire terrein op waar de rallyroutes ook zijn uitgezet.
Onze vrienden van het Rally Team Dust Warriors hadden de beide trucks onder leiding van niemand minder dan Wuf van Ginkel weer in orde gemaakt en William van Groningen kwam met een beduidend beter humeur terug het bivak in. Het bleef tricky wat navigatie betreft en hij lijkt in zijn Iveco de tweede tijd te hebben vandaag. Bij een poging Aad van Velsen in super zacht zand binnendoor in te halen kwamen William en zijn mannen kort vast te zitten, maar er heerst grote tevredenheid omdat er veel tijd is goedgemaakt op de concurrentie. De Iveco lijkt geen noemenswaardige problemen te hebben.
De DAF van teamgenoot Alexander Koot had last van een afgebroken uitlaat in de eerste lange etappe. Hierdoor smolten er dingen waarvan het niet de bedoeling was. Gisteren waren de mannen in de lichtgroene DAF door een eigen fout veel te vroeg terug. Wellicht om het inschrijfgeld er toch uit te halen deed het team er door de bovengenoemde pech vandaag extra lang over. Compensatiedrang? De DAF staat er nu uiterlijk beduidend beter bij dan gisteravond en in alle ernst hopen we voor Alexander en crew dat ze morgen een probleemloze dag mogen hebben.
Johan Elfrink zoefde als ware zandhaas als tweede truck aan ons voorbij. Gek, want hij moest met zijn Mercedes Zetros als één van de laatsten starten. Het vermoeden bestaat dat de unieke en vernuftig gebouwde Mercedes niet alle geplande kilometers gemaakt heeft.
Bij Marc Leeuw waren er wederom problemen met de luchtbalg rechts voor, daardoor werden de tweede en derde leg van de etappe gemist. Zonde, want Leeuw zat vandaag juist erg lekker in zijn vel én ritme, en had al diverse collega’s spreekwoordelijk rijles gegeven door ze in te halen.
Aad van Velsen kende in tegenstelling tot gisteren een mindere dag. Met ‘dank’ aan de turbodruk, of eigenlijk het gebrek daar aan verloor het team ruim een half uur.
Verrassing van de rally én deze etappe zijn de mannen van Kittler, die hun trouwe MAN KAT thuis hebben gelaten en de ‘oude’ JB GINAF aan hebben geschaft. Vooral de ervaren navigator verstaat zijn vak erg goed en maakte vandaag het verschil.
Gerrit Zuurmond heeft foutloos gereden. Zoals het nu lijkt is hij tweede.
Bij RAL 6005 brak een bout af, met een verschoven bladveer als gevolg. Deze mannen zijn echt een aanwinst voor de Nederlandse truckrallywereld, hier gaan we in de toekomst, ook in grotere rally’s, zeker meer van horen.
Coverbabe Kuppers verloor voor de ogen van fotograaf Alex het loopvlak van één van zijn banden. Deze hebben wij uiteraard keurig bij het team terug bezorgd. De sympathieke expeditievoertuigbouwer springt ook bij de organisatie op een positieve manier in beeld.
Bij Müller een aantal onervaren mannen in de cabine, er worden geen overbodige risico’s genomen.

Morgen begint de dag met een verplaatsing van het bivak. Of het internet daar net zo goed is als in het bivak waar we nu zitten, of dat we weer verder gaan met gekkenwerk, dat is maar de vraag. Maar wij mafkezen genieten daar toch van en we hopen jullie van onze dagelijkse updates te kunnen blijven voorzien!