Het moest er toch eens van komen: Een bezoek aan het meest succesvolle Dakarteam van Nederland. De bakermat, heilige grond voor fans: de Dakarloods van Team De Rooy! Heerlijk om rond te mogen kijken op de plek waar al die fantastische rallytrucks van De Rooy worden geconstrueerd. Naast alle rally- en servicetrucks, gereedschappen, onderdelen en de vijf vaste werknemers, zie je veel relikwieën uit de rijke Dakar historie van dit team. Boven het deurtje waardoor we de hal zijn binnengekomen hangen oude lauwerkransen en waar je ook kijkt zie je grote spandoeken, posters en teamfoto’s van zowel nestor Jan als zoon Gerard de Rooy.

Één van de vijf vaste werknemers in dienst van Team De Rooy is werkplaats manager Corné van Drunen. Hij liet ons kort geleden weten dat we ook maar eens in Son moesten komen kijken. Die uitnodiging namen we met plezier aan. Het was vlak voor vertrek van het team naar Polen om te testen enkele weken terug.

Het is een vreemd jaar waarin tante Corona zich continu loopt te bemoeien met de vaste gang van zaken. Zo blijft het gek om geen handen te schudden, maar gekke elleboog ’tik ‘m aan’ gewoonte te hanteren. Daar zitten we dan. Aan een grote tafel met Corné en de monteurs van Team De Rooy. Ook Darek Rodewald, die als monteur in een De Rooy rallytruck een vracht aan rallyervaring met zich meebrengt, eet z’n bammetje hier aan tafel. Het blijkt maar weer dat onze helden net mensen zijn. Hij, die triomfen vierde aan de zijde van Gerard De Rooy, zit hier gewoon een bammetje weg te werken! Zonder gekheid: alles ademt nuchterheid uit. Geen spik en span zoals bij een willekeurige Jaguar of Ferrari dealer, geen opsmuk, geen protserig gedoe. Alex en ik voelen ons dus snel op het gemak. Lunchtijd is voorbij en op Corné na, gaan alle mannen weer aan de slag. Hij blijft met ons zitten en neemt rustig de tijd om ons te vertellen over Team De Rooy.

Het loopt dit jaar dus anders dan anders. Teameigenaar Gerard de Rooy besloot het roer om te gooien als gevolg van de eerder genoemde tante Corona, ook wel rotwijf, die er voor zorgde dat transportbedrijf De Rooy grotendeels stil kwam te staan. De Rooy vond het daarom onverantwoord de rallyactiviteiten ongewijzigd voort te zetten. Hij besloot een aantal rallytrucks van de hand te doen en verder te gaan met twee trucks. Zo gezegd, zo gedaan en alle ‘overbodige’ rallytrucks hebben nu een ander onderkomen gekregen. In afgeslankte vorm ging men verder. Twee doorontwikkelde Evo3 rallytrucks werden opgebouwd en zouden de strijd in Saudi-Arabië aan gaan. Ton van Genugten en Argentijn Federico Villagra waren de beoogde rijders.

Had ik al vermeld dat alles dit jaar anders loopt? Juist toen ik dit artikel aan het afmaken was kwam het nieuws binnen dat Tante Corona zich weer had laten gelden. Het rotwijf pakte de rallystuurtjes af en gooide ze de bak van uitgesteld plezier. Of minder poëtisch gezegd: “Terwijl de wereld lijdt onder Covid-19 vinden de geldschieters Petronas en Iveco het ‘not done’ om mee te doen aan de Dakar Rally”. Dit laatste is een quote van teammanager Henk van Leuven uit een artikel van Omroep Brabant waarin het nieuws naar buiten gebracht werd dat team De Rooy niet deel zal nemen aan Dakar 2021. Jammer en helaas. Juist in deze tijd hoop je als liefhebber dat we alsnog kunnen genieten van vriendelijk rallygeweld waarin de beste rallytrucks en -teams het ouderwets opnemen tegen de elementen en elkaar. Maar de realiteit is anders en de beslissing is daarom logisch en o zo begrijpelijk.

Tijdens ons bezoek aan Team De Rooy ging men er nog van uit deel te nemen aan ’s werelds zwaarste rally. Corné liet weten dat het voor hem en de vaste krachten wel wennen was om niet aan vier of vijf eigen rallytrucks te werken, maar aan twee. Er is dit jaar beduidend minder activiteit dan anders in de Dakarloods, al hoeven de mannen zich niet te vervelen. Een aantal verkochte trucks worden keurig geprepareerd om waardig en in topconditie aan de nieuwe eigenaar te worden overhandigd. Verder is er voldoende onderhoud te plegen aan de servicetrucks en mocht de verveling alsnog toeslaan, dan wacht er nog wel een restauratieproject. Eentje waarbij je het koppie er dubbel en dwars bij moet houden.

Ondanks de ingrijpende veranderingen en afslanking, zijn er weer mooie plannen voor volgend jaar. Het transportbedrijf van De Rooy loopt gelukkig weer wat beter en dat geeft hopelijk de mogelijkheid om als rallyteam uit te breiden. Gerard de Rooy is zeker van plan in de toekomst zelf weer achter het stuur kruipen. Laten we hopen dat het vat van uitgesteld plezier snel geleegd kan worden en we ons over een jaar kunnen verheugen op een grandioze comeback van Team De Rooy in Dakar 2022. Lijkt nu veel te ver weg, maar wat in het vat zit….

Na een afsluitende rondleiding door de befaamde Dakarloods, nemen we afscheid van Corné en zijn we er van overtuigd dat we, ondanks die trut van een Tante Corona, nog lang niet af zijn van Team De Rooy. Houd moed, hou vol en houdoe!