Omdat twee doden in één rally twee te veel zijn, werd besloten de etappe van vandaag drastisch in te korten, uiteraard in verband met de extreme hitte (De thermometer van de Rallytrucks Dacia Duster huurmobiel stond een groot deel van de dag boven de 50 graden). De motorrijders mochten in het bivak blijven, de rest van de deelnemers reed een rondje van 155 kilometer rond het bivak bij de prachtige Saharastad M’hamid. Vick Versteijnen won met 12 minuten afstand van Igor Bouwens, en weet op die manier zijn voorsprong in het algemeen klassement uit te bouwen naar ruim anderhalf uur. Een knappe prestatie in dit sterke startveld!

Versteijnen Truck Racing werden de winnaar vandaag en voeren het klassement bij de trucks aan. Het was een vrijwel probleemloze dag voor Vick Versteijnen en zijn mannen. Voorlopig neemt de Tilburgse truckhandelaar mooie revanche voor het vroege uitvallen in de afgelopen Dakar. Toen reed hij nog onder de vlag van Boss Machinery Team De Rooy, maar dit keer onder eigen vlag en service. Voorheen gebeurde dat ook, maar met een Scania rallytruck. Die truck staat overigens te koop. Dat u dat maar even weet.

Van Velsen Rallysport had een belangrijke, simpele maar indrukwekkende aanpassing gedaan aan de Scania cabine. Op de zijkant prijkt nu een foto van Bram van de Wouden. De gisteren overleden vriend van het team reed zo niet alleen in gedachten, maar ook zichtbaar mee.

Ondanks de emoties wist het team de juiste focus te vinden om de ingekorte special goed door te komen. Alleen het laatste stuk moest wegens een leeglopende achterband rustig aan gedaan worden. Door continu bij te pompen werd de finish met aangepast tempo gehaald. Door de verzengende hitte werd pas in de avond begonnen met de service.

Anja van Loon verscheen al gehavend aan de start. Met en half zeil en een van Janus van Kasteren geleende bijrijdersdeur vertrok men, aanvankelijk op weg naar een etappe-overwinning. Anja: “Het ging zo goed in het eerste stuk. We hebben echt veel andere deelnemers ingehaald. Toen ging de Peltor stuk en hadden we even geen communicatie. Daarna moesten we zoeken naar een waypoint net als veel anderen en was het best chaotisch. Aan het einde waren er nog een paar kleine motorproblemen. Het team gaat kijken waar het aan ligt. Het is echt jammer dat we de snelle opening niet om kunnen zetten in de etappezege, want het had erin gezeten. Hopelijk lukt dat nog tijdens de laatste twee etappes.”

Eimbert Timmermans lag vanmiddag alweer zelf onder de truck om een afgebroken steun met hulp van twee monteurs te vervangen. De gedreven oudgediende laat deze rally weer zien nog steeds tot de beste rijders in de duinen te behoren. Op de afgebroken steun na was er niet veel aan de hand. Na wat problemen in de eerste twee etappes komt Timmermans steeds beter op dreef. Lieve moeder Maria; laat deze man nog niet stoppen alstublieft, een vierde plek in de etappe vandaag met zijn zelfgebouwde truck!

Het team van RAL 6005 maakt haar debuut in een woestijnrally. Maarten Steenbekkers laat weten hij en zijn teamleden veel leren. Zonder gelegenheidsnavigator Jan van der Vaet had de donkergroene DAF nu nog in de duinen gestaan. Ook technisch is er veel kennis opgedaan. “De truck staat er nu beter bij dan toen we hier kwamen. En dat terwijl we dachten dat we alles wel aardig voor elkaar hadden.” aldus Steenbekkers. René Tiemens, monteur op de rallytruck, vindt het mooi dat Rallyteam RAL 6005 beginners met een klein budget “gewoon” mee doet in het zeer competitieve deelnemersveld.

Vandaag ging het weer lekker. Technisch gezien was het nog best een tricky stage. Qua navigatie ging het vandaag even mis, maar daar hadden vrijwel alle teams problemen.

Met trots werd ook nog teruggekeken naar er etappe van gisteren en wat er gebeurde in de duinen. Daar stonden twee Iveco’s van MM Technology al snel vast. Beide rijders waren in een radeloze staat van zijn. Een combinatie van onervarenheid in duinen rijden en hitte maakte dat zelfs het pakken van een sleeptouw tot een onmogelijke opgave door error in het hoofd. Even verder liet een Italiaanse rijder de claxon de accu bijkans leegtrekken. Het “tuut-tuut” kon vrij vertaald worden in “Lieve moeder Maria; help ons hier doorheen!” Steenbekkers gaf een sleepje en gaf het goede voorbeeld door de beide onervaren rijders in top rallytrucks door de uit de kluiten gewassen zandhopen heen te loodsen. Dat gaf natuurlijk een enorme kik.

De vermoeidheid eist steeds meer tol, maar Steenbekkers is vastbesloten de rally goed af te sluiten en hoopt in de top tien te eindigen.

Green Team Panhuijzen streed vandaag een mooie strijd uit met RAL 6005 en Hamer Rally Team. De vrijwel standaard MAN rallytruck wordt genavigeerd door Eva Panhuijzen. Dat ging vandaag goed, maar enkele etappes terug werden alle waypoints gemist. Eva zegt het met een glimlach en haalt haar schouders er over op: “Je mag toch fouten maken?” En zo is het ook. Met de MAN worden wel eens wat duinen overgeslagen, maar met de standaard truck presteert het team verder uitstekend. Eva heeft ten aanzien van de Breslau rally van 2022 ook best grote navigatie schoenen te vullen. Toen zat Belgische topper Jan van der Vaet nog op haar stoeltje in de cabine. Mooi om haar als jongeling te zien debuteren in deze rally.

Bij Hamer Rally Team kon Fons Jans eindelijk melden dat de dieseltank niet meer lekt. Verschillende eerdere pogingen mislukten. Wellicht is moeder Maria ook hier aangeroepen. Hoe dan ook: Drie maal bleek scheepsrecht en zo kon de DAF van Fons eindelijk weer een etappe uitrijden. dat resulteerde in een keurige negende tijd. “Kunnen we vanaf nu weer rustig aan doen” grapte Fons Jans alvorens we het korte gesprek in de brandende zon eindigden.

Zoon Lars had een minder dag. Niet dat het slecht ging, maar hij baalde wel dat de grote duinpartijen geschrapt waren. Hij begreep het wel, maar juist in die duinen voelt Lars Jans zich als een vis in het water. “Het is heel goed dat de etappe is ingekort, maar daar kan je verschil maken van tientallen minuten, terwijl op die snelle paden je hooguit over een paar minuten praat.” aldus de goed presterende jongeling van het Hamer Rally Team.

Janus van Kasteren zijn truck wordt vandaag opgeladen, terug thuis in Son wordt dan geanalyseerd wat er mis is gegaan om zo te kijken naar de toekomst om dat weer te verhelpen.