Foto MM Technology

Na een extreem zware eerste dag van de 48-uurs etappe… volgde een extreem zware tweede dag. Niemand die we aan de finish hoorden heeft ooit een zwaardere etappe meegemaakt. En voor de mensen die nog niet gefinisht zijn, zal het zonder ook maar een greintje twijfel nog veel zwaarder zijn. Martin Macik won, met EEN UUR voorsprong op de nummer twee, Mitchel van den Brink. Hiermee heeft hij uiteraard ook de leiding in het algemeen klassement stevig in handen. Derde werd Ales Loprais, op een uur en twaalf minuten achter zijn landgenoot. Op papier is Gerrit Zuurmond vierde, maar dat klopt niet, hij moest van de organisatie vanaf bivak B over de weg verder. Iedereen hoorde er daar afgehaald te zijn, maar het lijkt er op dat dat niet is gebeurd. ASO-chaos dus, een Dakar is niet compleet zonder dat. Er zitten nog behoorlijk wat equipes in de woestijn, terwijl het vliegtuig voor de deelnemers naar Riyadh, waar het rustbivak is, al lang en breed is vertrokken.

Foto Robert Baarda
Foto Rallymaniacs

Vraag niet hoe het kan, maar het 𝐉𝐨𝐧𝐠𝐛𝐥𝐨𝐞𝐝 𝐃𝐚𝐤𝐚𝐫 𝐓𝐞𝐚𝐦 heeft de finish gehaald! Of, wacht, we zijn journalisten. We vragen wél hoe het kan. Gert Huzink tegen Rallymaniacs: “Dat waren twee fatsoenlijke dagen Dakar. Na drie kilometer lagen we al op de zijkant omdat m’n maatje Pascal niet opschoot en ik daardoor een stomme fout maakte. Na de boel een beetje gefatsoeneerd te hebben, konden we vier, vijf uur later de weg vervolgen. Op zich liep het nog wel redelijk, al was het zicht bagger door de kapotte voorruit die we hadden opgelopen. Verderop stond Pascal toen met aandrijfproblemen en die hebben we uit een duinpan getrokken zodat ze de truck konden repareren. Het werd op een gegeven moment donker. Daarna hebben we vijf uur lang in het donker door de duinen gesurft en wel vijf oei-momenten gehad waar we op twee wielen stonden te dansen. Maar het ging allemaal goed. Uiteindelijk zijn we om 23.00 uur het bivakje binnengereden. Nadat we kort voor de finish Wouter de Graaf met Lex nog een helpende hand hadden geboden. Door een slechtwerkende stuurpomp zijn we weer niet op tijd kunnen afdraaien en daar lagen we weer. We kregen hulp van Anja van Loon en haar dames, dat zijn drie heldinnen! Later hebben we William de Groot weer rechtop gezet en toen moesten we een alternatieve route vinden omdat we ook problemen kregen met de aandrijving. Daardoor hebben we wel een waypoint gemist, maar uiteindelijk zijn we over de finish gekomen. Dit waren de twee zwaarste etappes die ik ooit heb gereden maar ook de mooiste!”

Foto van Rainbowtruckteam door Robert Baarda
Foto Rallymaniacs

We hebben nog geen update vanuit de Groot sport zelf, maar we komen de namen van Ben en William diverse malen tegen in de verhalen van de anderen, zowel in helpersrollen, als in een helpende rol. Ben heeft sowieso de finish van de etappe gehaald, van William weten we dat niet 100% zeker.

Foto Boss Machinery

Janus van Kasteren: “Voor mij zijn dit de twee zwaarste Dakar dagen die ik meegemaakt heb. Gisteren vol diesel weg, meteen de zwaarste duinen. Dan moet die truck zo trekken, voordat je dat hele gewicht, meer dan 10 ton, op die hoge duinen hebt… Het is echt een gevecht geweest! Eigenlijk ging die dag wel prima. Ja, je moet een paar keer terug over en duin en zo, maar ja. Twee lekke banden gehad, dus twee keer moeten wisselen en twee keer tien minuten. In het zand zakt ook die krik weg. We stonden voor de overnachting bij bivak B. We dachten dat we te weinig diesel hadden, want er was een dieselpunt waar we konden vullen geskipt. We mochten alleen nog maar bij D tanken. Stress om de banden en stress om de diesel. Toch hebben we het gered met de banden en de diesel, bij bivak D konden we gelukkig tanken. Er zat nog maar een liter of 25 in! Net voor bivak D een stomme fout. Dat was niet nodig geweest, maar daar ging ik op zijn kant. Gewoon heel lullig, ik stond bijna stil en hij ging op zijn kant. Ik ben daar drie uren verloren in het klassement, dus dat is om zeep. Tuurlijk zeggen de mensen “alles kan nog gebeuren in de tweede week”, maar drie uren is wel veel. Macik heeft een super job gedaan. Die truck is wat lichter, die heeft het echt wel makkelijker in de duinen. Ik denk dat als je deze twee stages wint, verdien je het om te winnen!”

Foto MM photo
Foto Eurol Rallysport

Het lijkt er op dat Martin van den Brink op het moment van schrijven nog niet gefinisht is. Als de verhalen kloppen heeft hij naast zijn gekantelde truck moeten slapen vannacht. Vanochtend is de truck weer recht gezet en zijn ze weer gaan rijden, hij kwam als zeventiende truck langs bivak B, met een achterstand van… 17 uren!

Foto via Hester de Baar.

Hester de Baar: “Net Pascal heel even gesproken ( video ) staat samen met zijn team, maar Valtr op puntje van een duin en komen daar niet weg. Ze hadden twee aandrijfassen gebroken, die zijn gebracht met een Nissan en het is gerepareerd, maar ze rijden nu geloof ik weer terug met de Nissan (het was beetje rommelig gesprek ) naar ik denk het bivak en volgens Pascal zijn ze nog wel 2 dagen bezig om daar weg te komen het is heel moeilijk en diep.”
Update 22:00: Pascal en Valtr zijn uit de duinen en over de weg onderweg naar het bivak!

Foto Robert Baarda

Vick Versteijnen was helemaal kapot bij aankomst op de finish. Alleen de laatste 50 kilometer duinen waren ‘vriendelijk’. De equipe heeft Janus van Kasteren geholpen weer op vier wielen terecht te komen en is daarmee zo’n drie kwartier bezig mee geweest.

Foto Rallymaniacs

Anja van Loon, Floor Maten en Marije van Ettekoven hebben hun truck op de trailer gereden voor transport naar het bivak, en zitten nu zelf in de Ford Raptor van Janus van Kasteren senrior, bestuurd door Gerard de Rooy, onderweg naar Riyadh.
Anja van Loon: “Dit waren echt de zwaarste 48 uur uit mijn rallycarrière. Dat begon gisteren al snel met de truck van Huzink die vaststond in de duinen. We hebben daar geholpen samen met een aantal andere trucks. Daarna die buggy die we moesten ontwijken, maar we waren blij dat we in het bivak aankwamen. Daar wisten we dat het zwaar zou worden vandaag. We begonnen prima vanochtend, maar we kwamen weer uit bij Huzink die vaststond. Daar hebben we opnieuw geholpen en dat kostte weer veel tijd. Daarna kwamen we niet helemaal in het juiste ritme en gingen we bijna op onze kant, dat wisten we net te voorkomen. De Iveco activeerde daarbij de kill switch, dus moesten alle vloeistoffen weer stabiliseren en dan kun je niks doen. Dat wachten duurde zo lang en je weet dat het hier vroeg donker is. Uiteindelijk konden we verder, het werd alleen met de kilometer zwaarder en moeilijker. Toen het eenmaal donker werd, was het niet meer te doen. Doordat er zoveel andere trucks problemen hadden, waren wij ook nog de enige die reden. Er was dus niemand die ons nog kon helpen. Maar we zijn eruit gekomen. We kunnen even bijtanken en uitrusten, dat is ook wel nodig. De tweede week wordt namelijk ook weer lang en zwaar, maar we doen nog steeds mee!”
Marije van Ettekoven in telegramstijl (en geef haar eens ongelijk, wat moeten die ontzettend moe zijn!) : “Stil gestaan geen brandstof. Flink tijd verloren. Later nog een keer vast. Echt ellende. Daarna besloten waypoints te laten liggen en naar de finish te rijden om in de wedstrijd te blijven. Flinke berg penalty’s maar we zijn er nog.”

Foto Rallymaniacs

Saskia Winkelman: “Gisteren was heel zwaar, er was bijna geen doorkomen aan die duinen die maar bleven komen en steeds hoger werden. Ze verbleven in bivak A, waar het ’s avonds super gezellig was met de andere Nederlandse coureurs rond het kampvuur. Vanochtend konden ze vlot van start gaan en hebben ze tijdens het tweede deel van de Chrono 48 marathonetappe lekker door kunnen rijden. Ondanks dat ze even een kromme stuurstang moesten vervangen waren ze om half 3 (lokale tijd) binnen. Ze zijn tevreden over hoe het was gegaan, maar wát een slooppartij is deze etappe geworden! Trucks met stukken, trucks op hun kant, mensen die in de duinen moesten overnachten – ze hebben het allemaal gezien. Het is super lekker gegaan. Dit is echt een Dakar, die zwaarder is dan iemand hem ooit meegemaakt heeft. Geweldig, maar heel erg zwaar. Gelukkig komt er nu een rustdag aan. Even lekker douchen en dan vliegen ze naar de volgende bivak, omdat de organisatie de teams even wat rust wil geven. (Sorry, hardwerkende monteurs!) Zo kunnen ze morgen ook écht even uitrusten tijdens de rustdag in Riyad, 850 kilometer verderop, en beginnen ze zondag aan week 2. Met een zesde plaats in het algemeen klassement kunnen ze eigenlijk nog alle kanten op. Dus blijven ze lekker doorrollen!”

Foto Egbert Wingens.

Jordy van Ettekoven: “Nieuws van Egbert! Eindelijk weer bereik. Hij maakt zich voornamelijk zorgen om de dames, die nog op de proef lijken te zitten. Problemen vandaag met de diesel opvoerpomp, en zonder brandstof, geen broem… Dat is dus nog even spannend!!! Egbert zelf heeft t ook niet makkelijk gehad, nachtje extra in de woestijn, en de grens bij Oman maar even met de slijptol geopend om een buggy op te halen… nu op naar de rustdag.”

Foto Arthur Ingels

Jos Schotanus: “Was weer een mooie ervaring, echter is dit parcours alleen te doorkruisen met een prototype truck met 900pk+ en een gewicht van minder dan 10T. Hier en daar de nodige schade incl. De linker buitenspiegel 😉 opgelopen, en ook anderen kunnen helpen.”

DAF 3300

Vandaag geen update over The Bull, sorry!

Foto Rallymaniacs

Morgen rustdag! Dan even een dagje geen verslag op deze website, maar als er vanuit het bivak iets te melden is doet Robert dat in de Rallytrucks updates WhatsApp-groep. Zondag gaan we van Riyadh naar Al Duwadimi via een verbindingsroute van 390 kilometer en een special van maar liefst 483 kilometer. De organisatie belooft dat teams die in de eerste week veel achterstand op hebben gelopen de kans krijgen dat in de nieuwe week weer goed te maken. Het eerste deel van de route is een doolhof door canyons, gevolgd door een stevig stukje duinsurfen. Zowel de navigatoren, coureurs als boordmonteurs moeten morgen dus ook echt hun rust gaan pakken om zondag fris weer te beginnen.

Foto Rallymaniacs

Voorlopige uitslag van de monsteretappe. Hecht hier alleen geen waarde aan, de timing is een janboel.
1 Martin Macik 8h35m53s
2 Mitchel van den Brink +1:05:41
3 Loprais +1:12:40
4 Van Kasteren +2:59:56
5 Versteijnen +3:06.15
6? Richard de Groot +4:41.02
7? Kovacs +4:47.14
8? Becx +5:00.57
9? Ben de Groot +6:50.14
10? Bellina +7:29.50
? Zuurmond +2:24.06 (of nee, toch niet…)
? Van Loon-Van de Laar +veel
? William de Groot ?
? Wingens ?
? Huzink ?
? Martin van den Brink ?
? Ingels/Schotanus ?
DNF De Baar

Foto Rallymaniacs

Voorlopige klassement na de monsteretappe. Hecht hier alleen geen waarde aan, de timing is een janboel.
1 Martin Macik 28h59m18s
2 Loprais +1:16.42
3 Mitchel van den Brink +1:49.59
4 Van Kasteren +2:37.53
5 Versteijnen +6:17.46
6 Becx +6:21.04
7 Kovacs +9:29.11
8 Bellina +10:12.10
9 Ben de Groot +13:16.14
Over de rest is helemaal niks zinnigs te zeggen dus dat weiger ik op te schrijven. Hopelijk kunnen we na de rustdag een tussenklassement opmaken waar we wel iets mee kunnen.

Foto Rallymaniacs
Foto MM technology
Foto Boss Machinery
Foto Rallymaniacs